Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Časové rozvržení autoevaluačních činností:

  • hospitační činnost (v průběhu celého škol. roku)

  • sebehodnocení práce učitelů a hodnocení ředitelem školy za minulý školní rok (začátek škol. roku)

  • projednání struktury vlastního hodnocení školy s pedagogickou radou (do konce září)

  • projednání vlastního hodnocení školy v pedagogické radě za minulý školní rok (do konce října)

  • dovednostní testy (podzim)

  • srovnávací prověrky (průběžně celý škol. rok)

  • dotazníky na klima školy (1x za 2 roky)

  • průběžně: rozhovory s učiteli a žáky, výstupy z jednání školské rady

    1. Pedagogicko-psychologická diagnostika: Vymezení (definice), fáze diagnostického procesu, metody. Možnosti a meze diagnostických metod. Chyby při aplikaci a interpretaci diagnostických metod a posuzování jiných osob. Předpoklady pro jejich užití v práci učitele

Pedagogická diagnostika

  • Zaměřuje se na poznání příčin a podmínek rozvoje žáka a současně zjišťuje i důvody obtíží, které při výchovně vzdělávacím procesu vznikají.

  • Zabývá se zjištěním, posuzováním i hodnocením vnitřních a vnějších podmínek, průběhem i výsledky výchovně-vzdělávacího procesu.

  • Cílem je zjišťovat, jak je žák schopný učit se a vzdělávat se.

  • Jde o komplexní posouzení celé osobnosti žáka.

Diagnostické kompetence pedagoga

  • Učitel diagnostikuje nejenom vědomosti a dovednosti žáků, ale také jejich pojetí učiva, styly učení a další žákovy potenciality, vztah mezi žáky i klima školní třídy.

  • Učitel umí použít prostředky pedagogické diagnostiky na základě individuálních a vývojových zvláštností žáků.

  • Identifikuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dovede uzpůsobit výběr učiva a metody vyučování jejich možnostem.

  • Rozpoznává sociálně patologické projevy žáků, zná možnosti jejich prevence a nápravy, které umí zprostředkovat.

  • Pracuje na zkvalitnění příznivého klimatu třídy, inkluzívních principech a individualizaci přístupu k jednotlivým žákům.

  • Kromě výše zmíněného poznává životní podmínky dítěte, jeho rodinné prostředí a sociální struktury třídy.

Metody pro diagnostiku psychologických funkcí a procesů

  • Nástroje pedagogicko-psychologické diagnostiky můžeme rozdělit na klinické, testové a projektivní.

  • klinické metody: rozhovor, anamnéza, rozbor spontánních produktů (kresba, písemné práce, výrobky), analýza pedagogické dokumentace

  • metody testové: ankety, škály, dotazníky, testy v užším smyslu slova

  • projektivní metody

Možnosti a meze testových diagnostických metod, chyby při jejich aplikaci a interpretaci, předpoklady pro jejich užití v práci učitele

  • Mají standardní instrukce, postup, vyhodnocení; jedince lze většinou porovnat s normou.

  • Používají se z důvodu, že poskytují v poměrně krátkém časovém úseku množství spolehlivých informací, lze je interpretovat na základě informací v manuálu.

  • Test je zpravidla standardizován a obsahuje normy

  • Aby se technika mohla skutečně nazvat testem, je nutné, aby byla objektivní (nezávislost testu na testující osobě, např. učitel), validní, měla svou reliabilitu a byla standardizována na dané populaci.

  • Jakýkoliv nástroj je pak nutné standardizovat na velkém množství respondentů příslušné populaci. Tím mohou vzniknout příslušné statistické populační normy,
    kterými můžeme konfrontovat výsledek testované osoby s danou populací.

  • K testovým metodám řadíme ankety, škály, dotazníky a testy (v užším významu).

Témata, do kterých materiál patří