učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
která pracuje pro jiné, ale sama dochází ve své práci k naplnění, realizaci a spokojenosti
vyzná se v sobě, zná své silné i slabší stránky
vyhýbá se všemu, co může ohrozit jeho zdraví, pracovní výkonnost a schopnost působit na jiné
Zdravotní rizika v práci učitele
Mezi základní zdravotní rizika při učitelské práci lze zařadit:
bolesti hlavy, migrény
onemocnění hlasivek
neurotické projevy
Syndrom vyhoření – fáze:
Nadšení- elán, pocit naplnění
Stagnace- nadšení opadá
Frustrace- pochybnosti nad smyslem práce
Apatie- vykonávání jen těch nejnutnějších úloh, práce je jen zdroj příjmů
Vyhoření- emocionální a fyzické vyčerpání
Psychosomatické potíže – úzkost, strach, deprese
Autorita učitele
Z latinského auctoritas = záruka, jistota, vzor či moc
Jistý vliv, který disponuje určitou mocí, která je však odlišná od donucení
Autorita učitele je někdy chybně ztotožňována s oblibou učitele
Obliba učitele může podporovat či umocňovat autoritu, ale oblibou autorita nevzniká
U každého učitele při výkonu profese vzniká formální autorita = charakterizována nepsanými pravidly, která žák ve vztahu k učiteli respektuje
Tvorba autority učitele je přímo závislá na klimatu třídy, celé školy
Další vlivy
jak se o daném učiteli vyjadřují ostatní pedagogové
názor široké veřejnosti na povolání pedagoga
rozsah motivace k učení a všeobecný zájem žáků o daný předmět
osobnost učitele, jeho věk, pohlaví, tělesný vzhled, jeho odborné, pedagogicko-psychologické, sociologické, filozofické a všeobecné kulturní znalosti
Typologie autority
Autorita přirozená
respekt, který má člověk od své přirozenosti
vyplívá z vrozených temperamentových vlastností člověka, které mohou být do jisté míry ovlivňovány také profesními dovednostmi
dobrovolné uznání a respektování osobnosti
charizmatická autorita (vychází z prezentace vlastní osobnosti ->míra sebevědomí, síla vyzařující z osobnosti, způsob vyjadřování či výsledek neverbálního chování)
Získaná autorita
budována během života a přímo navazuje na autoritu přirozenou
vznik a vývoj je podmíněn výchovou, vzděláním a cílevědomostí jedince
vychází z životních a profesních zkušeností, na jejich základě se neustále vyvíjí a formuje
delegovaná autorita = získaná spolu s vlivnou funkcí
autorita odborná
na základě dosažená pracovně-profesních znalostí a dovedností
podle míry získaných odborných znalostí
morální autorita
utváří se během života skrze čtení etických a mravních zásad
pokud člověk vede primárně řádný, slušný, čestný a svědomitý způsob života
např. Papež disponuje morální autoritou
Tvorba pravidel v kontextu specifik třídy
Pravidla třídy (konkrétní název si žáci mohou navrhnout sami) je nejlepší vytvořit společně s žáky na začátku školního roku, přičemž je možné přidávat další body (nebo naopak ubírat) v průběhu roku v reakci na aktuální situaci.
Zcela zásadní je aktivní tvorba těchto pravidel žáky za spolupráce učitele.
Pravidla vycházejí ze školního řádu a zvyklostí školy, žáci je však musejí vnímat jako něco, na čem se společně dohodli.
Při jejich přípravě by učitel měl žáky vhodným způsobem vést k tomu, aby se zamýšleli nad tím, co je třeba udělat pro to, aby se všichni ve třídě cítili dobře.
Pravidla by neměla být příliš rozsáhlá (ideálně 6, u starších žáků max. 10 bodů).
Pravidla žáci napíšou na velký papír nebo jinou velkou plochu a umístí je na dobře viditelném místě.
Vhodné je i vytvoření menších kopií, které budou mít žáci u sebe.
Po sestavení pravidel je vhodné zařadit aktivity na jejich fixaci.
Učitel může žákům prezentovat konkrétní situace a žáci určují, zda se jednalo o porušení pravidel, a pokud ano, tak kterého.
Žáci sami mohou být vyzváni, aby uváděli příklady situací či projevů chování, při kterých jsou porušována konkrétní pravidla.
Také v případech, kdy se chování některého žáka již blíží porušení stanoveného pravidla, je vhodné žáka na danou skutečnost upozornit a požádat ho, aby vyhledal příslušné pravidlo, které by svým chováním mohl porušit.
Hledáme s žáky způsoby, jakými mohou své potřeby s pravidly sladit (jak se ve stejné situaci zachovat jinak, abych pravidlo neporušil a přesto byl spokojen).
Nezbytné je, aby učitel sám pravidla dodržoval.
V návaznosti na vytvoření systému pravidel je také třeba předem stanovit sankce za jejich porušení. Velmi důležité je vést žáky k tomu, aby si od začátku uvědomovali, že trestáme vždy překročení pravidel.
Při hodnocení konfliktu tedy není hlavním kritériem to, kdo jej inicioval, ale to, jak se kdo v konfliktu zachoval.
Je samozřejmě důležité řešit i to, jak ke konfliktu došlo a co bylo jeho spouštěcím mechanismem, potrestán je však vždy ten, kdo porušil pravidla.
Toto jednoduché pravidlo učiteli pomůže v tom, že žáci budou jeho počínání vnímat spravedlivě.