učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásady trestání
Přesně vymezená pravidla
Úměrnost trestu
Stejná spravedlnost pro všechny
Trest jako cesta k nápravě
Učitel by vždy měl myslet na to, že trest by měl být úměrný tomu, jaký přečin byl spáchán. Stává se, že učitelé často vyjadřují pouze svůj názor na žáka a nevěnují se závažnosti přestupku. S tímto úzce souvisí zásada, že všichni by měli být trestáni stejně, tzv. stejná spravedlnost pro všechny.
Ve třídě jsou si všichni žáci rovni, bez rozdílu, a proto by s tím mělo tak být i nakládáno. Vždy by se mělo také dojít k podstatě věci. Bezmyšlenkovité obvinění nepravého, bez předchozího projednání, vyšetření situace, může u žáků vyvolat pocit křivdy, zahanbení, zpochybnění daných pravidel ve třídě či ztrátu prestiže učitele cestou k nápravě. Občas nastanou případy, kdy jde o projevy výrazného sociopatologického jednání, danou situaci někdy dobře vyřešit ani nelze, pouze minimalizovat škody. Učitel by si měl uvědomit, že není psycholog či etoped a v případě nestandartního chování žáka by měl tyto specialisty nebo instituce bez váhání využít.
Rizika trestů
Ať se zdá důvod pro trestání oprávněný nebo ne, ať je trest vykonán s rozmyslem nebo pod vlivem emocí, rizika trestání jsou stejná:
přenášení mocenského modelu do dalších vztahů
negativní vliv na morální vývoj
vyvolávají odpor, úzkost či zášť
většinou má krátkodobý účinek
nepodporují přímo dobré chování, ale slouží k potlačení nevhodného chování
narušení vztahu či důvěry dítěte k učiteli
Otázka
Metody didaktické diagnostiky (ústní a písemné zkoušení, didaktické testy). Další metody pedagogické diagnostiky (pedagogické pozorování, rozhovor, sociometrie).
Didaktická diagnostika (Průcha, Kalhous, Obst)
- Je to proces zjišťování, posuzování a vyhodnocování znalostí, dovedností, postojů a
pokroku žáků ve výuce
- Slouží k efektivnímu řízení výuky a individualizaci přístupu
Cíle didaktické diagnostiky
zjistit úroveň vědomostí a dovedností žáků
včas odhalit potíže v učení
sledovat pokrok a vyhodnocovat efektivitu výuky
poskytnout zpětnou vazbu žákovi i učiteli
podklad pro hodnocení a plánování další výuky
Formy diagnostiky (dle fáze výuky)
Vstupní = na začátku učiva (test před znalostmi, rozhovor)
Průběžná = během výuky, pro sledování porozumění (otázky, pracovní listy, diskuse)
Výstupní = ověření dosažených cílů (písemky, ústní zkoušení, projekt)
- Může probíhat individuálně, skupinově, hromadně
Ústní zkoušení
orientační
klasifikační
Ústní zkoušení s analytickým zaměřením
- Cíl: zjistit úroveň vědomostí, porozumění a schopnost aplikovat myšlení
- Forma: učitel pokládá otázku, žák odpovídá
- Patří mezi nejčastější diagnostické metody ve škole