učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Evaluace
V průběhu školního roku, ve kterém byla pravidla vytvořena, je vhodné je (např. v pololetí) společně s žáky vyhodnotit.
Žáky vedeme k zamyšlení nad tím, zda stanovená pravidla vedou k cíli – aby se všichni žáci ve třídě cítili dobře.
Žáci mohou na základě reflexe předchozího období i konkrétních situací pravidla upravit či doplnit.
Žáky také vedeme k průběžné reflexi dodržování pravidel – která pravidla se daří dodržovat dobře a která již méně.
Na základě konkrétních situací, kdy jsou pravidla některým z žáků porušena, se společně s žáky zamýšlíme nad tím, jak lze napomoci tomu, aby se to příště nestalo.
Tvorba pravidel:
Tvorba pravidel je dynamický proces
Je nezbytné, aby pravidla reagovala na vývoj žákovské skupiny
Na začátku každého následujícího školního roku žáci pravidla z předchozího roku vyhodnotí a dle potřeby změní, upraví či doplní a prostřednictvím vhodných aktivit si je fixují
V průběhu každého školního roku je pravidelně vyvářen prostor pro reflexi stanovených pravidel a jejich dodržování.
Žáky též vedeme k uvědomění, že pravidla nám pomáhají ke spokojenému životu ve společnosti.
S žáky můžeme každý rok pravidla obměnit a některá, jejichž porušování se již nevyskytuje, označit za „nepsaná“. („Všichni již víme, že se v diskuzi neurážíme, nemusíme toto pravidlo proto psát.“)
Na co klást důraz
Přivést žáky k tomu, aby přijali to, že pokud poruší pravidla, mají za vzniklou situaci odpovědnost a ponesou důsledky svého jednání.
Důsledně vštěpovat princip, že fyzická agrese se vždy trestá.
V ostatních případech je daleko lepší řešit problémovou situaci principem přirozeného následku nepřijatelného jednání žáka, když žák něco způsobí, je třeba, aby to napravil (např. zaplatí opravu rozbitého okna).
Využít i systém odměn za dodržování pravidel – odměny jsou uzpůsobené věku žáků (u starších žáků to může být např. „žolík“, který žák, pokud dodržel pravidla v dohodnutém rozsahu, může jedenkrát ve stanoveném období použít k tomu, aby se v konkrétní den vyhnul zkoušení, písemné práci nebo odevzdání úkolu).
Formy spolupráce školy a rodiny a jejich realizace v prostředí školy
Spolupráci rodiny a školy můžeme realizovat třemi základními formami:
1) osobní kontakt pedagoga s rodiči dětí:
první návštěva ve škole;
orientační setkání;
návštěva pedagoga v rodině;
telefonické rozhovory;
pravidelné konzultace učitel – rodič – žák
společná setkání (společné schůzky a akce);
vzdělávací akce pro rodiče.
2) písemné formy komunikace a spolupráce pedagoga s rodiči dětí:
letáky, příručky, webové stránky školy;
neformální zprávy o dítěti i dění ve škole;
informační nástěnka pro rodiče;
schránka pro návrhy;
e-mailové služby a SMS zprávy.