učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Problémy ve škole u žáků s diagnózami
ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou)
Nepozornost, impulzivita, hyperaktivita
Problémy s organizací práce, vyrušování, rychlé rozptýlení
Potřeba častého pohybu a změn činností
Vyžaduje strukturu, jasné pokyny, režim, individuální přístup
ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity)
Nepozornost, zapomnětlivost, pomalé tempo práce
Nenápadné děti, které „mizí v pozadí“
Potřeba podpory motivace a organizace
Hyperkinetické poruchy
Hyperkinetická porucha chování (ADHD) a porucha aktivity a pozornosti (ADD)
Objevit se u dítěte může již v 5 letech
Nejcharakterističtějším znakem je fluktuace pozornosti a neschopnost setrvat u činnosti. Dítě špatně reguluje svoji nadměrnou aktivitu
Okolí tyto děti vnímá jako impulzivní a "nevychované" či neukázněné
Vztahy s vrstevníky i dospělými je často díky zmíněným vlastnostem komplikovaný a mohou se dostávat do konfliktních situací
Neurotický vývoj (úzkostné poruchy, fobie, obsedantní projevy)
Emoční labilita, úzkost, somatizace (bolesti břicha, hlavy)
Vyhýbání se sociálním nebo výkonovým situacím
Potřeba bezpečného prostředí, empatie, posilování sebedůvěry
Emoční poruchy s nástupem specifickým pro dětství
Mezinárodní klasifikace nemocí upozorňuje, že u této skupiny poruch je klíčový fakt, že jde o přiměřený vývoj dítěte, ale jedná se jen o zintenzivnění vývojového trendu.
Patří sem separační úzkostná porucha, fobická anxiózní porucha, sociální anxiózní porucha, porucha sourozenecké rivality.
Léčba poruch chování je nezbytně interdisciplinární a je vhodné, aby se na ní podíleli jak rodiče, tak škola či sociální služby
U mladších dětí se zvažují nejdříve nefarmakologické postupy a psychoterapie
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
Žák má nedostatečně rozvinuté sociální a komunikační dovednosti.
Žák má problémy s navazováním vztahů se spolužáky.
Žák má narušené sebepojetí a sebehodnocení.
Žák vykazuje problematické chování a jednání z různých důvodů (pro vydělení ze skupiny vrstevníků např. u dětí se špatnou hygienou, z nenaplnění základních potřeb, z přetížení).
Žák trpí poruchami nálady.
Žák projevuje nevhodné chování vyplývající z odlišných hodnotových a výchovných východisek v rodině.
Žák projevuje nevhodné chování kvůli prožitému traumatu (svědci násilných střetů mezi rodiči, oběti CAN a trestných činů obecně, děti odebrané z nejrůznějších důvodů z péče rodičům apod.).Cílem je:
Nalézt vhodné přístupy pro předcházení, resp. snížení výskytu nežádoucího chování u žáka.
Zmírnit dopady nežádoucího chování na klima třídy a na proces začleňování žáka do kolektivu.
Podporuje rozvoj sociálních dovedností u žáků ve třídě.
