učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Usnadňují komunikaci ve výuce
- Vedou ke zkvalitňování myšlenkových i praktických činností žáků
- Motivují, stimulují a aktivizují činnost žáků
- Řídí sled učebních činností při učení
- Formují osobnost žáka
- Usnadňují proces vytváření příslušných dovedností, návyků, schopností a postojů
Zásady práce učitele s pomůckami – funkci plní v případě, že:
- Je učitel a žák poučený
- Je zajištěné odpovídající vybavení učebních prostor
- Použití moderních vyučovacích metod
- Dodržování zákonitosti učení a vyučování
- Učitel by měl mít trvalý přehled o pomůckách pro svůj předmět, v případě nových
pomůcek seznámit se s manipulací a údržbou
- Pomůcky jsou pouze prostředek, ne cíl výuky – přeplněná hodina pomůckami není efektivní
- Učitel si musí předem zkontrolovat jejich funkčnost
- Při předvádění, musí učitel zajistit, aby všichni viděli (čtecí kamera napojená na televizor)
- Pokuje má škola vybavení, dáváme přednost frontálním experimentům = žáci pod
vedením učitele objevují nové poznatky, ověřují teoretické závěry
- Materiálních didaktických prostředků lze využít ve všech fázích výuky
- Při činnostech s učebními pomůckami je třeba dbát na ochranu zdraví a bezpečnost práce
Zásady, které je nutné dodržovat při práci s technickými prostředky
- Velký obraz, dobře osvětlený, kvalitní, ostrý, přehledný
- Vhodné zajištění zvuku
- Učitel klade zřetel na vzdálenost od používané techniky
- Vzdálenost 60 cm = optimální vzdálenost očí od horního okraje obrazovky
Učitelům komplikují práci tyto problémy
- Nedostatek financí na nákup didaktických náplní pro moderní didaktickou techniku
(videoprogramy, videozáznamy, počítačové programy)
- Nedostatek přístrojů a nutnost přenášení = vyšší možnost poškození
- Nedostatek odborných pracoven
Otevřené vzdělávání (OV)
- Vzdělávání využívající internet a digitální technologie, založené na volném sdílení
- Klíčovým prvkem jsou Otevřené vzdělávací zdroje (OER) = digitální materiály volně
dostupné k učení, úpravám a šíření
Digitální gramotnost
- Schopnost efektivně a bezpečně používat digitální technologie
- Zahrnuje přístup k technologiím i schopnost jejich využití
- Digitální vyloučení hrozí např. seniorům, osobám s postižením, menšinám či lidem žijícím
v chudobě
Strategie digitální gramotnosti ČR 2015–2020
- Cílem je připravit pracovníky na změny v ICT a podpořit jejich adaptaci
- Důraz na snižování digitální propasti a zvyšování digitální gramotnosti pro posílení
konkurenceschopnosti ČR
Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
- Zaměřuje se na využití dig. technologií ve výuce a rozvoj digitální gramotnosti žáků
- Cílem je vytvořit podmínky pro moderní vzdělávání odpovídající požadavkům trhu práce
