učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Naučená bezmocnost
Je psychický stav, kdy se člověk na základě špatných zkušeností naučí, že nemá kontrolu nad nepříjemnými nebo bolestivými podněty a že jeho snaha se jim vyhnout je zbytečná
Je to pocit, že se snažím jakkoli, nemůže ovlivnit výsledek, a proto rezignuje.
Aspirační úroveň
Je úroveň výkonu, kterou si člověk stanoví jako svůj cíl při plnění určitého úkolu.
Je to subjektivní očekávání vlastního výkonu a může se měnit v závislosti na předchozích zkušenostech, úspěších a neúspěších
Lidé s naučenou bezmocností si často stanovují nízkou aspirační úroveň, protože nevěří, že by jich mohli dosáhnout.
Otázka
Intencionálnost a funkcionálnost výchovného působení v práci učitele s výukovými cíli, učebními úlohami a jejich taxonomiemi v přípravné, realizační a verifikační fázi výuky.
Funkcionálnost a intencionálnost výchovného působení
výchovou rozumíme proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji
účinnost výchovy je závislá na míře přijímání výchovných vlivů vychovávaným jedincem - k tomu dochází, je-li jedinec otevřen pedagogickému působení, odpovídá-li jeho zkušenosti, vytvoří-li se v jeho vědomí potřeba zdokonalovat se, stát se subjektem vlastního utváření
V současné pedagogické terminologii se rozlišuje výchovu intencionální a funkcionální.
Intencionální výchova = záměrné, systematické, organizované a dlouhodobé působení na člověka
Funkcionální výchova = nezáměrné, často neuvědomované působení prostředí na člověka.
V souvislosti s „výchovným“ vlivem prostředí si mnohdy neuvědomujeme, že prostředí často
formuje člověka mnohem více než záměrná (intencionální) výchova.
Intencionální výchova (plánování cílů, výběr metod a úloh)
Intencionální výchova souvisí se slovem intence – záměr
Jedná se o záměrnou výchovu, resp. záměrné, úmyslné, cílevědomé působení na člověka nebo skupinu
lidíMísto o intencionální výchově se někdy hovoří o výchově v užším smyslu, přímé výchově, záměrné výchově.
Funkcionální výchova (klima třídy, styl komunikace, postoj učitele)
V odborné literatuře se můžeme v zásadě setkat se třemi základními významy sousloví „funkcionální výchova“, resp. „funkcionální působení“: bezvědomé a bezúčelné vlivy vychovávací (výchova v širším smyslu), neuvědomované (nezamýšlené) důsledky vychovatelova působení, nepřímá výchova(pedagogizace prostředí).
Práce učitele s výukovými cíli
Vzdělávací cíle
Zamýšlené změny v učení a rozvoji žáka (ve vědomostech, dovednostech, vlastnostech, hodnotové orientaci, osobnostním a sociálním rozvoji jedince), kterých má být dosaženo výukou (Kasíková)
Jestliže má být výukový cíl funkční, musí být formulován tak, aby bylo možno ověřit, zda byl splněn
trendem současného školství je vymezovat cíle v podobě kompetencí, tak jsou například charakterizovány i v RVP
Cíle jsou důležité pro rozhodování učitele ve výuce a pro hodnocení průběhu výuky při její reflexi