Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Psychika

- Psyché = duše

- Psychika je souhrn duševních dějů během celého lidského života

Temperament (dynamika osobnosti)
Hippokrates:

  • Naivně hovořil o 4 tělesných šťávách, jejichž poměr v organismu určuje reakce jedince na okolí

  • dělení dle tělních tekutin:

  • Cholerik (žluč) nestálý typ, impulzivní, čilý, neústupný, pořádkumilovný,

  • Sangvinik (krev) bezstarostný, radostný, čilý, vyrovnaný, lehkomyslný, žije okamžikem

  • Flegmatik (hlen) vyrovnaný, pomalý, nečinný, zdánlivě lenivý

  • Melancholik (černá žluč) pomalý, smutný, intenzivní prožívání, životní pesimista

K. Jung: položil základy dělení temperamentu v závislosti na přístupu k okolnímu světu

  • Introverze X Extroverze

  • Labilita X Stabilita

  • Submise X Dominance

E. Kretchmer: Typologie vychází ze vztahu mezi tělesnou konstitucí a temperamentem

  • Pyknik: malý, nadváha, krátké končetiny

  • Atletik: velký, svalnatý, mohutné končetiny

  • Leptosom: vysoký, hubený, šlachovitý, bledý úzký obličej

  • Astenik: hubený

Poruchy chování u žáků

  • Trvalejší nebo opakující se vzorce chování, které jsou v rozporu s očekáváním společnosti (normami, pravidly) a narušují vztahy ve škole i mimo ni

  • Porucha může být vázána na konkrétní situace, prostředí či být součástí širší diagnóz (ADHD)

Dělení poruch chování podle společenské závažnosti

A) Lehčí formy

  • Nevhodné návyky – např. vyrušování, neslušné chování, neplnění povinností

  • Pasivní odpor – neposlušnost, ignorace pokynů

B) Středně těžké formy

  • Porušování školního řádu – záškoláctví, lhaní, vulgarita

  • Provokativní chování – drzost, výsměch autoritě

C) Těžké formy

  • Delikventní chování – krádeže, vandalismus, agresivita vůči lidem či zvířatům.

  • Poruchy se sociálně patologickými rysy – závažné porušení pravidel, útěky, experimenty s návykovými látkami.

Dělení podle typu

Neagresivní poruchy

  • Lhaní, útěky z domova, záškoláctví, odpor, pasivita, poruchy pozornosti, negativismus, psychosomatické obtíže.

Agresivní poruchy

  • Fyzické útoky, verbální agrese, šikana, ničení majetku, výbuchy vzteku.

Přístupy k ovlivnění žákova chování

Metody posilování žádoucího chování

  • Pozitivní posilování – pochvala, ocenění, privilegia

  • Sociální posilování – úsměv, zájem, povzbuzení

  • Materiální posilování – odměna, symbolická známka, body

Metody formování nového chování

  • Modelování – učitel nebo spolužák jako vzor chování

  • Nácvik chování – trénink žádoucího chování (např. asertivita, spolupráce)

  • Instruktáž a zpětná vazba – jasné pokyny, vedení a vyhodnocení

Metody oslabování nežádoucího chování

  • Ignorování – pokud chování není nebezpečné, ale je motivováno snahou o pozornost

  • Ztráta výhod – odebrání oblíbené činnosti, přestávky

  • Přirozené důsledky – např. nutnost opravit rozbitou věc

  • Domluva, důsledné hranice – důslednost a jasnost pravidel

Témata, do kterých materiál patří