Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Naučená bezmocnost

  • Je psychický stav, kdy se člověk na základě špatných zkušeností naučí, že nemá kontrolu nad nepříjemnými nebo bolestivými podněty a že jeho snaha se jim vyhnout je zbytečná

  • Je to pocit, že se snažím jakkoli, nemůže ovlivnit výsledek, a proto rezignuje.

Aspirační úroveň

  • Je úroveň výkonu, kterou si člověk stanoví jako svůj cíl při plnění určitého úkolu.

  • Je to subjektivní očekávání vlastního výkonu a může se měnit v závislosti na předchozích zkušenostech, úspěších a neúspěších

Lidé s naučenou bezmocností si často stanovují nízkou aspirační úroveň, protože nevěří, že by jich mohli dosáhnout.

  1. Otázka

  1. Intencionálnost a funkcionálnost výchovného působení v práci učitele s výukovými cíli, učebními úlohami a jejich taxonomiemi v přípravné, realizační a verifikační fázi výuky.

Funkcionálnost a intencionálnost výchovného působení

  • výchovou rozumíme proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji

  • účinnost výchovy je závislá na míře přijímání výchovných vlivů vychovávaným jedincem - k tomu dochází, je-li jedinec otevřen pedagogickému působení, odpovídá-li jeho zkušenosti, vytvoří-li se v jeho vědomí potřeba zdokonalovat se, stát se subjektem vlastního utváření

  • V současné pedagogické terminologii se rozlišuje výchovu intencionální a funkcionální.

  • Intencionální výchova = záměrné, systematické, organizované a dlouhodobé působení na člověka

  • Funkcionální výchova = nezáměrné, často neuvědomované působení prostředí na člověka.

  • V souvislosti s „výchovným“ vlivem prostředí si mnohdy neuvědomujeme, že prostředí často
    formuje člověka mnohem více než záměrná (intencionální) výchova.

Intencionální výchova (plánování cílů, výběr metod a úloh)

  • Intencionální výchova souvisí se slovem intence – záměr

  • Jedná se o záměrnou výchovu, resp. záměrné, úmyslné, cílevědomé působení na člověka nebo skupinu
    lidí

  • Místo o intencionální výchově se někdy hovoří o výchově v užším smyslu, přímé výchově, záměrné výchově.

Funkcionální výchova (klima třídy, styl komunikace, postoj učitele)

  • V odborné literatuře se můžeme v zásadě setkat se třemi základními významy sousloví „funkcionální výchova“, resp. „funkcionální působení“: bezvědomé a bezúčelné vlivy vychovávací (výchova v širším smyslu), neuvědomované (nezamýšlené) důsledky vychovatelova působení, nepřímá výchova(pedagogizace prostředí).

Práce učitele s výukovými cíli

Vzdělávací cíle

  • Zamýšlené změny v učení a rozvoji žáka (ve vědomostech, dovednostech, vlastnostech, hodnotové orientaci, osobnostním a sociálním rozvoji jedince), kterých má být dosaženo výukou (Kasíková)

  • Jestliže má být výukový cíl funkční, musí být formulován tak, aby bylo možno ověřit, zda byl splněn

  • trendem současného školství je vymezovat cíle v podobě kompetencí, tak jsou například charakterizovány i v RVP

  • Cíle jsou důležité pro rozhodování učitele ve výuce a pro hodnocení průběhu výuky při její reflexi

Témata, do kterých materiál patří