Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nový kolektiv

  • Třída vzniká nově (např. v 1. ročníku)

  • Dochází k silné fázi formování a hledání struktury

  • Potřebuje více podpory od třídního učitele a školy

Částečně nový kolektiv

  • Třída prošla změnou (někdo přibyl/odešel)

  • Dochází k narušení rovnováhy, může dojít k opakování vývojových fází

  • Noví žáci hledají místo ve skupině

Kolektiv dle přijatých norem

  • Skupina je stabilizovaná

  • Normy jsou vnitřně přijaté, role jsou rozděleny

  • Může být pozitivní (podpora, spolupráce) nebo negativní (šikana, vylučování)

Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve třídě

Vznik kolektivu

  • Je ovlivněn osobnostmi žáků, jejich předchozími zkušenostmi, vlivem učitele, prostředím školy

  • Vzniká přirozeně, ale jeho vývoj lze pedagogicky ovlivňovat = podpora spolupráce, projektové vyučování, třídnické hodiny, adaptační kurzy

Postavení žáka ve třídě

  • Sociometrie = metoda k určení pozice žáka ve skupině = oblíbenost, izolace, vliv

  • Pozice žáka ovlivňuje jeho školní úspěšnost, sebevědomí, motivaci a duševní pohodu

  • Role: vůdce, oblíbený člen, outsider, prostředník, "třídní šašek"

Skupinová dynamika – definice a prvky

  • Skupinová dynamika se zabývá procesy a změnami, které probíhají ve skupině v čase = jak skupina funguje, vyvíjí se, jak řeší konflikty, spolupracuje (Lewin)

Hlavní prvky skupinové dynamiky

  • Koheze = soudržnost skupiny

  • Normy = pravidla chování (vhodné a nevhodné)

  • Komunikace = formální a neformální způsoby sdělování

  • Vztahy = sympatie, antipatie, přátelství, konflikty

  • Vliv a moc = kdo má autoritu a rozhodovací sílu

  • Role = pozice a funkce členů ve skupině

a) Sociometrické role (dle oblíbenosti)

  • Hvězda = oblíbený, často volený jedinec = má vysoký sociometrický status

  • Akceptovaný = oblíbený, ale méně než hvězda

  • Tolerovaný = ani příliš oblíbený, ani odmítaný

  • Odmítaný = spolužáci ho často odmítají, ale není zcela izolovaný

  • Izolovaný (outsider) = nevyhledávaný ani on sám nevyhledává ostatní, může být ohrožen sociální izolací

b) Funkční role ve třídě

  • Vůdce = má vliv na ostatní, může být pozitivní či negativní

  • Podřízený = následuje vůdce, nechává se vést

  • Sprostředkovatel / prostředník = propojuje skupiny nebo jednotlivce

  • Pozorovatel = spíše pasivní, nevyčnívá, sleduje dění

  • Rebel = odmítá normy, staví se proti vedení

  • Bavič (klaun) = odlehčuje situaci, často se snaží získat pozornost humorem

  • Oběť = bývá terčem posměchu, může být šikanován.

  1. Otázka

    1. Klíčové kompetence jako východisko pro práci učitele při plánování, realizaci a hodnocení výuky.

Klíčové kompetence

= Soubor požadavků na vzdělání zahrnující vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a pracovní uplatnění

Témata, do kterých materiál patří