učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Psychika
- Psyché = duše
- Psychika je souhrn duševních dějů během celého lidského života
Temperament (dynamika osobnosti)
Hippokrates:
Naivně hovořil o 4 tělesných šťávách, jejichž poměr v organismu určuje reakce jedince na okolí
dělení dle tělních tekutin:
Cholerik (žluč) nestálý typ, impulzivní, čilý, neústupný, pořádkumilovný,
Sangvinik (krev) bezstarostný, radostný, čilý, vyrovnaný, lehkomyslný, žije okamžikem
Flegmatik (hlen) vyrovnaný, pomalý, nečinný, zdánlivě lenivý
Melancholik (černá žluč) pomalý, smutný, intenzivní prožívání, životní pesimista
K. Jung: položil základy dělení temperamentu v závislosti na přístupu k okolnímu světu
Introverze X Extroverze
Labilita X Stabilita
Submise X Dominance
E. Kretchmer: Typologie vychází ze vztahu mezi tělesnou konstitucí a temperamentem
Pyknik: malý, nadváha, krátké končetiny
Atletik: velký, svalnatý, mohutné končetiny
Leptosom: vysoký, hubený, šlachovitý, bledý úzký obličej
Astenik: hubený
Poruchy chování u žáků
Trvalejší nebo opakující se vzorce chování, které jsou v rozporu s očekáváním společnosti (normami, pravidly) a narušují vztahy ve škole i mimo ni
Porucha může být vázána na konkrétní situace, prostředí či být součástí širší diagnóz (ADHD)
Dělení poruch chování podle společenské závažnosti
A) Lehčí formy
Nevhodné návyky – např. vyrušování, neslušné chování, neplnění povinností
Pasivní odpor – neposlušnost, ignorace pokynů
B) Středně těžké formy
Porušování školního řádu – záškoláctví, lhaní, vulgarita
Provokativní chování – drzost, výsměch autoritě
C) Těžké formy
Delikventní chování – krádeže, vandalismus, agresivita vůči lidem či zvířatům.
Poruchy se sociálně patologickými rysy – závažné porušení pravidel, útěky, experimenty s návykovými látkami.
Dělení podle typu
Neagresivní poruchy
Lhaní, útěky z domova, záškoláctví, odpor, pasivita, poruchy pozornosti, negativismus, psychosomatické obtíže.
Agresivní poruchy
Fyzické útoky, verbální agrese, šikana, ničení majetku, výbuchy vzteku.
Přístupy k ovlivnění žákova chování
Metody posilování žádoucího chování
Pozitivní posilování – pochvala, ocenění, privilegia
Sociální posilování – úsměv, zájem, povzbuzení
Materiální posilování – odměna, symbolická známka, body
Metody formování nového chování
Modelování – učitel nebo spolužák jako vzor chování
Nácvik chování – trénink žádoucího chování (např. asertivita, spolupráce)
Instruktáž a zpětná vazba – jasné pokyny, vedení a vyhodnocení
Metody oslabování nežádoucího chování
Ignorování – pokud chování není nebezpečné, ale je motivováno snahou o pozornost
Ztráta výhod – odebrání oblíbené činnosti, přestávky
Přirozené důsledky – např. nutnost opravit rozbitou věc
Domluva, důsledné hranice – důslednost a jasnost pravidel
