učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
velmi vysoké nadání/talent
originalita, tvořivost
houževnatost a schopnost realizace
- Albert Einstein (věda), Wolfgang A. Mozart (hudba), Leonardo da Vinci (umění, věda)
Nadaný žák
Za nadaného žáka se považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech
Mimořádně nadaný žák
Za mimořádně nadaného žáka se považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech
Legislativní opora
Žák s nadáním a mimořádným nadáním je žák s právem na podpůrná opatření – není však žák se speciálními vzdělávacími potřebami!!!!
§17 školského zákona
(1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů.
(2) K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy odlišně upravit organizaci vzdělávání.
(3) Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost jeho zákonného zástupce, a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho žádost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Součástí žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského poradenského zařízení a registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost (dále jen „registrující lékař“). Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy.
IVP žáka s nadáním (§28 vyhl. č.27/2016)
Podobná struktura jako u žáka se SVP
Nelze využít podpůrné opatření asistent pedagoga
Tzv. žáci s dvojí výjimečností (mimořádně nadaní + SVP – např. Aspergerův syndrom) – ti mohou mít asistenta pedagoga z důvodu SVP
Možnost přeřadit žáka do vyššího ročníku
Ředitel školy může přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku na základě zkoušek vykonaných před komisí, kterou jmenuje ředitel školy.
Za neabsolvovaný ročník nebude žákovi vydáno vysvědčení. V následujících vysvědčeních se na zadní straně uvede, které ročníky žák neabsolvoval
Podpůrná opatření
Podpůrná opatření 1. stupně
Náročnější úkoly
Obohacování učiva
Podpůrná opatření 2. stupně