učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývojová charakteristika žáka mladšího a středního věku základní školy: oblast kognitivní, sociální a emocionální. Důsledky a možnosti využití vývojových charakteristik pro práci učitele. Typy problémů, pedagogické situace a jejich řešení vyplývající z vývojového stádia žáků. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje – příčiny a důsledky pro práci ve škole.
Charakteristika žáka mladšího školního věku
Kognitivní vývoj
Věk: 6–11 let = období latence
Dle Eriksona „období snaživosti“ X méněcennosti = 6 až 12 let, účinná síla je kompenzace, ve škole se poprvé začne poměřovat se spolužáky a setkávají se tam s novou autoritou, ne nutně přátelskou → začíná se dívat, jak na tom je v porovnání s ostatními
Myšlení: konkrétní logické operace (Piaget), závislost na názornosti, rostoucí schopnost logického uvažování
Paměť: přechod od neúmyslné k úmyslné, důraz na aktivní učení
Pozornost: krátkodobá, snadno se unaví → důležité střídat činnosti, zařazovat relaxaci
Fantazie: ustupuje realitě, ale stále přítomná ve hře a četbě
Rozvoj řeči: rychlý růst slovní zásoby, náročné osvojení čtení a psaní
Metakognice: začíná rozumět svému učení, reaguje na zpětnou vazbu
Učitel: Využívat názorné metody, motivaci pochvalou, prvky hry, krátké úkoly
Emoční vývoj
Emoce stabilnější, ústup impulzivity
Zvyšuje se seberegulace, schopnost porozumět emocím druhých
Rozvoj vyšších citů – etických, estetických, intelektových
Potřeba pozitivního sebehodnocení a přijetí vrstevníky
Učitel: Podporovat pozitivní klima, sebedůvěru, oceňovat snahu, nejen výkon
Sociální vývoj
Ztráta výlučné vazby na rodinu, důležitost školy a vrstevníků
Učí se spolupráci i soutěži
Morální vývoj (Piaget, Kohlberg): od heteronomní ke konvenční morálce
Důležitý vztah k učiteli – nejprve nekritický, později dle zkušeností
Učitel: Být spravedlivý, budovat důvěru, podporovat spolupráci, jasně nastavovat hranice
Problémy a pedagogické situace
Autoritativní učitel = netoleruje odchylky, nepodporuje individualitu
Nejistý učitel = nerozumí dětskému chování, vnímá je jako naschvály
Temperamentní učitel = netrpělivý k úzkostným dětem, nadržuje živějším
Unavený učitel = stereotypní přístup, „škatulkování“ dětí
Nutné: Empatie, spravedlnost, schopnost sebereflexe a práce s různými typy osobností
Odchylky ve vývoji
Akcelerace (zrychlený vývoj)
Dítě vyspělejší mentálně/fyzicky, rychle chápe učivo
Riziko izolace, slabší sociální dovednosti
Učitel: Nabídnout rozšířené úkoly, podpora socializace
Retardace (zpomalený vývoj)
Pomalejší myšlení, slabší pozornost a motorika
Riziko frustrace a nízkého sebevědomí
Učitel: Individuální přístup, snížit nároky, více času, rozvoj silných stránek.
Disharmonie (nerovnoměrný vývoj)
