Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Při realizaci výuky

  • Volí strategie, které podporují samostatnost, spolupráci, komunikaci

  • Vede žáky k sebereflexi a odpovědnosti

  • Rozvíjí měkké dovednosti (soft skills), nejen znalosti = označují osobnostní a sociální dovednosti, které souvisejí s tím, jak člověk jedná, komunikuje, spolupracuje a přistupuje k úkolům a lidem – nejsou to „tvrdé znalosti“ (např. vzorce z matematiky nebo fakta z dějepisu), ale schopnosti, které člověk využívá v běžném životě, práci i mezilidských vztazích

Při hodnocení výuky

  • Hodnocení by mělo odrážet úroveň rozvoje klíčových kompetencí

  • Nejen známka, ale i formativní hodnocení, slovní zpětná vazba, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení

  • Kompetence se hodnotí dlouhodobě, na základě projevů v různých situacích (portfolio, projekt, diskuse…)

Autoři: Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika; Maňák, J. (2003). Nárys didaktiky

Klíčové kompetence v evropském kontextu

- Evropský referenční rámec (EU, 2006) definuje 8 klíčových kompetencí pro celoživotní

učení = podobné jako v RVP ČR

- Klade důraz na:

  • schopnost učit se

  • digitální dovednosti

  • kulturní povědomí

  • podnikavost

Proč jsou klíčové kompetence důležité?

  • Připravují žáka na měnící se svět práce, samostatný život, občanskou odpovědnost

  • Jsou nadpředmětové = rozvíjejí se napříč výukou, nejen v jednom předmětu

  • Umožňují individualizaci výuky = učitel může žákům nabídnout různé cesty k rozvoji

  • Klíčové kompetence jsou základním východiskem pro moderní práci učitele. Ovlivňují plánování cílů, výběr metod i způsob hodnocení. Cílem není naučit jen učivo, ale vést žáka k tomu, aby si uměl poradit v reálném životě, samostatně se učil, efektivně komunikoval a odpovědně jednal.

    1. Nadaný žák: vymezení termínů nadání a talent. Typologie nadaných žáků. Identifikace a diagnostika nadaných žáků. Práce s nadaným žákem (akcelerace, enrichment atd.).

Nadání

- Nadání je souhrn vrozených předpokladů, které člověku umožňují dosáhnout

nadprůměrných výsledků v určité oblasti při příznivém rozvoji

- Může být

  • Všeobecné = rozvinutá inteligence, rychlé učení

  • Specifické = hudební, matematické, jazykové, pohybové

- Nadání je potenciál = ještě není výkon sám o sobě, ale možnost vysokého výkonu

- Autoři: J. Piaget

Talent

- Talent je projevem nadání v určité konkrétní oblasti, obvykle se projevuje vyšší

výkonností, tvořivostí nebo originalitou

- Talent se objevuje po tréninku či vzdělávání, zatímco nadání je pouze potenciál

- Dítě může mít nadání pro hudbu (dobrý sluch, rytmus), ale talent se projeví až tehdy,

když začne hrát na nástroj a rozvíjí dovednosti

Genialita

- Genialita je mimořádný stupeň talentu

- Výrazně přesahuje průměr a často má dopad na společnost či dějiny

- Je vzácná = kombinuje se v ní:

Témata, do kterých materiál patří