učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT, a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi,
Sebepojetí a jeho význam ve vztahu ke školní úspěšnosti: Vymezení sebepojetí a jeho složky. Vývoj sebepojetí – předškolní dítě, žák základní školy, střední školy. Vliv sebepojetí na školní úspěšnost a prožívání žáka. Sebepojetí a naučená bezmocnost, formování aspirační úrovně.
Sebepojetí
=představa o sobě, to, jak jedinec vidí sám sebe, má hodnotící a popisnou dimenzi
V nejširším smyslu je sebepojetí percepcí sebe samého
Tyto percepce jsou formovány prostřednictvím zkušenosti s prostředím…a jsou ovlivněny zvláště posílením z prostředí a od významných druhých.
Existují 4 základní zdroje pohledu na sebe sama :
mínění druhých - interpretace a hodnocení vlastní osoby
sociální srovnávání - kulturní vlivy
Složky sebepojetí:
kognitivní (obsah a struktura )
emoční ( vztah k sobě a sebehodnocení)
konativní ( motivační a seberegulační.)
Sebepoznání (kognitivní složka):
Zahrnuje to, co si člověk myslí, že je, jak se vidí, jaké má o sobě znalosti a informace.
Tato složka se týká faktů, dovedností, osobnostních rysů a rolí, které člověk sám sobě přiřazuje.
Sebeúcta (emocionální složka):
Je to emocionální hodnocení sebe sama, míra, do jaký člověk sám sebe akceptuje, má se rád a váží si sám sebe.
Zahrnuje pocity hrdosti, studu, viny, radosti ze sebe sama a dalších emocí spojených s vlastním já.
Seberegulace (konativní/behaviorální složka):
Tato složka se týká toho, jak člověk jedná v souvislosti se svým sebepojetím.
Zahrnuje úsilí o seberealizaci, dosažení vlastních cílů, regulace vlastního chování a přizpůsobení se situacím.
Vývoj sebepojetí – předškolní dítě, žák základní školy, střední školy
Předškolní dítě
Sebepojetí je v tomto období ovlivňováno rozvojem poznávacích procesů. Sebehodnocení dítěte je ovšem stále závislé na názoru dospělých, hlavně rodičů.
Jejich postoje přijímá nekriticky, nedokáže posoudit adekvátnost hodnocení sebe ze strany dospělých. Takovéto ztotožňování s rodiči navíc posiluje sebevědomí dítěte.
Dítě již chápe pohlavní rozdíly, poznává obsah chlapecké a dívčí role, jejíž diferenciace nadále pokračuje skrze sociální učení formou nápodoby a podmiňování
Tento proces se odráží ve hře dětí, kdy dítě imituje svět dospělých.
Mladší školní věk
V oblasti sebepojetí je podstatné kladné sebehodnocení- významné pro duševní výkonnost i celkové zdraví
Důležitá přirozená akceptace dítěte v rodině a jeho celková podpora
Rodiče jsou pro dítě silným identifikačním vzorem
Významnou roli hraje míra úspěšnosti začlenění do kolektivu vrstevníků.
Obsah identity dítěte závisí na tom, čím se dítě cítí být, za koho se považuje
Tato představa se utváří na základě zkušeností, v nichž dominují interakce s dospělými
Sebehodnocení dítěte závisí na emočním přijetí dospělými jako projevu citového vztahu, na ohodnocení chování a výkonu dítěte. Pozitivní hodnocení je tu velmi důležité pro utváření sebeúcty a tzv. ideální identity, o niž dítě usiluje.