učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Autodiagnostické metody a techniky
Dotazník učitelova pojetí výuky (formou sebereflektujících otázek, např.: Co je důležité, aby
si studenti odnesli v předmětu, který vyučuji, pro svou další práci a život? Které učivo
považuji ve svém předmětu za klíčové? Co od každého studenta vyžaduji? Vím, jak se moji
studenti učí? Zjišťuji jejich studijní styl? )videozáznam výuky (hlubší rozbor učitelových postupů, ale i reakcí žáků)
zpětná vazba od kolegů, hospitace ve výuce
studentská hodnocení (Dotazník žákovských postojů k předmětu; rozhovory se žáky)
deníkové zápisy (poznatky a zkušenosti z výuky)
profesní portfolio
Sebereflexe
= reflektování, vnímání, popisování či hodnocení edukačních aktivit a interakcí učitele.
Jde o specifický zpětnovazební proces, jakýsi vnitřní dialog, který učitel vede sám se sebou (uvědomuje si při tom své poznatky, zkušenosti, myšlenky a prožitky z vlastní pedagogické činnosti, z řešení pedagogických problémů a situací nebo z vlastního učení se novým pedagogickým vědomostem a dovednostem).
Patří k diagnostické kompetenci učitele.
Sebereflexe je základem autodiagnostiky učitelovy pedagogické činnosti.
Učitel cítí potřebu zamýšlet se nad svou prací např. když musel nebo teprve bude muset řešit nějakou problémovou situaci, zkoušel nový pedagogický postup a hodnotí jeho výsledky, srovnává svoji pedagogickou činnost s činností jiného kolegy.
Ideální já vyjadřuje představu jedince, jaký by chtěl být, jaký by měl být.
Funkce sebereflexe:
• poznávací,
• zpětnovazební,
• rozvíjející,
• preventivní, relaxační
Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)
vychází ze zákona č. 563/2004 § 24
pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci
Pedagogičtí pracovníci se mohou účastnit dalšího vzdělávání, kterým si zvyšují kvalifikaci
Zvýšením kvalifikace se porozumí též její získání nebo rozšíření
Ředitel školy organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s příslušným odborovým orgánem
Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy.
Dokladem o absolvování dalšího vzdělávání je osvědčení vydané vzdělávací institucí, která další vzdělávání uskutečňovala.
Ministerstvo stanoví druhy a podmínky dalšího vzdělávání ped. pracovníků a způsob jeho ukončení
K dalšímu vzdělávání pedagogickým pracovníkům přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce + náhrada platu, která se rovná výši ušlého platu
Další vzdělávání pedagogických pracovníků se nepovažuje za rekvalifikaci
