Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Diagnostické dny

  • Hlavním zaměřením Klubu nadání jsou pravidelné diagnostické a poradenské akce,

  • momentálně realizované v Praze a ZŠ Hálkova Olomouc

Nabídka diagnosticko-poradenských služeb

Testování předškolních dětí (2,5–7 let)

  • Individuálně administrovaný psychologický test (verbální / neverbální).

  • Cíl: predikce mentálního vývoje, zařazení do pásma inteligence.

  • Výstup: orientace v úrovni kognitivních schopností dítěte ještě před nástupem do školy.

Testování dětí a mládeže školního věku (8–16 let)

  • Testy kognitivních schopností:

    • verbální schopnosti = jazyk, porozumění

    • numerické myšlení = početní operace, logika

    • názorné (vizuálně-prostorové) uvažování = důležité pro technické předměty.

  • Cíl: zhodnocení úrovně schopností, které škola rozvíjí a které ovlivňují školní úspěšnost

Doplňkové služby pro rodiče a děti

  • Dotazníky, rozhovory, konzultace:

    • získání širšího pohledu na dítě = včetně postojů, motivace, emoční roviny

    • doporučení pro další rozvoj nadání = aktivity, zájmové činnosti, soutěže

    • podpora rodičovské role v péči o nadané dítě.

Testování a poradenství zajišťují školská poradenská zařízení – PPP a SPC (Pedagogicko-psychologické poradny, Speciálně pedagogická centra).

Zdroje: MŠMT, ŠPZ metodické materiály, odborná psychodiagnostika.

Práce s nadaným žákem

Akcelerace

  • Mimořádně nadané dítě postupuje školními osnovami, v případě tohoto opatření, mnohem rychleji než ostatní děti

  • Může „přeskočit“ některý nebo některé ročníky, případně zahájit docházku dříve, něž jeho vrstevníci

  • Tato eventualita se doporučuje dětem s nadprůměrným nadáním a velmi dobrou schopností sociální adaptace.

Obohacování osnov (enrichment)

  • Osnovy pro běžnou třídu jsou, v rámci tohoto postupu, obohacovány směrem k rozšíření a prohloubení učiva

  • Jedná se v podstatě o opak akcelerace

  • Dítě zůstává v běžné třídě, probírá však značně rozšířenou látku.

  1. Otázka

    1. Učitelé jako profesní skupina. Etické aspekty v práci učitele, prestiž učitelského povolání. zdravotní rizika práce učitele Autorita učitele. Tvorba třídních pravidel v kontextu specifik třídy. Formy spolupráce školy a rodiny a jejich realizace v prostředí školy.

Učitelé jako profesní skupina a prestiž učitelského povolání

Učitel

Učitel je člověk, který soustavně odborně vzdělává a vychovává děti, mládež nebo dospělé

- Je rozhodující složkou ve výchovném procesu = je jeho iniciátorem a organizátorem

- Řídí a organizuje:

  • svoji vlastní pedagogickou činnost = zprostředkování vědomostí, dovedností, návyků

  • činnost žáků, podílí se na výchově žáků a rozvoji jejich osobnosti

  • jeho úkolem je pečovat o tělesný, rozumový, morální, citový a volní rozvoj vychovávaného

  • vnímán jako odborník, který usnadňuje procesy vývoje učení

  • vytváří příznivé podmínky k rozvoji učení

  • organizuje situace v nichž se žáci učí

  • Hraje klíčovou roli ve výchovně vzdělávacím procesu

  • Závisí na něm uskutečnění cílů a obsahu vzdělávání

  • Podílí se na motivaci žáků

  • Pomáhá k osvojení vědomostí, dovedností, postojů

Témata, do kterých materiál patří