učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nový kolektiv
Třída vzniká nově (např. v 1. ročníku)
Dochází k silné fázi formování a hledání struktury
Potřebuje více podpory od třídního učitele a školy
Částečně nový kolektiv
Třída prošla změnou (někdo přibyl/odešel)
Dochází k narušení rovnováhy, může dojít k opakování vývojových fází
Noví žáci hledají místo ve skupině
Kolektiv dle přijatých norem
Skupina je stabilizovaná
Normy jsou vnitřně přijaté, role jsou rozděleny
Může být pozitivní (podpora, spolupráce) nebo negativní (šikana, vylučování)
Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve třídě
Vznik kolektivu
Je ovlivněn osobnostmi žáků, jejich předchozími zkušenostmi, vlivem učitele, prostředím školy
Vzniká přirozeně, ale jeho vývoj lze pedagogicky ovlivňovat = podpora spolupráce, projektové vyučování, třídnické hodiny, adaptační kurzy
Postavení žáka ve třídě
Sociometrie = metoda k určení pozice žáka ve skupině = oblíbenost, izolace, vliv
Pozice žáka ovlivňuje jeho školní úspěšnost, sebevědomí, motivaci a duševní pohodu
Role: vůdce, oblíbený člen, outsider, prostředník, "třídní šašek"
Skupinová dynamika – definice a prvky
Skupinová dynamika se zabývá procesy a změnami, které probíhají ve skupině v čase = jak skupina funguje, vyvíjí se, jak řeší konflikty, spolupracuje (Lewin)
Hlavní prvky skupinové dynamiky
Koheze = soudržnost skupiny
Normy = pravidla chování (vhodné a nevhodné)
Komunikace = formální a neformální způsoby sdělování
Vztahy = sympatie, antipatie, přátelství, konflikty
Vliv a moc = kdo má autoritu a rozhodovací sílu
Role = pozice a funkce členů ve skupině
a) Sociometrické role (dle oblíbenosti)
Hvězda = oblíbený, často volený jedinec = má vysoký sociometrický status
Akceptovaný = oblíbený, ale méně než hvězda
Tolerovaný = ani příliš oblíbený, ani odmítaný
Odmítaný = spolužáci ho často odmítají, ale není zcela izolovaný
Izolovaný (outsider) = nevyhledávaný ani on sám nevyhledává ostatní, může být ohrožen sociální izolací
b) Funkční role ve třídě
Vůdce = má vliv na ostatní, může být pozitivní či negativní
Podřízený = následuje vůdce, nechává se vést
Sprostředkovatel / prostředník = propojuje skupiny nebo jednotlivce
Pozorovatel = spíše pasivní, nevyčnívá, sleduje dění
Rebel = odmítá normy, staví se proti vedení
Bavič (klaun) = odlehčuje situaci, často se snaží získat pozornost humorem
Oběť = bývá terčem posměchu, může být šikanován.
Otázka
Klíčové kompetence jako východisko pro práci učitele při plánování, realizaci a hodnocení výuky.
Klíčové kompetence
= Soubor požadavků na vzdělání zahrnující vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a pracovní uplatnění