učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Selektivní či diferenciační
Hodnocení může učiteli pomoci rozdělit žáky do stejnorodých skupin dle výkonnosti, mnohdy může vést k negativnímu „zaškatulkování“ žáka do určité skupiny
Výsledné hodnocení žáka je považováno za důležité kritérium např. k přijetí ke studiu
Druhy hodnocení:
Formativní – je zaměřeno na odhalování chyb a nedostatků v práci žáka a nabízí radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů, plní především diagnostickou funkci, poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákům, pro řízení učení žáků je formativní hodnocení nepostradatelné
Finální (sumativní, shrnující) – provádí se obvykle na konci určitého vyučovacího období – pololetí, konec školního roku, konec školní docházky,..
Normativní – (hodnocení relativního výkonu, statisticko-normativní) je hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních (neustálé srovnávání může žáka deprimovat -> až záškoláctví)
Kriteriální – hodnocení absolutního výkonu, je posuzováno, zda byl konkrétní popis výkonu (kritérium) splněn/nesplněn
Diagnostické – zaměřuje se na odhalení učebních obtíží žáků ke stanovení zvláštních vzdělávacích potřeb
Interní (vnitřní) – prováděno učiteli, kteří ve třídě průběžně učí
Externí (vnější) – navrhováno a obyčejně prováděno osobami mimo školu, vyhodnocení mohou provést i interní učitelé, ale předkládají je k namátkové kontrole zvnějšku (př. Scio, Kalibro, hodnocení prováděné Českou školní inspekcí)
Neformální- založené na pozorování výkonů jako součásti běžné práce ve třídě
Formální – takové, na které jsou žáci předem upozorněni a mohou se na ně připravit
Průběžné – zakládá konečné zhodnocení žákovy úrovně na hodnotících poznatcích, které učitel získal v průběhu delšího časového období
Závěrečné – hodnocení provedené na konci výuky předmětu nebo uceleného pracovního programu
Objektivní – používají se metody omezující nebo vylučující vliv subjektu – osobnosti učitele (didaktické testy s volitelnými odpověďmi)
Hodnocení průběhu – hodnocením činnosti, která právě probíhá (činnosti v laboratořích, dílnách, na pozemcích, přednes básně, výpočet prováděný na tabuli,..)
Hodnocení výsledku – založeno na výsledku práce (písemka, projekt, kresba, výrobek)
Pravidla pro klasifikaci
Jsou samostatným dokumentem, vycházejí z ŠVP
Jsou součástí sebehodnotících a hodnotících nástrojů školy, mají vazbu na vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí
Jsou dokumentem, který byl projednán a sestaven pedagogickými pracovníky školy a schválen Radou školy
Pravidla obsahují
zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole i na akcích pořádaných školou
zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků
stupně hodnocení prospěchu a chování v případě použití klasifikace a jejich charakteristiku
zásady pro používání slovního hodnocení
zásady pro stanovení celkového hodnocení žáka na vysvědčení v případě slovního
hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace
způsob získávání podkladů pro hodnocení
podrobnosti o komisionálních a opravných zkouškách
způsob hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
