učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dělení emocí:
Stenické – podněcující, posilující emoce, dodávají energii a chuť do činnosti, zvyšují sebevědomí a radost ze života
Astenické – oslabující emoce, snižují aktivitu, zvyšují nesamostatnost, závislost, neprůbojnost
Tělesná složka emocí
Prožívání emocí je úzce spojeno s fyziologickými změnami v organismu.
Například při prožívání vzteku či strachu dochází k zrychlenému tepu a dechu, suchu v ústech,
pocení, zvýšenému svalovému napětí, chvění končetin, stažení žaludku, vztyčení chlupů na kůži.
Mezi časté negativní emoce patří úzkost
Výrazová složka emocí
vnější výrazové neboli expresivní chování.
typické výrazové projevy: zájem, radost, překvapení, úzkost, strach, hněv, zahanbení, hnus a odpor k nepříjemným pachům.
Výrazem emocí se rozumí jejich projevy v mimice (obličeji).
Provázanost emoce a motivace
Emoce rozhodují, co je pro jedince významné a co méně, třídí informace na zajímavé a nezajímavé, spoluurčují chování a jednání.
Díky naději na odměnu (ať už v jakékoliv podobě) jsme schopni překonávat překážky, motivovat se k výkonům a učit se.
emoce fungují jako stimul motivace
Provázanost emocí a kognitivních procesů
Naše emoce ovlivňují i náš úspěch při učení.
Nejsou jen pouhým „pasivním doprovodem“, ale aktivním činitelem dění.
Např.: Jestliže žáci věří, že úkol vyřeší (jsou sebevědomí), může jim tato emocionální stabilita pomáhat při učení.
Vzájemná kooperace: EMOCE → MYŠLENÍ x MYŠLENÍ → EMOCE
Emoce a myšlení
+ emoce podporují smysl pro detail a organizování myšlenek a vedou k flexibilnímu myšlení
- emoce celkově snižují připravenost organismu ke kognitivní činnosti; zužují momentální myšlenkově akční repertoár člověka
Obzvlášť špatně se lidé učí, když mají strach. Mozek tak není schopen nové informace dobře ukládat.
Emoce a paměť
Pozitivně vnímaný materiál si zapamatujeme snáze než neutrální či negativní
Silné emoce (pozitivní i negativní) mohou paměť posílit, ale i zablokovat
Efekt kongruence s náladou: pamatujeme si lépe obsah, který odpovídá naší aktuální náladě
Emoce ovlivňují významnost informací – rozhodují, co si zapamatujeme a jak dobře si to vybavíme
Citová paměť uchovává emocionálně silné zážitky, které si vybavíme lépe než neosobní fakta
Emoce a pozornost
podobný efekt pozitivních a negativních emocí, jako je tomu u předchozích kognitivních procesů:
U pozitivních emočních stavů, jako je například subjektivní pohoda, převažuje rozšíření rozsahu pozornosti.
Negativní emoce potom způsobují zúžení rozsahu pozornosti.
Emocionální složka výuky:
ŽÁK A EMOCE
Emoce ve školním prostředí hrají významnou roli, ve škole vznikají silné emocionální vztahy ke spolužákům, učitelům, učivu, předmětům, celkově učení.
Emoce jako takové mohou proces vyučování výchovy usnadňovat i oslabovat
Musí být samozřejmě vnímány v kontextu ostatních psychologických procesů – poznávací procesy, motivace, učení, tvořivost
Emoce a city se mohou stát vnitřními motivujícími podmínkami
Emoce jsou klíčovými psychickými fenomény, vytvářejí základ organizace i motivace chování, a tím mu propůjčují psychologický smysl. City, jenž jsou hlavní složkou emocí, dávají lidskému duševnímu životu jedinečný význam.
Emoce jsou složeny ze tří základních komponent: