učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásada komplexního rozvoje žáka
− Učitel si má při didaktické analýze učiva uvědomit, jaké možnosti učivo dává pro rozvoj osobnosti žáka v jeho třech základních strukturách – tzn. v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické
Zásada individuálního přístupu k žákům
− Žáci ač v jedné třídě se shodují jen v několika vnějších znacích, jako je chronologický věk, výška a váha
− To jsou znaky, které ale nejsou pro výuku příliš podstatné
− Důležitější jsou rozdíly ve zdravotním stavu, v úrovni myšlení, chápání, řeči
− Učitel by měl proto individuální zvláštnosti žáků dobře poznat a řídit jejich učení tak, aby každý z nich měl pocit radosti z úspěchu v učební činnosti
Práce učitele s heterogenní skupinou:
-
Skupina složená z různorodých jedinců = např. podle věku, schopností, stylu učení, zájmů,
-
tempa práce, kulturního či sociálního zázemí
-
V heterogenní třídě (od žáků s kognitivním hendikepem po žáky mimořádně nadané) je
-
žádoucí, aby každý žák mohl pracovat při zadané výukové aktivitě na své nejvyšší možné
-
úrovni
Umožnit volbu stylu učení = nabídnout různé učební strategie, umožnit žákům volbu
Diferencované cíle a úkoly = přizpůsobit zadání podle schopností, nabídnout různou obtížnost
Pestré metody výuky = střídat metody, zapojovat i skupinovou práci
Motivující hodnocení – hodnotit podle jasných kritérií, zaměřit se na pokrok a zpětnou vazbu, nejen výkon
Využití ve výuce
-
Podporuje vzájemné učení a spolupráci
-
Silnější žáci mohou pomáhat slabším
-
Rozvíjí toleranci, empatii a týmovou práci
-
Umožňuje přirozenou diferenciaci výuky
Vyžaduje promyšlené řízení a organizaci práce učitele
Potřeba vhodně volit metody a úkoly pro různé úrovně žáků
Uplatňování různých stylů učení
-
Žáci často neznají svůj styl učení = volí výuku spíš instinktivně
-
Učitel by měl střídat metody = vizuální, pohybové, dramatické, činnostní
-
Doporučuje se kombinovat různé formy = učebnice + pracovní listy
-
Učební styly lze odhalit pozorováním, dotazníkem či zpětnou vazbou
-
Výuku je vhodné přizpůsobit potřebám různorodých skupin žáků
Determinace psychických vlastností jedince. Poruchy chování u žáků (dělení a popis podle stupně společenské závažnosti, neagresivní a agresivní poruchy chování). Přístupy k ovlivnění žákova chování (metody posilování žádoucích projevů, metody formování nových vzorů chování, metody oslabování nežádoucích projevů žáka). Problémy ve škole u dětí s diagnózou ADHD a ADD a neurotickým vývojem.
