učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sebereflexe plní funkce:
poznávací
zpětnovazební
rozvíjející (nejen hledání chyby, ale spíše zdokonalování)
preventivní
relaxační (přináší pocit uspokojení)
Metody sebereflexe > autodiagnostiky
sebereflektující otázky
videozáznam činnosti
rozhovory se žáky, dotazník k hodnocení učitelů žáky
deník
hospitace
Charakteristika pojmu a procesu učení, typy učení (podmiňováním, sociální, senzomotorické, verbální učení, pojmové učení) - jejich vztah k učebním činnostem a motivaci žáků. Zákony učení (motivace, zpětné vazby, transferu, opakování) a jejich vliv na učení.
Učení
= dle Čápa (1997) je to proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života
V širším pojetí jde o získávání jakýchkoliv zkušeností v průběhu celého života.
V užším pojetí jde o záměrně navazovanou činnost k získání určitých znalostí, dovedností, postojů...
Učební styl
= způsob, jakým člověk přijímá nové poznatky
U každého se může lišit
v
učení senzomotorické
učení se manuálním zručnostem, návykům, dovednostem a motorickým operacím
např. řízení motorového vozidla, při zvládání různých druhů sportu, při nácviku psaní, chůze, tance
opakováním se snižuje možnost chyb v přenosu a provedení
učení podmiňováním
pasivní, bezděčná reakce
výsledkem je podmíněná reakce na podmíněný podnět
I.P.Pavlov
nepodmíněný podnět = evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (jídlo)
nepodmíněná reakce = vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění)
podmíněný podnět = původně neutrální stimul (světlo, metronom), který získá schopnost vyvolat vrozenou reakci (slinění)
podmíněná reakce = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný podnět (tikání, světlo)
opožděné podmiňování = nejprve podmíněný podnět (světlo, zvuk), teprve později nepodmíněný (jídlo) – nejefektivnější učení (efektivnější než současné či zpětné podmiňování)
generalizace (zobecňování) = reflexivní reakci vyvolávají podněty, které se podobají původnímu podmíněnému
diskriminace (rozlišování) = organismus se učí reagovat pouze na některé podněty a ostatní ignorovat
vyhasínání = podmíněný reflex postupně slábne, protože nenásleduje
nepodmíněný (jídlo)emoční podmiňování = citové reakce vůči původně neutrálním podnětům; mnohé podněty lidem signalizují na co se máme připravit: podmíněné podněty negativní (zvuk zubařské vrtačky) vyvolávají strach
verbální učení
nejrozšířenější druh lidského učení (osvojování básní, definicí, cizojazyčných slov…)
vzniká v dětství na podkladě první signální soustavy (oblast mozkové kůry, kde se soustřeďují všechny podněty působící na smyslové orgány), na níž se vytvářejí podmíněné signály. ➢ Podněty se spojují s názvy a jejich soubor tvoří druhou signální soustavu. Dochází k přebírání informací a osvojování pravidel řeči, v dětství především formou zvukovou, později prostřednictvím písma.
