Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zásady trestání

  • Přesně vymezená pravidla

  • Úměrnost trestu

  • Stejná spravedlnost pro všechny

  • Trest jako cesta k nápravě

  • Učitel by vždy měl myslet na to, že trest by měl být úměrný tomu, jaký přečin byl spáchán. Stává se, že učitelé často vyjadřují pouze svůj názor na žáka a nevěnují se závažnosti přestupku. S tímto úzce souvisí zásada, že všichni by měli být trestáni stejně, tzv. stejná spravedlnost pro všechny.

  • Ve třídě jsou si všichni žáci rovni, bez rozdílu, a proto by s tím mělo tak být i nakládáno. Vždy by se mělo také dojít k podstatě věci. Bezmyšlenkovité obvinění nepravého, bez předchozího projednání, vyšetření situace, může u žáků vyvolat pocit křivdy, zahanbení, zpochybnění daných pravidel ve třídě či ztrátu prestiže učitele cestou k nápravě. Občas nastanou případy, kdy jde o projevy výrazného sociopatologického jednání, danou situaci někdy dobře vyřešit ani nelze, pouze minimalizovat škody. Učitel by si měl uvědomit, že není psycholog či etoped a v případě nestandartního chování žáka by měl tyto specialisty nebo instituce bez váhání využít.

Rizika trestů

Ať se zdá důvod pro trestání oprávněný nebo ne, ať je trest vykonán s rozmyslem nebo pod vlivem emocí, rizika trestání jsou stejná:

  • přenášení mocenského modelu do dalších vztahů

  • negativní vliv na morální vývoj

  • vyvolávají odpor, úzkost či zášť

  • většinou má krátkodobý účinek

  • nepodporují přímo dobré chování, ale slouží k potlačení nevhodného chování

  • narušení vztahu či důvěry dítěte k učiteli

  1. Otázka

    1. Metody didaktické diagnostiky (ústní a písemné zkoušení, didaktické testy). Další metody pedagogické diagnostiky (pedagogické pozorování, rozhovor, sociometrie).

Didaktická diagnostika (Průcha, Kalhous, Obst)

- Je to proces zjišťování, posuzování a vyhodnocování znalostí, dovedností, postojů a

pokroku žáků ve výuce

- Slouží k efektivnímu řízení výuky a individualizaci přístupu

Cíle didaktické diagnostiky

  • zjistit úroveň vědomostí a dovedností žáků

  • včas odhalit potíže v učení

  • sledovat pokrok a vyhodnocovat efektivitu výuky

  • poskytnout zpětnou vazbu žákovi i učiteli

  • podklad pro hodnocení a plánování další výuky

Formy diagnostiky (dle fáze výuky)

  • Vstupní = na začátku učiva (test před znalostmi, rozhovor)

  • Průběžná = během výuky, pro sledování porozumění (otázky, pracovní listy, diskuse)

  • Výstupní = ověření dosažených cílů (písemky, ústní zkoušení, projekt)

- Může probíhat individuálně, skupinově, hromadně

Ústní zkoušení

  • orientační

  • klasifikační

Ústní zkoušení s analytickým zaměřením

- Cíl: zjistit úroveň vědomostí, porozumění a schopnost aplikovat myšlení

- Forma: učitel pokládá otázku, žák odpovídá

- Patří mezi nejčastější diagnostické metody ve škole

Témata, do kterých materiál patří