Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Evaluace

  • V průběhu školního roku, ve kterém byla pravidla vytvořena, je vhodné je (např. v pololetí) společně s žáky vyhodnotit.

  • Žáky vedeme k zamyšlení nad tím, zda stanovená pravidla vedou k cíli – aby se všichni žáci ve třídě cítili dobře.

  • Žáci mohou na základě reflexe předchozího období i konkrétních situací pravidla upravit či doplnit.

  • Žáky také vedeme k průběžné reflexi dodržování pravidel – která pravidla se daří dodržovat dobře a která již méně.

  • Na základě konkrétních situací, kdy jsou pravidla některým z žáků porušena, se společně s žáky zamýšlíme nad tím, jak lze napomoci tomu, aby se to příště nestalo.

Tvorba pravidel:

  • Tvorba pravidel je dynamický proces

  • Je nezbytné, aby pravidla reagovala na vývoj žákovské skupiny

  • Na začátku každého následujícího školního roku žáci pravidla z předchozího roku vyhodnotí a dle potřeby změní, upraví či doplní a prostřednictvím vhodných aktivit si je fixují

  • V průběhu každého školního roku je pravidelně vyvářen prostor pro reflexi stanovených pravidel a jejich dodržování.

  • Žáky též vedeme k uvědomění, že pravidla nám pomáhají ke spokojenému životu ve společnosti.

  • S žáky můžeme každý rok pravidla obměnit a některá, jejichž porušování se již nevyskytuje, označit za „nepsaná“. („Všichni již víme, že se v diskuzi neurážíme, nemusíme toto pravidlo proto psát.“)

Na co klást důraz

  • Přivést žáky k tomu, aby přijali to, že pokud poruší pravidla, mají za vzniklou situaci odpovědnost a ponesou důsledky svého jednání.

  • Důsledně vštěpovat princip, že fyzická agrese se vždy trestá.

  • V ostatních případech je daleko lepší řešit problémovou situaci principem přirozeného následku nepřijatelného jednání žáka, když žák něco způsobí, je třeba, aby to napravil (např. zaplatí opravu rozbitého okna).

  • Využít i systém odměn za dodržování pravidel – odměny jsou uzpůsobené věku žáků (u starších žáků to může být např. „žolík“, který žák, pokud dodržel pravidla v dohodnutém rozsahu, může jedenkrát ve stanoveném období použít k tomu, aby se v konkrétní den vyhnul zkoušení, písemné práci nebo odevzdání úkolu).

Formy spolupráce školy a rodiny a jejich realizace v prostředí školy

Spolupráci rodiny a školy můžeme realizovat třemi základními formami:

1) osobní kontakt pedagoga s rodiči dětí:

  • první návštěva ve škole;

  • orientační setkání;

  • návštěva pedagoga v rodině;

  • telefonické rozhovory;

  • pravidelné konzultace učitel – rodič – žák

  • společná setkání (společné schůzky a akce);

  • vzdělávací akce pro rodiče.

2) písemné formy komunikace a spolupráce pedagoga s rodiči dětí:

  • letáky, příručky, webové stránky školy;

  • neformální zprávy o dítěti i dění ve škole;

  • informační nástěnka pro rodiče;

  • schránka pro návrhy;

  • e-mailové služby a SMS zprávy.

Témata, do kterých materiál patří