učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vymezují se jako souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti
Kompetence komunikativní („mluvím, mluvíš, mluvíme“)
Pedagog navozuje atmosféru bezpečné a přátelské komunikace
Vede žáky ke slušné komunikaci a učí je dodržovat pravidla komunikace
Rozumí obsahu různých textů, záznamů a jiných materiálů, přemýšlí o nich a reaguje na ně
Kompetence k učení („umím se učit a baví mě to“)
Chápe smysl učení, má k němu pozitivní vztah, uvědomuje si případné překážky
Žák se účastní různých soutěží a olympiád
Žák dokáže vybírat a využívat vhodné způsoby učení a efektivně si vlastní učení zorganizovat
Kompetence k řešení problémů („umím vyzrát nad problémem“)
Pedagog klade problémové otázky, vede žáky k tomu, aby je sami formulovali a diskutovali o nich
Žák je schopen vnímat a rozpoznávat problémové situace, přemýšlí o jejich příčinách
Žák vnímá nejrůznější problémové situace….rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
Kompetence sociální a personální („i já mám u nás ve škole své místo“)
Pedagog zadává úkoly, při kterých žáci spolupracují, vzájemně si pomáhají, povzbuzují se a oceňují
Pedagog zadává žákům diferencované úkoly, aby všichni žáci zažili úspěch, pochvalu a využili své individuální schopnosti
Žák dokáže účinně spolupracovat ve skupině
Žák přispívá k diskusi v malé skupině i debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuji zkušenosti jiných lidí
Kompetence občanské („co se nelíbí mně, neprovádím ostatním“)
Pedagog vede žáky k respektování společně dohodnutých pravidel
Žák zná lidská práva a povinnosti
Aktivně se angažuje ve společnosti, hájí lidská práva
Jsem občan
Žák respektuje přesvědčení druhých lidí, ale okrajově …. chápe základní ekologické souvislosti a enviromentální problémy
Kompetence pracovní („dělání, dělání všechny smutky zahání“)
Pedagog zařazuje do výuky co nejvíce rozmanitých praktických činností, společně se žáky vyrábí pomůcky do výuky
Pedagog umožňuje žáků smysluplně využívat informační technologie
Pedagog vyžaduje dokončení každé práce v co nejvyšší kvalitě a stanoveném čase
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
absolventi by měli:
pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
učit se používat nové aplikace;
Význam klíčových kompetencí pro učitele – v praxi
Při plánování výuky
Učitel plánuje nejen „co“ žák bude znát, ale také „co umí, jak se chová, jak se orientuje“
Stanovuje výchovně-vzdělávací cíle tak, aby rozvíjely klíčové kompetence – nejen učivo!
Vybírá vhodné metody, formy práce = projektová výuka, skupinová práce, problémové úlohy…