Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dělení emocí:

  • Stenické – podněcující, posilující emoce, dodávají energii a chuť do činnosti, zvyšují sebevědomí a radost ze života

  • Astenické – oslabující emoce, snižují aktivitu, zvyšují nesamostatnost, závislost, neprůbojnost

Tělesná složka emocí

  • Prožívání emocí je úzce spojeno s fyziologickými změnami v organismu.

  • Například při prožívání vzteku či strachu dochází k zrychlenému tepu a dechu, suchu v ústech,

pocení, zvýšenému svalovému napětí, chvění končetin, stažení žaludku, vztyčení chlupů na kůži.

  • Mezi časté negativní emoce patří úzkost

Výrazová složka emocí

  • vnější výrazové neboli expresivní chování.

  • typické výrazové projevy: zájem, radost, překvapení, úzkost, strach, hněv, zahanbení, hnus a odpor k nepříjemným pachům.

  • Výrazem emocí se rozumí jejich projevy v mimice (obličeji).

Provázanost emoce a motivace

  • Emoce rozhodují, co je pro jedince významné a co méně, třídí informace na zajímavé a nezajímavé, spoluurčují chování a jednání.

  • Díky naději na odměnu (ať už v jakékoliv podobě) jsme schopni překonávat překážky, motivovat se k výkonům a učit se.

  • emoce fungují jako stimul motivace

Provázanost emocí a kognitivních procesů

  • Naše emoce ovlivňují i náš úspěch při učení.

  • Nejsou jen pouhým „pasivním doprovodem“, ale aktivním činitelem dění.

  • Např.: Jestliže žáci věří, že úkol vyřeší (jsou sebevědomí), může jim tato emocionální stabilita pomáhat při učení.

  • Vzájemná kooperace: EMOCE → MYŠLENÍ x MYŠLENÍ → EMOCE

Emoce a myšlení

  • + emoce podporují smysl pro detail a organizování myšlenek a vedou k flexibilnímu myšlení

  • - emoce celkově snižují připravenost organismu ke kognitivní činnosti; zužují momentální myšlenkově akční repertoár člověka

  • Obzvlášť špatně se lidé učí, když mají strach. Mozek tak není schopen nové informace dobře ukládat.

Emoce a paměť

  • Pozitivně vnímaný materiál si zapamatujeme snáze než neutrální či negativní

  • Silné emoce (pozitivní i negativní) mohou paměť posílit, ale i zablokovat

  • Efekt kongruence s náladou: pamatujeme si lépe obsah, který odpovídá naší aktuální náladě

  • Emoce ovlivňují významnost informací – rozhodují, co si zapamatujeme a jak dobře si to vybavíme

  • Citová paměť uchovává emocionálně silné zážitky, které si vybavíme lépe než neosobní fakta

Emoce a pozornost

  • podobný efekt pozitivních a negativních emocí, jako je tomu u předchozích kognitivních procesů:

  • U pozitivních emočních stavů, jako je například subjektivní pohoda, převažuje rozšíření rozsahu pozornosti.

  • Negativní emoce potom způsobují zúžení rozsahu pozornosti.

Emocionální složka výuky:

ŽÁK A EMOCE

  • Emoce ve školním prostředí hrají významnou roli, ve škole vznikají silné emocionální vztahy ke spolužákům, učitelům, učivu, předmětům, celkově učení.

  • Emoce jako takové mohou proces vyučování výchovy usnadňovat i oslabovat

  • Musí být samozřejmě vnímány v kontextu ostatních psychologických procesů – poznávací procesy, motivace, učení, tvořivost

  • Emoce a city se mohou stát vnitřními motivujícími podmínkami

  • Emoce jsou klíčovými psychickými fenomény, vytvářejí základ organizace i motivace chování, a tím mu propůjčují psychologický smysl. City, jenž jsou hlavní složkou emocí, dávají lidskému duševnímu životu jedinečný význam.

  • Emoce jsou složeny ze tří základních komponent:

Témata, do kterých materiál patří