učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
sebeakceptace - být sám sebou a vyrovnanou osobností, znát své přednosti i nedostatky, umět se s nimi vyrovnat, eliminovat jejich nepříznivé působení a využívat rysů kladných, být schopen nadhledu a postupného zlepšování své činnosti na základě rostoucí zkušenosti
akceptace druhých - brát ostatní takové, jací jsou, být tolerantní k jejich chybám, ale nepomíjet je, při výchově stavět na dobrém, které je obsaženo, i když v míře nestejné, v každém jedinci
komunikativnost a láska k dětem - vycházet z lidské přirozenosti, z potřeby mezilidských vztahů, mít rád děti, chápat i jejich nedostatky a odlišnosti, snažit se pěstovat jejich vlohy a dávat jim svůj vztah k nim najevo
informovanost – ovládat vědomosti ze svého oboru, pedagogiky a psychologie, schopnost odpovídat na dotazy žáků z nejrůznějších oblastí, být ochoten zajímat se o otázky filozofie, sociologie, veřejného života a kultury vůbec
Dále by ideální (optimální) učitel měl být: optimistický, model rolového chování, otevřený vůči druhým, trpělivý, vtipný, dostatečně sebejistý, dobře připraven na profesní dráhu, vhodně upravený
Pedagogická odpovědnost učitele
Za koho a za co je učitel odpovědný?
za žáky; odpovědnost za jejich zdraví a bezpečnost; za jejich intelektuální a mravní rozvoj → u didaktického pohledu taková odpovědnost spočívá ve vytváření podmínek pro učení, podpory učení u všech žáků, individuálním přístupu, volbě vhodných a efektivních vyučovacích a diagnostických metod
za průběh vyučování a jeho metodicko-odbornou úroveň → od učitele se očekává, že bude odborníkem ve svém oboru; nutností je povinnost neustále se ve svém oboru vzdělávat a v metodice oboru se zdokonalovat
za školu → dobré jméno školy, prezentaci na veřejnosti
klima školy i atmosféru třídy (vzniká dlouhodobě za součinnosti učitelů i žáků, a že úloha učitele při tvorbě obojího je rozhodující)
partnerské vztahy se žáky a spolupráci s ostatními kolegy → mezilidské vztahy spolu s odpovědností za učební výsledky žáků (přesahuje do veřejné sféry), za spolupráci s rodiči; odpovědnost za děti leží škole i rodičům, ale iniciátor vzájemných kontaktů a aktivit musí být učitel → má být přístupný návrhům i kritice ze strany rodičů, má hledat možnosti užitečného podílu rodičů na životě školy a poskytovat výchovné poradenství rodičům i žákům
za efektivní administrativu → z hlediska fungování a provozu je škola organizací jako každá jiná; má svou byrokracii a administrativu, při níž se uplatní vlastnosti jako přesnost, svědomitost pečlivost; v případě pedagogické dokumentace, která má jiný smysl než běžná „úřednická“ administrativa, je vítána tvořivost, koncepčnost, odvaha experimentovat
za sebe sama! → učitel je člověk, proto stojí před dilematem: chce sám žít, mít úspěch, užívat si života, realizovat svoje cíle a představy; sice koná službu pro žáky, to však bude dělat dobře pouze tehdy, když sám bude vyrovnanou osobností: