učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Historie
Hnutí alternativní pedagogiky se ve světě rozvíjelo na základech reformního hnutí 1. poloviny 20. století
Jeho rozmach spojený se vznikem četných alternativních škol zaznamenáváme zejména v období 70. let 20. století
V našich zemích byl proces reformního hnutí přerušen válečnými událostmi a poválečným
politickým vývojem spojeným s budováním jednotného školství
Po roce 1989 se však projevuje v naší republice o alternativní hnutí opět živý zájem
Vznikla řada alternativních škol a pedagogických inovací
Společné rysy alternativních škol
- Jedná se především o:
pedocentrismus
globalismus = celostnost, tematicky integrované vyučování
životnost školy = učení vycházející ze života a určené pro život
individuální výchovné cíle a přiměřenost
Vztah učitel - žák
Interakce učitele a žáka je v těchto školách budována na základě vzájemné úcty, tolerance, respektování vlastní osobitosti, pochopení, důvěry, spolupráce a společného rozhodování.
Učitel a žáci jsou ve vztahu rovnocenných partnerů
Učitel je v pozici rádce, partnera, pomocníka či kamaráda, který nejen sám vyučuje, ale nechává se inspirovat a poučit samotnými dětmi.
Respektování vývojových zákonitostí
V přístupu k osobnosti vychovávaného jedince je brán maximální zřetel k jeho psychofyzickému vývoji
Učitel při své pedagogické práci vychází z hluboké znalosti vývojových zákonitostí člověka, samotných žáků, jejich potřeb a dosavadních zkušeností
Svoboda
v alternativních školách významnou roli
Dítěti je dávána možnost svobodné volby, je posilován pocit jistoty a sebedůvěry
Tato svoboda však má určitá pravidla, je spojena s respektováním práva druhých na osobní svobodu a vlastní názor
Přirozenost a tvořivá aktivita
Namísto zdůrazňování pouhých encyklopedických vědomostí je vysoce zdůrazňována tvořivá aktivita a činnostní princip
Netradiční metody a formy práce
Velmi často se setkáváme s vyučováním v tematických celcích, různě dlouhých vyučovacích jednotkách nebo blocích
Tradiční rozvrh hodin je nahrazován týdenním pracovním plánem, který zachovává určitou dynamiku v řazení činností
Silně se uplatňuje skupinové i týmové vyučování
Výchovná práce je organizována tak, aby umožnila všem dětem zažít pocit úspěšnosti
Chyba je považována za běžnou součást učení
Místo tradičních známek se užívá slovního hodnocení, které dává možnost vyjádřit se nejen k výkonu, ale i průběhu činnosti, snahy a postojů žáka.
Vybrané typy alternativních škol
Podle Průchy (2004) je možné rozlišit dvě velké skupiny těchto škol:
nestátní - klasické reformní (waldorfské, montessoriovské, freinetovské, jenské, daltonské) a církevní školy
Waldorfská škola
První waldorfská škola byla založena Rudolfem Steinerem roku 1919 v obci Waldorf u Stuttgartu
V současné době je pravděpodobně nejrozšířenějším typem alternativní školy
Plně organizovaná škola je dvanáctiletá, integrovaná, koedukovaná (pro obě pohlaví)
Většinou je k ní připojena mateřská škola a následně 13. ročník pro přípravu k maturitě opravňuje k přijetí i na státní vysoké školy
Je řízena netradičně učitelskou samosprávou ve spolupráci se sdružením rodičů, učitelů a přátel waldorfského hnutí v daném místě
Waldorfské školy jsou soukromé (rodiče žáků platí jisté školné), část rozpočtu těchto škol je ale hrazena ze státních či jiných zdrojů