učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výukový cíl představuje to, co konkrétně si z hodiny odnesou žáci = co budou po jejím absolvování umět
J. Skalková (1978, s.17) proto doporučuje, aby východiskem pro formulaci cíle byla otázka: Jakých změn mají žáci dosáhnout, v čem se rozšíří a prohloubí jejich vědomosti, jaké dovednosti mají získat, jaké logické způsoby jejich myšlení budou především rozvíjeny, jak se budou utvářet hodnotící soudy žáků, jejich mravní vlastnosti a postoje?
Výukové cíle jsou více či méně obecně vyjádřeny ve školních dokumentech:
- v profilu absolventa školy
- ve vzdělávacích programech
- v učebních osnovách jednotlivých předmětů a ročníků a jejich standardech (co je to?)výukový cíl je základním kamenem školní didaktiky
učitel by měl výukové cíle, kterých mají žáci dosáhnout, formulovat na začátku hodiny
práce s výukovými cíli vyžaduje pružnost a pohotovost učitele (ne vždy jde všechno tak, jak si naplánoval, např. u žáků zjistí, že neznají fakta atd. a nemůže zvolit předem vybrané postupy, a proto se musí umět rychle rozhodnout a dílčí cíle přeformulovat, změnit apod.
Výukový cíl má 3 základní složky:
1. vzdělávací (poznávací, kognitivní) – vědomosti
2. výcvikovou (psychomotorickou) - dovednosti
3. výchovnou (postojovou, hodnotovou, afektivní) – postoje, vlastnosti
Aby výukové cíle nebyly stanoveny formálně a skutečně umožnovaly regulaci vzdělávacího
procesu, měly by být:
komplexní – je třeba zahrnout změny v osobnosti žáky nejenom v rovině vzdělávací, ale i v oblasti postojové a výcvikové
konzistentní (soudržnost) - nižší cíle jsou podřízeny vyšším cílům, lze si to představit jako pyramidu, jejíž základnu tvoří nejnižší, zcela konkrétní cíle a vrchol tvoří nejvyšší abstraktní cíl, jímž je všestranně harmonicky rozvinutá osobnost
kontrolovatelný - cíl má vyjadřovat, jaké činnosti, jakého výkonu je žák schopen v určité fázi svého vývoje dosáhnout - je to proto, že ke změnám osobnosti můžeme ve výuce dospět jen na základě pozorovatelné činnosti žáků - formulace výukových cílů by měly obsahovat: požadovaný výkon žáků, podmínky, za kterých má být výkon realizován a normu výkonu - výkon má být popsán takovou činností žáka, kterou je možno pozorovat – využívají se k tomu tzv. aktivní slovesa (nakreslit, vypočítat, definovat apod.)
přiměřený – cíle by měly být náročné (aby žáky rozvíjely), ale zároveň splnitelné pro většinu
žáků; v průběhu výuky by proto mělo docházet k několikeré konfrontaci mezi stanoveným cílem a skutečným stavem výuky - učitel musí vycházet z předpokladu nestejné mentální, afektivní a psychomotorické úrovně jednotlivých žáků – proto je žádoucí diferenciace specifických výukových cílůjednoznačně = má srozumitelně a jasně sdělit, jaký výkon má žák realizovat, obsahuje specifikaci konkrétních operací a úkonů žáka, pozorovatelná činnost – aktivní sloveso