učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Časové rozvržení autoevaluačních činností:
hospitační činnost (v průběhu celého škol. roku)
sebehodnocení práce učitelů a hodnocení ředitelem školy za minulý školní rok (začátek škol. roku)
projednání struktury vlastního hodnocení školy s pedagogickou radou (do konce září)
projednání vlastního hodnocení školy v pedagogické radě za minulý školní rok (do konce října)
dovednostní testy (podzim)
srovnávací prověrky (průběžně celý škol. rok)
dotazníky na klima školy (1x za 2 roky)
průběžně: rozhovory s učiteli a žáky, výstupy z jednání školské rady
Pedagogicko-psychologická diagnostika: Vymezení (definice), fáze diagnostického procesu, metody. Možnosti a meze diagnostických metod. Chyby při aplikaci a interpretaci diagnostických metod a posuzování jiných osob. Předpoklady pro jejich užití v práci učitele
Pedagogická diagnostika
Zaměřuje se na poznání příčin a podmínek rozvoje žáka a současně zjišťuje i důvody obtíží, které při výchovně vzdělávacím procesu vznikají.
Zabývá se zjištěním, posuzováním i hodnocením vnitřních a vnějších podmínek, průběhem i výsledky výchovně-vzdělávacího procesu.
Cílem je zjišťovat, jak je žák schopný učit se a vzdělávat se.
Jde o komplexní posouzení celé osobnosti žáka.
Diagnostické kompetence pedagoga
Učitel diagnostikuje nejenom vědomosti a dovednosti žáků, ale také jejich pojetí učiva, styly učení a další žákovy potenciality, vztah mezi žáky i klima školní třídy.
Učitel umí použít prostředky pedagogické diagnostiky na základě individuálních a vývojových zvláštností žáků.
Identifikuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dovede uzpůsobit výběr učiva a metody vyučování jejich možnostem.
Rozpoznává sociálně patologické projevy žáků, zná možnosti jejich prevence a nápravy, které umí zprostředkovat.
Pracuje na zkvalitnění příznivého klimatu třídy, inkluzívních principech a individualizaci přístupu k jednotlivým žákům.
Kromě výše zmíněného poznává životní podmínky dítěte, jeho rodinné prostředí a sociální struktury třídy.
Metody pro diagnostiku psychologických funkcí a procesů
Nástroje pedagogicko-psychologické diagnostiky můžeme rozdělit na klinické, testové a projektivní.
klinické metody: rozhovor, anamnéza, rozbor spontánních produktů (kresba, písemné práce, výrobky), analýza pedagogické dokumentace
metody testové: ankety, škály, dotazníky, testy v užším smyslu slova
projektivní metody
Možnosti a meze testových diagnostických metod, chyby při jejich aplikaci a interpretaci, předpoklady pro jejich užití v práci učitele
Mají standardní instrukce, postup, vyhodnocení; jedince lze většinou porovnat s normou.
Používají se z důvodu, že poskytují v poměrně krátkém časovém úseku množství spolehlivých informací, lze je interpretovat na základě informací v manuálu.
Test je zpravidla standardizován a obsahuje normy
Aby se technika mohla skutečně nazvat testem, je nutné, aby byla objektivní (nezávislost testu na testující osobě, např. učitel), validní, měla svou reliabilitu a byla standardizována na dané populaci.
Jakýkoliv nástroj je pak nutné standardizovat na velkém množství respondentů příslušné populaci. Tím mohou vzniknout příslušné statistické populační normy,
kterými můžeme konfrontovat výsledek testované osoby s danou populací.K testovým metodám řadíme ankety, škály, dotazníky a testy (v užším významu).
