Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Problémy ve škole u žáků s diagnózami

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou)

  • Nepozornost, impulzivita, hyperaktivita

  • Problémy s organizací práce, vyrušování, rychlé rozptýlení

  • Potřeba častého pohybu a změn činností

  • Vyžaduje strukturu, jasné pokyny, režim, individuální přístup

ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity)

  • Nepozornost, zapomnětlivost, pomalé tempo práce

  • Nenápadné děti, které „mizí v pozadí“

  • Potřeba podpory motivace a organizace

Hyperkinetické poruchy

  • Hyperkinetická porucha chování (ADHD) a porucha aktivity a pozornosti (ADD)

  • Objevit se u dítěte může již v 5 letech

  • Nejcharakterističtějším znakem je fluktuace pozornosti a neschopnost setrvat u činnosti. Dítě špatně reguluje svoji nadměrnou aktivitu

  • Okolí tyto děti vnímá jako impulzivní a "nevychované" či neukázněné

  • Vztahy s vrstevníky i dospělými je často díky zmíněným vlastnostem komplikovaný a mohou se dostávat do konfliktních situací

Neurotický vývoj (úzkostné poruchy, fobie, obsedantní projevy)

  • Emoční labilita, úzkost, somatizace (bolesti břicha, hlavy)

  • Vyhýbání se sociálním nebo výkonovým situacím

  • Potřeba bezpečného prostředí, empatie, posilování sebedůvěry

Emoční poruchy s nástupem specifickým pro dětství

  • Mezinárodní klasifikace nemocí upozorňuje, že u této skupiny poruch je klíčový fakt, že jde o přiměřený vývoj dítěte, ale jedná se jen o zintenzivnění vývojového trendu.

  • Patří sem separační úzkostná porucha, fobická anxiózní porucha, sociální anxiózní porucha, porucha sourozenecké rivality.

  • Léčba poruch chování je nezbytně interdisciplinární a je vhodné, aby se na ní podíleli jak rodiče, tak škola či sociální služby

  • U mladších dětí se zvažují nejdříve nefarmakologické postupy a psychoterapie

  • Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
    ­ Žák má nedostatečně rozvinuté sociální a komunikační dovednosti.
    ­ Žák má problémy s navazováním vztahů se spolužáky.
    ­ Žák má narušené sebepojetí a sebehodnocení.
    ­ Žák vykazuje problematické chování a jednání z různých důvodů (pro vydělení ze skupiny vrstevníků např. u dětí se špatnou hygienou, z nenaplnění základních potřeb, z přetížení).
    ­ Žák trpí poruchami nálady.
    ­ Žák projevuje nevhodné chování vyplývající z odlišných hodnotových a výchovných východisek v rodině.
    ­ Žák projevuje nevhodné chování kvůli prožitému traumatu (svědci násilných střetů mezi rodiči, oběti CAN a trestných činů obecně, děti odebrané z nejrůznějších důvodů z péče rodičům apod.).

  • Cílem je:
    ­ Nalézt vhodné přístupy pro předcházení, resp. snížení výskytu nežádoucího chování u žáka.
    ­ Zmírnit dopady nežádoucího chování na klima třídy a na proces začleňování žáka do kolektivu.
    ­ Podporuje rozvoj sociálních dovedností u žáků ve třídě.

Témata, do kterých materiál patří