učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Při realizaci výuky
Volí strategie, které podporují samostatnost, spolupráci, komunikaci
Vede žáky k sebereflexi a odpovědnosti
Rozvíjí měkké dovednosti (soft skills), nejen znalosti = označují osobnostní a sociální dovednosti, které souvisejí s tím, jak člověk jedná, komunikuje, spolupracuje a přistupuje k úkolům a lidem – nejsou to „tvrdé znalosti“ (např. vzorce z matematiky nebo fakta z dějepisu), ale schopnosti, které člověk využívá v běžném životě, práci i mezilidských vztazích
Při hodnocení výuky
Hodnocení by mělo odrážet úroveň rozvoje klíčových kompetencí
Nejen známka, ale i formativní hodnocení, slovní zpětná vazba, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení
Kompetence se hodnotí dlouhodobě, na základě projevů v různých situacích (portfolio, projekt, diskuse…)
Autoři: Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika; Maňák, J. (2003). Nárys didaktiky
Klíčové kompetence v evropském kontextu
- Evropský referenční rámec (EU, 2006) definuje 8 klíčových kompetencí pro celoživotní
učení = podobné jako v RVP ČR
- Klade důraz na:
schopnost učit se
digitální dovednosti
kulturní povědomí
podnikavost
Proč jsou klíčové kompetence důležité?
Připravují žáka na měnící se svět práce, samostatný život, občanskou odpovědnost
Jsou nadpředmětové = rozvíjejí se napříč výukou, nejen v jednom předmětu
Umožňují individualizaci výuky = učitel může žákům nabídnout různé cesty k rozvoji
Klíčové kompetence jsou základním východiskem pro moderní práci učitele. Ovlivňují plánování cílů, výběr metod i způsob hodnocení. Cílem není naučit jen učivo, ale vést žáka k tomu, aby si uměl poradit v reálném životě, samostatně se učil, efektivně komunikoval a odpovědně jednal.
Nadaný žák: vymezení termínů nadání a talent. Typologie nadaných žáků. Identifikace a diagnostika nadaných žáků. Práce s nadaným žákem (akcelerace, enrichment atd.).
Nadání
- Nadání je souhrn vrozených předpokladů, které člověku umožňují dosáhnout
nadprůměrných výsledků v určité oblasti při příznivém rozvoji
- Může být
Všeobecné = rozvinutá inteligence, rychlé učení
Specifické = hudební, matematické, jazykové, pohybové
- Nadání je potenciál = ještě není výkon sám o sobě, ale možnost vysokého výkonu
- Autoři: J. Piaget
Talent
- Talent je projevem nadání v určité konkrétní oblasti, obvykle se projevuje vyšší
výkonností, tvořivostí nebo originalitou
- Talent se objevuje po tréninku či vzdělávání, zatímco nadání je pouze potenciál
- Dítě může mít nadání pro hudbu (dobrý sluch, rytmus), ale talent se projeví až tehdy,
když začne hrát na nástroj a rozvíjí dovednosti
Genialita
- Genialita je mimořádný stupeň talentu
- Výrazně přesahuje průměr a často má dopad na společnost či dějiny
- Je vzácná = kombinuje se v ní: