Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • která pracuje pro jiné, ale sama dochází ve své práci k naplnění, realizaci a spokojenosti

  • vyzná se v sobě, zná své silné i slabší stránky

  • vyhýbá se všemu, co může ohrozit jeho zdraví, pracovní výkonnost a schopnost působit na jiné

Zdravotní rizika v práci učitele

Mezi základní zdravotní rizika při učitelské práci lze zařadit:

  • bolesti hlavy, migrény

  • onemocnění hlasivek

  • neurotické projevy

  • Syndrom vyhoření – fáze:

  • Nadšení- elán, pocit naplnění

  • Stagnace- nadšení opadá

  • Frustrace- pochybnosti nad smyslem práce

  • Apatie- vykonávání jen těch nejnutnějších úloh, práce je jen zdroj příjmů

  • Vyhoření- emocionální a fyzické vyčerpání

  • Psychosomatické potíže – úzkost, strach, deprese

Autorita učitele

  • Z latinského auctoritas = záruka, jistota, vzor či moc

  • Jistý vliv, který disponuje určitou mocí, která je však odlišná od donucení

  • Autorita učitele je někdy chybně ztotožňována s oblibou učitele

  • Obliba učitele může podporovat či umocňovat autoritu, ale oblibou autorita nevzniká

  • U každého učitele při výkonu profese vzniká formální autorita = charakterizována nepsanými pravidly, která žák ve vztahu k učiteli respektuje

  • Tvorba autority učitele je přímo závislá na klimatu třídy, celé školy

Další vlivy

  • jak se o daném učiteli vyjadřují ostatní pedagogové

  • názor široké veřejnosti na povolání pedagoga

  • rozsah motivace k učení a všeobecný zájem žáků o daný předmět

  • osobnost učitele, jeho věk, pohlaví, tělesný vzhled, jeho odborné, pedagogicko-psychologické, sociologické, filozofické a všeobecné kulturní znalosti

Typologie autority

Autorita přirozená

  • respekt, který má člověk od své přirozenosti

  • vyplívá z vrozených temperamentových vlastností člověka, které mohou být do jisté míry ovlivňovány také profesními dovednostmi

  • dobrovolné uznání a respektování osobnosti

  • charizmatická autorita (vychází z prezentace vlastní osobnosti ->míra sebevědomí, síla vyzařující z osobnosti, způsob vyjadřování či výsledek neverbálního chování)

Získaná autorita

  • budována během života a přímo navazuje na autoritu přirozenou

  • vznik a vývoj je podmíněn výchovou, vzděláním a cílevědomostí jedince

  • vychází z životních a profesních zkušeností, na jejich základě se neustále vyvíjí a formuje

  • delegovaná autorita = získaná spolu s vlivnou funkcí

  • autorita odborná

  • na základě dosažená pracovně-profesních znalostí a dovedností

  • podle míry získaných odborných znalostí

  • morální autorita

  • utváří se během života skrze čtení etických a mravních zásad

  • pokud člověk vede primárně řádný, slušný, čestný a svědomitý způsob života

  • např. Papež disponuje morální autoritou

Tvorba pravidel v kontextu specifik třídy

  • Pravidla třídy (konkrétní název si žáci mohou navrhnout sami) je nejlepší vytvořit společně s žáky na začátku školního roku, přičemž je možné přidávat další body (nebo naopak ubírat) v průběhu roku v reakci na aktuální situaci.

  • Zcela zásadní je aktivní tvorba těchto pravidel žáky za spolupráce učitele.

  • Pravidla vycházejí ze školního řádu a zvyklostí školy, žáci je však musejí vnímat jako něco, na čem se společně dohodli.

  • Při jejich přípravě by učitel měl žáky vhodným způsobem vést k tomu, aby se zamýšleli nad tím, co je třeba udělat pro to, aby se všichni ve třídě cítili dobře.

  • Pravidla by neměla být příliš rozsáhlá (ideálně 6, u starších žáků max. 10 bodů).

  • Pravidla žáci napíšou na velký papír nebo jinou velkou plochu a umístí je na dobře viditelném místě.

  • Vhodné je i vytvoření menších kopií, které budou mít žáci u sebe.

  • Po sestavení pravidel je vhodné zařadit aktivity na jejich fixaci.

  • Učitel může žákům prezentovat konkrétní situace a žáci určují, zda se jednalo o porušení pravidel, a pokud ano, tak kterého.

  • Žáci sami mohou být vyzváni, aby uváděli příklady situací či projevů chování, při kterých jsou porušována konkrétní pravidla.

  • Také v případech, kdy se chování některého žáka již blíží porušení stanoveného pravidla, je vhodné žáka na danou skutečnost upozornit a požádat ho, aby vyhledal příslušné pravidlo, které by svým chováním mohl porušit.

  • Hledáme s žáky způsoby, jakými mohou své potřeby s pravidly sladit (jak se ve stejné situaci zachovat jinak, abych pravidlo neporušil a přesto byl spokojen).

  • Nezbytné je, aby učitel sám pravidla dodržoval.

  • V návaznosti na vytvoření systému pravidel je také třeba předem stanovit sankce za jejich porušení. Velmi důležité je vést žáky k tomu, aby si od začátku uvědomovali, že trestáme vždy překročení pravidel.

  • Při hodnocení konfliktu tedy není hlavním kritériem to, kdo jej inicioval, ale to, jak se kdo v konfliktu zachoval.

  • Je samozřejmě důležité řešit i to, jak ke konfliktu došlo a co bylo jeho spouštěcím mechanismem, potrestán je však vždy ten, kdo porušil pravidla.

  • Toto jednoduché pravidlo učiteli pomůže v tom, že žáci budou jeho počínání vnímat spravedlivě.

Témata, do kterých materiál patří