učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Diagnostické dny
Hlavním zaměřením Klubu nadání jsou pravidelné diagnostické a poradenské akce,
momentálně realizované v Praze a ZŠ Hálkova Olomouc
Nabídka diagnosticko-poradenských služeb
Testování předškolních dětí (2,5–7 let)
Individuálně administrovaný psychologický test (verbální / neverbální).
Cíl: predikce mentálního vývoje, zařazení do pásma inteligence.
Výstup: orientace v úrovni kognitivních schopností dítěte ještě před nástupem do školy.
Testování dětí a mládeže školního věku (8–16 let)
Testy kognitivních schopností:
verbální schopnosti = jazyk, porozumění
numerické myšlení = početní operace, logika
názorné (vizuálně-prostorové) uvažování = důležité pro technické předměty.
Cíl: zhodnocení úrovně schopností, které škola rozvíjí a které ovlivňují školní úspěšnost
Doplňkové služby pro rodiče a děti
Dotazníky, rozhovory, konzultace:
získání širšího pohledu na dítě = včetně postojů, motivace, emoční roviny
doporučení pro další rozvoj nadání = aktivity, zájmové činnosti, soutěže
podpora rodičovské role v péči o nadané dítě.
Testování a poradenství zajišťují školská poradenská zařízení – PPP a SPC (Pedagogicko-psychologické poradny, Speciálně pedagogická centra).
Zdroje: MŠMT, ŠPZ metodické materiály, odborná psychodiagnostika.
Práce s nadaným žákem
Akcelerace
Mimořádně nadané dítě postupuje školními osnovami, v případě tohoto opatření, mnohem rychleji než ostatní děti
Může „přeskočit“ některý nebo některé ročníky, případně zahájit docházku dříve, něž jeho vrstevníci
Tato eventualita se doporučuje dětem s nadprůměrným nadáním a velmi dobrou schopností sociální adaptace.
Obohacování osnov (enrichment)
Osnovy pro běžnou třídu jsou, v rámci tohoto postupu, obohacovány směrem k rozšíření a prohloubení učiva
Jedná se v podstatě o opak akcelerace
Dítě zůstává v běžné třídě, probírá však značně rozšířenou látku.
Otázka
Učitelé jako profesní skupina. Etické aspekty v práci učitele, prestiž učitelského povolání. zdravotní rizika práce učitele Autorita učitele. Tvorba třídních pravidel v kontextu specifik třídy. Formy spolupráce školy a rodiny a jejich realizace v prostředí školy.
Učitelé jako profesní skupina a prestiž učitelského povolání
Učitel
Učitel je člověk, který soustavně odborně vzdělává a vychovává děti, mládež nebo dospělé
- Je rozhodující složkou ve výchovném procesu = je jeho iniciátorem a organizátorem
- Řídí a organizuje:
svoji vlastní pedagogickou činnost = zprostředkování vědomostí, dovedností, návyků
činnost žáků, podílí se na výchově žáků a rozvoji jejich osobnosti
jeho úkolem je pečovat o tělesný, rozumový, morální, citový a volní rozvoj vychovávaného
vnímán jako odborník, který usnadňuje procesy vývoje učení
vytváří příznivé podmínky k rozvoji učení
organizuje situace v nichž se žáci učí
Hraje klíčovou roli ve výchovně vzdělávacím procesu
Závisí na něm uskutečnění cílů a obsahu vzdělávání
Podílí se na motivaci žáků
Pomáhá k osvojení vědomostí, dovedností, postojů