Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Historie

  • Hnutí alternativní pedagogiky se ve světě rozvíjelo na základech reformního hnutí 1. poloviny 20. století

  • Jeho rozmach spojený se vznikem četných alternativních škol zaznamenáváme zejména v období 70. let 20. století

  • V našich zemích byl proces reformního hnutí přerušen válečnými událostmi a poválečným

  • politickým vývojem spojeným s budováním jednotného školství

  • Po roce 1989 se však projevuje v naší republice o alternativní hnutí opět živý zájem

  • Vznikla řada alternativních škol a pedagogických inovací

Společné rysy alternativních škol

- Jedná se především o:

  • pedocentrismus

  • globalismus = celostnost, tematicky integrované vyučování

  • životnost školy = učení vycházející ze života a určené pro život

  • individuální výchovné cíle a přiměřenost

Vztah učitel - žák

  • Interakce učitele a žáka je v těchto školách budována na základě vzájemné úcty, tolerance, respektování vlastní osobitosti, pochopení, důvěry, spolupráce a společného rozhodování.

  • Učitel a žáci jsou ve vztahu rovnocenných partnerů

  • Učitel je v pozici rádce, partnera, pomocníka či kamaráda, který nejen sám vyučuje, ale nechává se inspirovat a poučit samotnými dětmi.

Respektování vývojových zákonitostí

  • V přístupu k osobnosti vychovávaného jedince je brán maximální zřetel k jeho psychofyzickému vývoji

  • Učitel při své pedagogické práci vychází z hluboké znalosti vývojových zákonitostí člověka, samotných žáků, jejich potřeb a dosavadních zkušeností

Svoboda

  • v alternativních školách významnou roli

  • Dítěti je dávána možnost svobodné volby, je posilován pocit jistoty a sebedůvěry

  • Tato svoboda však má určitá pravidla, je spojena s respektováním práva druhých na osobní svobodu a vlastní názor

Přirozenost a tvořivá aktivita

  • Namísto zdůrazňování pouhých encyklopedických vědomostí je vysoce zdůrazňována tvořivá aktivita a činnostní princip

Netradiční metody a formy práce

  • Velmi často se setkáváme s vyučováním v tematických celcích, různě dlouhých vyučovacích jednotkách nebo blocích

  • Tradiční rozvrh hodin je nahrazován týdenním pracovním plánem, který zachovává určitou dynamiku v řazení činností

  • Silně se uplatňuje skupinové i týmové vyučování

  • Výchovná práce je organizována tak, aby umožnila všem dětem zažít pocit úspěšnosti

  • Chyba je považována za běžnou součást učení

  • Místo tradičních známek se užívá slovního hodnocení, které dává možnost vyjádřit se nejen k výkonu, ale i průběhu činnosti, snahy a postojů žáka.

Vybrané typy alternativních škol

Podle Průchy (2004) je možné rozlišit dvě velké skupiny těchto škol:

  1. nestátní - klasické reformní (waldorfské, montessoriovské, freinetovské, jenské, daltonské) a církevní školy

Waldorfská škola

  • První waldorfská škola byla založena Rudolfem Steinerem roku 1919 v obci Waldorf u Stuttgartu

  • V současné době je pravděpodobně nejrozšířenějším typem alternativní školy

  • Plně organizovaná škola je dvanáctiletá, integrovaná, koedukovaná (pro obě pohlaví)

  • Většinou je k ní připojena mateřská škola a následně 13. ročník pro přípravu k maturitě opravňuje k přijetí i na státní vysoké školy

  • Je řízena netradičně učitelskou samosprávou ve spolupráci se sdružením rodičů, učitelů a přátel waldorfského hnutí v daném místě

  • Waldorfské školy jsou soukromé (rodiče žáků platí jisté školné), část rozpočtu těchto škol je ale hrazena ze státních či jiných zdrojů

Témata, do kterých materiál patří