Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sebereflexe plní funkce:

  • poznávací

  • zpětnovazební

  • rozvíjející (nejen hledání chyby, ale spíše zdokonalování)

  • preventivní

  • relaxační (přináší pocit uspokojení)

Metody sebereflexe > autodiagnostiky

  • sebereflektující otázky

  • videozáznam činnosti

  • rozhovory se žáky, dotazník k hodnocení učitelů žáky

  • deník

  • hospitace

  1. Charakteristika pojmu a procesu učení, typy učení (podmiňováním, sociální, senzomotorické, verbální učení, pojmové učení) - jejich vztah k učebním činnostem a motivaci žáků. Zákony učení (motivace, zpětné vazby, transferu, opakování) a jejich vliv na učení.

Učení

= dle Čápa (1997) je to proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života

  • V širším pojetí jde o získávání jakýchkoliv zkušeností v průběhu celého života.

  • V užším pojetí jde o záměrně navazovanou činnost k získání určitých znalostí, dovedností, postojů...

Učební styl

= způsob, jakým člověk přijímá nové poznatky

  • U každého se může lišit

v

  • učení senzomotorické

  • učení se manuálním zručnostem, návykům, dovednostem a motorickým operacím

  • např. řízení motorového vozidla, při zvládání různých druhů sportu, při nácviku psaní, chůze, tance

  • opakováním se snižuje možnost chyb v přenosu a provedení

  • učení podmiňováním

  • pasivní, bezděčná reakce

  • výsledkem je podmíněná reakce na podmíněný podnět

I.P.Pavlov

  • nepodmíněný podnět = evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (jídlo)

  • nepodmíněná reakce = vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění)

  • podmíněný podnět = původně neutrální stimul (světlo, metronom), který získá schopnost vyvolat vrozenou reakci (slinění)

  • podmíněná reakce = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný podnět (tikání, světlo)

  • opožděné podmiňování = nejprve podmíněný podnět (světlo, zvuk), teprve později nepodmíněný (jídlo) – nejefektivnější učení (efektivnější než současné či zpětné podmiňování)

  • generalizace (zobecňování) = reflexivní reakci vyvolávají podněty, které se podobají původnímu podmíněnému

  • diskriminace (rozlišování) = organismus se učí reagovat pouze na některé podněty a ostatní ignorovat

  • vyhasínání = podmíněný reflex postupně slábne, protože nenásleduje
    nepodmíněný (jídlo)

  • emoční podmiňování = citové reakce vůči původně neutrálním podnětům; mnohé podněty lidem signalizují na co se máme připravit: podmíněné podněty negativní (zvuk zubařské vrtačky) vyvolávají strach

  • verbální učení

  • nejrozšířenější druh lidského učení (osvojování básní, definicí, cizojazyčných slov…)

  • vzniká v dětství na podkladě první signální soustavy (oblast mozkové kůry, kde se soustřeďují všechny podněty působící na smyslové orgány), na níž se vytvářejí podmíněné signály. ➢ Podněty se spojují s názvy a jejich soubor tvoří druhou signální soustavu. Dochází k přebírání informací a osvojování pravidel řeči, v dětství především formou zvukovou, později prostřednictvím písma.

Témata, do kterých materiál patří