učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3) účast rodičů ve třídě/škole:
rodič jako pozorovatel/návštěvník;
rodič jako dobrovolník;
rodič jako asistent.
Čemu spolupráce pomáhá:
Rodina se podílí na vzdělávání svého dítěte.
Komunikace mezi rodinou a školou napomáhá budování vzájemného pochopení.
Zabezpečení větší shody ve výchově a vzdělávání.
Dobrá spolupráce mezi školou a rodiči napomáhá tomu, že žáci mají lepší výsledky, snižuje se výskyt problémového chování a zvyšuje se zájem o další vzdělávání.
B) Atribuce ve školním prostředí: vymezení termínu atribuce, kauzální atribuce. Atribuční tendence při vysvětlování úspěchu (trojdimenzionální teorie), základní atribuční chyba. Faktory ovlivňující atribuci jedince – dopad na chování jedince (učitele i žáka).
Atribuce
Přisuzování příčin chování, jevů a událostí
Proces, kterým si lidé vysvětlují proč se něco stalo
Ve školním prostředí si žáci i učitelé vysvětlují
vlastní úspěchy a neúspěchy
chování ostatních (např. spolužáků nebo učitele)
školní výsledky apod
Autoři: F. Heider (zakladatel atribuční teorie), B. Weiner (vzdělávací psychologie), J. Mareš, J. Průcha (česká pedagogika)
Kauzální atribuce
- Přisuzování konkrétních příčin vlastnímu výsledku nebo chování (Hartl, 2000)
- Příklad:
„Dostal jsem jedničku, protože jsem se dobře připravil.“
„Neuspěl, protože je líný.“
„Ta žákyně je nervózní, protože ji učitel hodnotí přísně.“
Sebeatribuce
Přisuzování příčin hlavně vlastnímu myšlení a jednání
Faktory, dle kterých přisuzujeme věcem význam
Personální síly = dispozice jedince (vlastnosti)
Vlivy prostředí = těžké situace, ostatní lidi, štěstí
Atribuční tendence při vysvětlování úspěchu a neúspěchu
Trojdimenzionální atribuční teorie (Bernard Weiner)
- Weiner rozlišil tři dimenze, podle kterých lidé vysvětlují příčiny událostí:
Dimenze Příklady Dopad na motivaci Lokus příčiny vnitřní (schopnosti) / vnější (okolnosti) Vnitřní příčiny podporují zodpovědnost Stabilita stabilní (inteligence) / nestabilní (úsilí) Stabilní → méně motivující, pokud je negativní Kontrolovatelnost kontrolovatelná (snažení) / nekontrolovatelná (nemoc) Nekontrolovatelné → snížená motivacePříklady podle Weinera:
„Neumím matiku, jsem hloupý“ → vnitřní, stabilní, nekontrolovatelná → nízká motivace
„Nepovedlo se mi to, ale příště se víc naučím“ → vnitřní, nestabilní, kontrolovatelná → vysoká motivace
Základní atribuční chyba (FAE – Fundamental Attribution Error)
- Přikládáme větší váhu osobě a příliš malou váhu situaci
- Žák zapomněl domácí úkol:
Základní atribuční chyba (učitel) = „je nezodpovědný.“ (dispoziční příčina)
Skutečná příčina (situační) = možná se doma stará o mladšího sourozence nebo měl těžký den