Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3) účast rodičů ve třídě/škole:

  • rodič jako pozorovatel/návštěvník;

  • rodič jako dobrovolník;

  • rodič jako asistent.

Čemu spolupráce pomáhá:

  • Rodina se podílí na vzdělávání svého dítěte.

  • Komunikace mezi rodinou a školou napomáhá budování vzájemného pochopení.

  • Zabezpečení větší shody ve výchově a vzdělávání.

  • Dobrá spolupráce mezi školou a rodiči napomáhá tomu, že žáci mají lepší výsledky, snižuje se výskyt problémového chování a zvyšuje se zájem o další vzdělávání.

B) Atribuce ve školním prostředí: vymezení termínu atribuce, kauzální atribuce. Atribuční tendence při vysvětlování úspěchu (trojdimenzionální teorie), základní atribuční chyba. Faktory ovlivňující atribuci jedince – dopad na chování jedince (učitele i žáka).

Atribuce

  • Přisuzování příčin chování, jevů a událostí

  • Proces, kterým si lidé vysvětlují proč se něco stalo

  • Ve školním prostředí si žáci i učitelé vysvětlují

  • vlastní úspěchy a neúspěchy

  • chování ostatních (např. spolužáků nebo učitele)

  • školní výsledky apod

Autoři: F. Heider (zakladatel atribuční teorie), B. Weiner (vzdělávací psychologie), J. Mareš, J. Průcha (česká pedagogika)

Kauzální atribuce

- Přisuzování konkrétních příčin vlastnímu výsledku nebo chování (Hartl, 2000)

- Příklad:

  • „Dostal jsem jedničku, protože jsem se dobře připravil.“

  • „Neuspěl, protože je líný.“

  • „Ta žákyně je nervózní, protože ji učitel hodnotí přísně.“

Sebeatribuce

  • Přisuzování příčin hlavně vlastnímu myšlení a jednání

Faktory, dle kterých přisuzujeme věcem význam

  • Personální síly = dispozice jedince (vlastnosti)

  • Vlivy prostředí = těžké situace, ostatní lidi, štěstí

Atribuční tendence při vysvětlování úspěchu a neúspěchu

Trojdimenzionální atribuční teorie (Bernard Weiner)

- Weiner rozlišil tři dimenze, podle kterých lidé vysvětlují příčiny událostí:

Dimenze Příklady Dopad na motivaci Lokus příčiny vnitřní (schopnosti) / vnější (okolnosti) Vnitřní příčiny podporují zodpovědnost Stabilita stabilní (inteligence) / nestabilní (úsilí) Stabilní → méně motivující, pokud je negativní Kontrolovatelnost kontrolovatelná (snažení) / nekontrolovatelná (nemoc) Nekontrolovatelné → snížená motivace

Příklady podle Weinera:

  • „Neumím matiku, jsem hloupý“ → vnitřní, stabilní, nekontrolovatelnánízká motivace

  • „Nepovedlo se mi to, ale příště se víc naučím“ → vnitřní, nestabilní, kontrolovatelnávysoká motivace

Základní atribuční chyba (FAE – Fundamental Attribution Error)

- Přikládáme větší váhu osobě a příliš malou váhu situaci

- Žák zapomněl domácí úkol:

  • Základní atribuční chyba (učitel) = „je nezodpovědný.“ (dispoziční příčina)

  • Skutečná příčina (situační) = možná se doma stará o mladšího sourozence nebo měl těžký den

Témata, do kterých materiál patří