Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Typické úlohy:

  • Zpracuj přehled, Udělej stručný výtah, Napiš referát, Narýsuj, Napiš výpověď o své činnosti, Vypracuj zprávu

  • Pozor! Nejde o úlohy na prostou reprodukci poznatků, ale velmi náročné, vyžadující ke svému řešení nějaký řečový akt, ať již mluvený nebo psaný.

  1. Úlohy vyžadující produktivní myšlení

  • 5.1. úlohy na praktickou aplikaci

  • 5.2. řešení problémových úloh a situací

  • 5.3. kladení otázek a formulace úloh a zadání

  • 5.4. úlohy na objevování na základě vlastního pozorování (na senzorické – smyslové bázi)

  • 5.5. úlohy na objevování na základě vlastních úvah (na racionální bázi)

Typické úlohy:

  • Zjistěte, kolik měří, popište, z čeho se skládá, vyjmenujte části, udělejte soupis, popište, jak probíhá, řekněte, jak se vyrábí, jaký je postup při, čím se liší, určete schody a rozdíly, proč, jakým způsobem, co je příčinou, …

Dělení etap vyučovacího procesu podle Mojžíška:

  • motivační etapa – řeší přípravu žáků k osvojení učiva. Ve výuce odborných předmětů se jedná o nejúčinnější etapu.

  • expoziční etapa – se zabývá vytvářením a osvojováním vědomostí a dovedností. Ze všech etap se
    jedná o nejnáročnější etapu, jejímž základem je vytváření představ, pojmů, úsudků a soudů. Výběrem vhodných vyučovacích metod dosáhneme přijatelného střídání učitelova výkladu, názorných otázek a vlastní činností žáků.

  • fixační etapa – je zaměřena na upevňování a prohlubování osvojeného učiva. Definujeme několik fází etapy: v první fázi, která následuje bezprostředně po výkladu nového učiva, se obvykle zaměřujeme na nejdůležitější fakta a kontrolujeme míru získaných vědomostí

  • verifikační etapa – slouží k ověřování vědomostí a dovedností žáků. Je to závěreční fáze
    vyučovacího procesu a plní funkci zpětné vazby jak pro učitele, kde ověřuje použití vhodných
    výukových metod a prostředků, tak pro žáka z hlediska úrovně jeho dosažených vědomostí a
    dovedností

Fáze výuky a působení učitele (Maňák)

  • Přípravná fáze = intencionální formulace cílů, výběr vhodných úloh podle úrovně žáků, zajištění motivace

  • Realizační fáze = vedení výuky, střídání metod, zapojení žáků; učitel zde působí intencionálně i funkcionálně (např. tón hlasu, přístup)

  • Verifikační fáze = ověřování osvojení cílů, poskytování zpětné vazby, zjišťování mezer ve znalostech – významná jak z hlediska intencionální kontroly, tak funkcionální motivace.

  1. Poradenské služby ve škole: kdo je pedagogický pracovník, požadavky na pedagogického pracovníka. Členové školního poradenského pracoviště – jejich úloha ve škole – využití při práci učitele. Preventivní programy realizované v rámci činnosti školy za podpory členů ŠPP.

Pedagogický pracovník

Témata, do kterých materiál patří