Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Vývojová charakteristika žáka mladšího a středního věku základní školy: oblast kognitivní, sociální a emocionální. Důsledky a možnosti využití vývojových charakteristik pro práci učitele. Typy problémů, pedagogické situace a jejich řešení vyplývající z vývojového stádia žáků. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje – příčiny a důsledky pro práci ve škole.

Charakteristika žáka mladšího školního věku

Kognitivní vývoj

  • Věk: 6–11 let = období latence

  • Dle Eriksona „období snaživosti“ X méněcennosti = 612 let, účinná síla je kompenzace, ve škole se poprvé začne poměřovat se spolužáky a setkávají se tam s novou autoritou, ne nutně přátelskou začíná se dívat, jak na tom je v porovnání s ostatními

  • Myšlení: konkrétní logické operace (Piaget), závislost na názornosti, rostoucí schopnost logického uvažování

  • Paměť: přechod od neúmyslné k úmyslné, důraz na aktivní učení

  • Pozornost: krátkodobá, snadno se unaví → důležité střídat činnosti, zařazovat relaxaci

  • Fantazie: ustupuje realitě, ale stále přítomná ve hře a četbě

  • Rozvoj řeči: rychlý růst slovní zásoby, náročné osvojení čtení a psaní

  • Metakognice: začíná rozumět svému učení, reaguje na zpětnou vazbu

Učitel: Využívat názorné metody, motivaci pochvalou, prvky hry, krátké úkoly

Emoční vývoj

  • Emoce stabilnější, ústup impulzivity

  • Zvyšuje se seberegulace, schopnost porozumět emocím druhých

  • Rozvoj vyšších citů – etických, estetických, intelektových

  • Potřeba pozitivního sebehodnocení a přijetí vrstevníky

Učitel: Podporovat pozitivní klima, sebedůvěru, oceňovat snahu, nejen výkon

Sociální vývoj

  • Ztráta výlučné vazby na rodinu, důležitost školy a vrstevníků

  • Učí se spolupráci i soutěži

  • Morální vývoj (Piaget, Kohlberg): od heteronomní ke konvenční morálce

  • Důležitý vztah k učiteli – nejprve nekritický, později dle zkušeností

Učitel: Být spravedlivý, budovat důvěru, podporovat spolupráci, jasně nastavovat hranice

Problémy a pedagogické situace

Autoritativní učitel = netoleruje odchylky, nepodporuje individualitu

  • Nejistý učitel = nerozumí dětskému chování, vnímá je jako naschvály

  • Temperamentní učitel = netrpělivý k úzkostným dětem, nadržuje živějším

  • Unavený učitel = stereotypní přístup, „škatulkování“ dětí

Nutné: Empatie, spravedlnost, schopnost sebereflexe a práce s různými typy osobností

Odchylky ve vývoji

Akcelerace (zrychlený vývoj)

  • Dítě vyspělejší mentálně/fyzicky, rychle chápe učivo

  • Riziko izolace, slabší sociální dovednosti

Učitel: Nabídnout rozšířené úkoly, podpora socializace

Retardace (zpomalený vývoj)

  • Pomalejší myšlení, slabší pozornost a motorika

  • Riziko frustrace a nízkého sebevědomí

Učitel: Individuální přístup, snížit nároky, více času, rozvoj silných stránek.

Disharmonie (nerovnoměrný vývoj)

Témata, do kterých materiál patří