učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Důsledky pro učitele
Učitel by měl umožnit žákům vyjadřovat své názory, podpořit diskusi
Vhodné zapojení do samostatných projektů
Nabídnout podporu při krizích identity
Poskytovat bezpečné prostředí bez výsměchu
ADOLESCENCE (cca 15–19 let)
Tělesný vývoj
Somatický vývoj téměř dokončen
Koordinace pohybů na vysoké úrovni, fyzická výkonnost
Schopnost sexuální aktivity a reprodukce
Kognitivní vývoj
Rozvoj abstraktního, kritického a systematického myšlení
Tvorba světonázoru, zvnitřňování hodnot
Sebekritika, introspekce
Sociální a emocionální vývoj
Vznik zralejších partnerských vztahů
Touha po nezávislosti, seberealizaci
Formování identity = Marcia: dosažená, přejatá, moratorium, difuze
Vzrůstající význam vrstevnických skupin
Důsledky pro učitele
Učitel by měl respektovat individualitu a autonomie žáka
Poskytnout prostor pro hledání profesní i osobní identity
Vhodné jsou metody podporující kritické myšlení
Nutnost být spíše průvodcem než autoritou
Problémy vyplývající z vývojového stadia
Emocionální labilita, konflikty s autoritami, hledání sebe sama
Pedagogické situace: porušování pravidel, výkyvy výkonu, nespolupráce, pasivita nebo provokace
Řešení: individualizovaný přístup, jasná pravidla, motivace, pozitivní očekávání, práce s klimatem třídy
Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje
Akcelerace = předčasný vývoj – může vyvolat psychické problémy (sociální nezralost, osamělost)
Retardace = opožděný vývoj – potřeba podpory, porozumění, trpělivosti
Disharmonie = nerovnoměrný vývoj - např. nadprůměrný intelekt + emoční nezralost, nutná diferenciace, podpůrná opatření
Důsledky pro učitele
Nutnost individuálního přístupu, úpravy nároků, porozumění vývojové odlišnosti
Včasné rozpoznání problémů a spolupráce s poradenskými službami
Otázka
Příprava učitele na výuku a typické chyby při její tvorbě. Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků). Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny.
Příprava učitele na výuku a typické chyby při její tvorbě
Náročná myšlenková činnost, kdy si učitel opakovaně promítá v mysli celou vyučovací jednotku a zároveň provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru
Většina učitelů si výsledky této činnosti zaznamenává alespoň stručně (písemně, poznámky), stanovená forma ale není
Příprava by měla být reálná
Projektování/plánování výuky
- Má několik kroků:
1. Studium kurikulárních dokumentů
Studium učebních osnov
Důležité jsou zejména úvodní kapitoly, kde jsou formulovány výukové cíle, jichž mají žáci dosáhnout
K těmto cílům by měla výuka neustále směřovat
Vedle osnov se důležitými kurikulárními dokumenty stávají také standardy vzdělávání
