Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Důsledky pro učitele

  • Učitel by měl umožnit žákům vyjadřovat své názory, podpořit diskusi

  • Vhodné zapojení do samostatných projektů

  • Nabídnout podporu při krizích identity

  • Poskytovat bezpečné prostředí bez výsměchu

ADOLESCENCE (cca 15–19 let)

Tělesný vývoj

  • Somatický vývoj téměř dokončen

  • Koordinace pohybů na vysoké úrovni, fyzická výkonnost

  • Schopnost sexuální aktivity a reprodukce

Kognitivní vývoj

  • Rozvoj abstraktního, kritického a systematického myšlení

  • Tvorba světonázoru, zvnitřňování hodnot

  • Sebekritika, introspekce

Sociální a emocionální vývoj

  • Vznik zralejších partnerských vztahů

  • Touha po nezávislosti, seberealizaci

  • Formování identity = Marcia: dosažená, přejatá, moratorium, difuze

  • Vzrůstající význam vrstevnických skupin

Důsledky pro učitele

  • Učitel by měl respektovat individualitu a autonomie žáka

  • Poskytnout prostor pro hledání profesní i osobní identity

  • Vhodné jsou metody podporující kritické myšlení

  • Nutnost být spíše průvodcem než autoritou

Problémy vyplývající z vývojového stadia

  • Emocionální labilita, konflikty s autoritami, hledání sebe sama

  • Pedagogické situace: porušování pravidel, výkyvy výkonu, nespolupráce, pasivita nebo provokace

  • Řešení: individualizovaný přístup, jasná pravidla, motivace, pozitivní očekávání, práce s klimatem třídy

Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje

  • Akcelerace = předčasný vývoj – může vyvolat psychické problémy (sociální nezralost, osamělost)

  • Retardace = opožděný vývoj – potřeba podpory, porozumění, trpělivosti

  • Disharmonie = nerovnoměrný vývoj - např. nadprůměrný intelekt + emoční nezralost, nutná diferenciace, podpůrná opatření

Důsledky pro učitele

  • Nutnost individuálního přístupu, úpravy nároků, porozumění vývojové odlišnosti

  • Včasné rozpoznání problémů a spolupráce s poradenskými službami

  1. Otázka

  1. Příprava učitele na výuku a typické chyby při její tvorbě. Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků). Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny.

Příprava učitele na výuku a typické chyby při její tvorbě

  • Náročná myšlenková činnost, kdy si učitel opakovaně promítá v mysli celou vyučovací jednotku a zároveň provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru

  • Většina učitelů si výsledky této činnosti zaznamenává alespoň stručně (písemně, poznámky), stanovená forma ale není

  • Příprava by měla být reálná

Projektování/plánování výuky

- Má několik kroků:

1. Studium kurikulárních dokumentů

Studium učebních osnov

  • Důležité jsou zejména úvodní kapitoly, kde jsou formulovány výukové cíle, jichž mají žáci dosáhnout

  • K těmto cílům by měla výuka neustále směřovat

  • Vedle osnov se důležitými kurikulárními dokumenty stávají také standardy vzdělávání

Témata, do kterých materiál patří