učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typické úlohy:
Zpracuj přehled, Udělej stručný výtah, Napiš referát, Narýsuj, Napiš výpověď o své činnosti, Vypracuj zprávu
Pozor! Nejde o úlohy na prostou reprodukci poznatků, ale velmi náročné, vyžadující ke svému řešení nějaký řečový akt, ať již mluvený nebo psaný.
-
Úlohy vyžadující produktivní myšlení
5.1. úlohy na praktickou aplikaci
5.2. řešení problémových úloh a situací
5.3. kladení otázek a formulace úloh a zadání
5.4. úlohy na objevování na základě vlastního pozorování (na senzorické – smyslové bázi)
5.5. úlohy na objevování na základě vlastních úvah (na racionální bázi)
Typické úlohy:
Zjistěte, kolik měří, popište, z čeho se skládá, vyjmenujte části, udělejte soupis, popište, jak probíhá, řekněte, jak se vyrábí, jaký je postup při, čím se liší, určete schody a rozdíly, proč, jakým způsobem, co je příčinou, …
Dělení etap vyučovacího procesu podle Mojžíška:
motivační etapa – řeší přípravu žáků k osvojení učiva. Ve výuce odborných předmětů se jedná o nejúčinnější etapu.
expoziční etapa – se zabývá vytvářením a osvojováním vědomostí a dovedností. Ze všech etap se
jedná o nejnáročnější etapu, jejímž základem je vytváření představ, pojmů, úsudků a soudů. Výběrem vhodných vyučovacích metod dosáhneme přijatelného střídání učitelova výkladu, názorných otázek a vlastní činností žáků.fixační etapa – je zaměřena na upevňování a prohlubování osvojeného učiva. Definujeme několik fází etapy: v první fázi, která následuje bezprostředně po výkladu nového učiva, se obvykle zaměřujeme na nejdůležitější fakta a kontrolujeme míru získaných vědomostí
verifikační etapa – slouží k ověřování vědomostí a dovedností žáků. Je to závěreční fáze
vyučovacího procesu a plní funkci zpětné vazby jak pro učitele, kde ověřuje použití vhodných
výukových metod a prostředků, tak pro žáka z hlediska úrovně jeho dosažených vědomostí a
dovedností
Fáze výuky a působení učitele (Maňák)
Přípravná fáze = intencionální formulace cílů, výběr vhodných úloh podle úrovně žáků, zajištění motivace
Realizační fáze = vedení výuky, střídání metod, zapojení žáků; učitel zde působí intencionálně i funkcionálně (např. tón hlasu, přístup)
Verifikační fáze = ověřování osvojení cílů, poskytování zpětné vazby, zjišťování mezer ve znalostech – významná jak z hlediska intencionální kontroly, tak funkcionální motivace.
Poradenské služby ve škole: kdo je pedagogický pracovník, požadavky na pedagogického pracovníka. Členové školního poradenského pracoviště – jejich úloha ve škole – využití při práci učitele. Preventivní programy realizované v rámci činnosti školy za podpory členů ŠPP.
Pedagogický pracovník