Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Výukový cíl představuje to, co konkrétně si z hodiny odnesou žáci = co budou po jejím absolvování umět

  • J. Skalková (1978, s.17) proto doporučuje, aby východiskem pro formulaci cíle byla otázka: Jakých změn mají žáci dosáhnout, v čem se rozšíří a prohloubí jejich vědomosti, jaké dovednosti mají získat, jaké logické způsoby jejich myšlení budou především rozvíjeny, jak se budou utvářet hodnotící soudy žáků, jejich mravní vlastnosti a postoje?

  • Výukové cíle jsou více či méně obecně vyjádřeny ve školních dokumentech:
    - v profilu absolventa školy
    - ve vzdělávacích programech
    - v učebních osnovách jednotlivých předmětů a ročníků a jejich standardech (co je to?)

  • výukový cíl je základním kamenem školní didaktiky

  • učitel by měl výukové cíle, kterých mají žáci dosáhnout, formulovat na začátku hodiny

  • práce s výukovými cíli vyžaduje pružnost a pohotovost učitele (ne vždy jde všechno tak, jak si naplánoval, např. u žáků zjistí, že neznají fakta atd. a nemůže zvolit předem vybrané postupy, a proto se musí umět rychle rozhodnout a dílčí cíle přeformulovat, změnit apod.

Výukový cíl má 3 základní složky:
1. vzdělávací (poznávací, kognitivní) – vědomosti
2. výcvikovou (psychomotorickou) - dovednosti
3. výchovnou (postojovou, hodnotovou, afektivní) – postoje, vlastnosti

Aby výukové cíle nebyly stanoveny formálně a skutečně umožnovaly regulaci vzdělávacího
procesu, měly by být:

  • komplexní – je třeba zahrnout změny v osobnosti žáky nejenom v rovině vzdělávací, ale i v oblasti postojové a výcvikové

  • konzistentní (soudržnost) - nižší cíle jsou podřízeny vyšším cílům, lze si to představit jako pyramidu, jejíž základnu tvoří nejnižší, zcela konkrétní cíle a vrchol tvoří nejvyšší abstraktní cíl, jímž je všestranně harmonicky rozvinutá osobnost

  • kontrolovatelný - cíl má vyjadřovat, jaké činnosti, jakého výkonu je žák schopen v určité fázi svého vývoje dosáhnout - je to proto, že ke změnám osobnosti můžeme ve výuce dospět jen na základě pozorovatelné činnosti žáků - formulace výukových cílů by měly obsahovat: požadovaný výkon žáků, podmínky, za kterých má být výkon realizován a normu výkonu - výkon má být popsán takovou činností žáka, kterou je možno pozorovat – využívají se k tomu tzv. aktivní slovesa (nakreslit, vypočítat, definovat apod.)

  • přiměřený – cíle by měly být náročné (aby žáky rozvíjely), ale zároveň splnitelné pro většinu
    žáků; v průběhu výuky by proto mělo docházet k několikeré konfrontaci mezi stanoveným cílem a skutečným stavem výuky - učitel musí vycházet z předpokladu nestejné mentální, afektivní a psychomotorické úrovně jednotlivých žáků – proto je žádoucí diferenciace specifických výukových cílů

  • jednoznačně = má srozumitelně a jasně sdělit, jaký výkon má žák realizovat, obsahuje specifikaci konkrétních operací a úkonů žáka, pozorovatelná činnost – aktivní sloveso

Témata, do kterých materiál patří