Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Autodiagnostické metody a techniky

  • Dotazník učitelova pojetí výuky (formou sebereflektujících otázek, např.: Co je důležité, aby
    si studenti odnesli v předmětu, který vyučuji, pro svou další práci a život? Které učivo
    považuji ve svém předmětu za klíčové? Co od každého studenta vyžaduji? Vím, jak se moji
    studenti učí? Zjišťuji jejich studijní styl? )

  • videozáznam výuky (hlubší rozbor učitelových postupů, ale i reakcí žáků)

  • zpětná vazba od kolegů, hospitace ve výuce

  • studentská hodnocení (Dotazník žákovských postojů k předmětu; rozhovory se žáky)

  • deníkové zápisy (poznatky a zkušenosti z výuky)

  • profesní portfolio

Sebereflexe

= reflektování, vnímání, popisování či hodnocení edukačních aktivit a interakcí učitele.

  • Jde o specifický zpětnovazební proces, jakýsi vnitřní dialog, který učitel vede sám se sebou (uvědomuje si při tom své poznatky, zkušenosti, myšlenky a prožitky z vlastní pedagogické činnosti, z řešení pedagogických problémů a situací nebo z vlastního učení se novým pedagogickým vědomostem a dovednostem).

  • Patří k diagnostické kompetenci učitele.

  • Sebereflexe je základem autodiagnostiky učitelovy pedagogické činnosti.

  • Učitel cítí potřebu zamýšlet se nad svou prací např. když musel nebo teprve bude muset řešit nějakou problémovou situaci, zkoušel nový pedagogický postup a hodnotí jeho výsledky, srovnává svoji pedagogickou činnost s činností jiného kolegy.

  • Ideální já vyjadřuje představu jedince, jaký by chtěl být, jaký by měl být.

Funkce sebereflexe:
• poznávací,
• zpětnovazební,
• rozvíjející,
• preventivní, relaxační

Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)

  • vychází ze zákona č. 563/2004 § 24

  • pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci

  • Pedagogičtí pracovníci se mohou účastnit dalšího vzdělávání, kterým si zvyšují kvalifikaci

  • Zvýšením kvalifikace se porozumí též její získání nebo rozšíření

  • Ředitel školy organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s příslušným odborovým orgánem

  • Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy.

  • Dokladem o absolvování dalšího vzdělávání je osvědčení vydané vzdělávací institucí, která další vzdělávání uskutečňovala.

  • Ministerstvo stanoví druhy a podmínky dalšího vzdělávání ped. pracovníků a způsob jeho ukončení

  • K dalšímu vzdělávání pedagogickým pracovníkům přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce + náhrada platu, která se rovná výši ušlého platu

  • Další vzdělávání pedagogických pracovníků se nepovažuje za rekvalifikaci

Témata, do kterých materiál patří