Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Selektivní či diferenciační

  • Hodnocení může učiteli pomoci rozdělit žáky do stejnorodých skupin dle výkonnosti, mnohdy může vést k negativnímu „zaškatulkování“ žáka do určité skupiny

  • Výsledné hodnocení žáka je považováno za důležité kritérium např. k přijetí ke studiu

Druhy hodnocení:

  • Formativní – je zaměřeno na odhalování chyb a nedostatků v práci žáka a nabízí radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů, plní především diagnostickou funkci, poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákům, pro řízení učení žáků je formativní hodnocení nepostradatelné

  • Finální (sumativní, shrnující) – provádí se obvykle na konci určitého vyučovacího období – pololetí, konec školního roku, konec školní docházky,..

  • Normativní – (hodnocení relativního výkonu, statisticko-normativní) je hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních (neustálé srovnávání může žáka deprimovat -> až záškoláctví)

  • Kriteriální – hodnocení absolutního výkonu, je posuzováno, zda byl konkrétní popis výkonu (kritérium) splněn/nesplněn

  • Diagnostické – zaměřuje se na odhalení učebních obtíží žáků ke stanovení zvláštních vzdělávacích potřeb

  • Interní (vnitřní) – prováděno učiteli, kteří ve třídě průběžně učí

  • Externí (vnější) – navrhováno a obyčejně prováděno osobami mimo školu, vyhodnocení mohou provést i interní učitelé, ale předkládají je k namátkové kontrole zvnějšku (př. Scio, Kalibro, hodnocení prováděné Českou školní inspekcí)

  • Neformální- založené na pozorování výkonů jako součásti běžné práce ve třídě

  • Formální – takové, na které jsou žáci předem upozorněni a mohou se na ně připravit

  • Průběžné – zakládá konečné zhodnocení žákovy úrovně na hodnotících poznatcích, které učitel získal v průběhu delšího časového období

  • Závěrečné – hodnocení provedené na konci výuky předmětu nebo uceleného pracovního programu

  • Objektivní – používají se metody omezující nebo vylučující vliv subjektu – osobnosti učitele (didaktické testy s volitelnými odpověďmi)

  • Hodnocení průběhu – hodnocením činnosti, která právě probíhá (činnosti v laboratořích, dílnách, na pozemcích, přednes básně, výpočet prováděný na tabuli,..)

  • Hodnocení výsledku – založeno na výsledku práce (písemka, projekt, kresba, výrobek)

Pravidla pro klasifikaci

  • Jsou samostatným dokumentem, vycházejí z ŠVP

  • Jsou součástí sebehodnotících a hodnotících nástrojů školy, mají vazbu na vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí

  • Jsou dokumentem, který byl projednán a sestaven pedagogickými pracovníky školy a schválen Radou školy

Pravidla obsahují

  • zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole i na akcích pořádaných školou

  • zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků

  • stupně hodnocení prospěchu a chování v případě použití klasifikace a jejich charakteristiku

  • zásady pro používání slovního hodnocení

  • zásady pro stanovení celkového hodnocení žáka na vysvědčení v případě slovního

  • hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace

  • způsob získávání podkladů pro hodnocení

  • podrobnosti o komisionálních a opravných zkouškách

  • způsob hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Témata, do kterých materiál patří