Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Vymezují se jako souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti

  • Kompetence komunikativní („mluvím, mluvíš, mluvíme“)

    • Pedagog navozuje atmosféru bezpečné a přátelské komunikace

    • Vede žáky ke slušné komunikaci a učí je dodržovat pravidla komunikace

    • Rozumí obsahu různých textů, záznamů a jiných materiálů, přemýšlí o nich a reaguje na ně

  • Kompetence k učení („umím se učit a baví mě to“)

  • Chápe smysl učení, má k němu pozitivní vztah, uvědomuje si případné překážky

  • Žák se účastní různých soutěží a olympiád

  • Žák dokáže vybírat a využívat vhodné způsoby učení a efektivně si vlastní učení zorganizovat

  • Kompetence k řešení problémů („umím vyzrát nad problémem“)

    • Pedagog klade problémové otázky, vede žáky k tomu, aby je sami formulovali a diskutovali o nich

    • Žák je schopen vnímat a rozpoznávat problémové situace, přemýšlí o jejich příčinách

    • Žák vnímá nejrůznější problémové situace….rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách

  • Kompetence sociální a personální („i já mám u nás ve škole své místo“)

    • Pedagog zadává úkoly, při kterých žáci spolupracují, vzájemně si pomáhají, povzbuzují se a oceňují

    • Pedagog zadává žákům diferencované úkoly, aby všichni žáci zažili úspěch, pochvalu a využili své individuální schopnosti

    • Žák dokáže účinně spolupracovat ve skupině

    • Žák přispívá k diskusi v malé skupině i debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuji zkušenosti jiných lidí

  • Kompetence občanské („co se nelíbí mně, neprovádím ostatním“)

    • Pedagog vede žáky k respektování společně dohodnutých pravidel

    • Žák zná lidská práva a povinnosti

    • Aktivně se angažuje ve společnosti, hájí lidská práva

    • Jsem občan

    • Žák respektuje přesvědčení druhých lidí, ale okrajově …. chápe základní ekologické souvislosti a enviromentální problémy

  • Kompetence pracovní („dělání, dělání všechny smutky zahání“)

    • Pedagog zařazuje do výuky co nejvíce rozmanitých praktických činností, společně se žáky vyrábí pomůcky do výuky

    • Pedagog umožňuje žáků smysluplně využívat informační technologie

    • Pedagog vyžaduje dokončení každé práce v co nejvyšší kvalitě a stanoveném čase

  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

absolventi by měli:

  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií

  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením

  • učit se používat nové aplikace;

Význam klíčových kompetencí pro učitele – v praxi

Při plánování výuky

  • Učitel plánuje nejen „co“ žák bude znát, ale také „co umí, jak se chová, jak se orientuje“

  • Stanovuje výchovně-vzdělávací cíle tak, aby rozvíjely klíčové kompetence – nejen učivo!

  • Vybírá vhodné metody, formy práce = projektová výuka, skupinová práce, problémové úlohy…

Témata, do kterých materiál patří