Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pubescence

  • Toto vývojové stadium je charakterizováno hledáním a rozvojem vlastní identity, snahou o integraci jejích složek, objevením nových kompetencí a rolí

  • Mladý člověk je orientován do budoucnosti, přitom usiluje o hlubší sebepoznání

  • Typické filosofování o sobě, svém bytí probíhá formou introspekce a srovnávání se s druhými.

Problematika školní úspěšnosti žáka. Utváření sebepojetí a sebevědomí žáka a jejich vliv na školní výkonnost a prožívání žáka.

  • Školní výkon je žáky vnímán hlavně skrze známky a celkové hodnocení

  • Školní úspěšnost závisí na školní zdatnosti, která se dělí na:

  • vrozenou (inteligence)

  • získanou (rozvíjené schopnosti)

  • reálnou (aktuální projevy ve škole).

Sebevědomí a vliv na školní výkon

  • Vysoké sebevědomí = při neúspěchu pocit křivdy, uzavírání se, obviňování okolí, snaha uspět i za každou cen

  • Nízké sebevědomí = vzniká z nedostatku uznání a dlouhodobého podceňování; projevuje se nedůvěrou ve vlastní schopnosti, pocity méněcennosti, rezignací na snahu o úspěch.

Rozvoj zdravého sebevědomí ve školním prostředí

  • Organizační formy = skupinová výuka, projekty, kooperativní učení – posilují spolupráci, vzájemnou podporu a pocit kompetence

  • Vyučovací metody = tvořivé aktivity, diskuse, didaktické hry, motivační a aktivizační metody – rozvíjejí sebedůvěru a zapojení

  • Kooperativní učení = klíčová forma – podporuje pocit přijetí, respektu a významnosti

  • Dramatická, osobnostní a sociální výchova = rozvíjejí sebevyjádření, empatii, reflexi a práci s emocemi – lze je zařadit jako předměty nebo metody napříč výukou

Vliv sebepojetí na školní úspěšnost a prožívání žáka

Vliv pozitivního sebepojetí:

  • Zvýšená motivace a zájem o učení: Žáci s pozitivním sebepojetím se nebojí zkoušet nové věci a jsou více motivováni k učení, protože věří ve své schopnosti.

  • Vyšší sebedůvěra a ochota riskovat: Důvěra ve vlastní schopnosti jim umožňuje lépe zvládat výzvy a nebát se chybovat, což je důležité pro proces učení.

  • Lepší zvládání stresu a negativních emocí: Pozitivní sebepojetí pomáhá žákům lépe se vyrovnávat s neúspěchem a negativními emocemi, což přispívá k celkovému duševnímu zdraví.

  • Aktivnější zapojení do výuky: Žáci s pozitivním sebepojetím se lépe zapojují do diskuzí, ptají se na to, čemu nerozumí, a nebojí se vyjádřit svůj názor.

  • Pozitivnější vztah ke škole: Pozitivní sebepojetí vede k celkově pozitivnějšímu vztahu ke škole, menšímu stresu a větší radosti z učení.

Vliv negativního sebepojetí:

  • Snížená motivace a zájem o učení: Žáci s negativním sebepojetím se bojí selhání, což vede ke snížené motivaci a nezájmu o učení.

  • Úzkost a strach z hodnocení: Negativní sebepojetí může u žáků vyvolávat úzkost a strach z hodnocení, což se může projevit i jejich chování.

  • Vyhýbání se výzvám a náročnějším úkolům: Žáci s negativním sebepojetím se vyhýbají výzvám a obtížnějším úkolům, aby se vyhnuli neúspěchu, čímž snížili jejich šance na rozvoj.

  • Zhoršený prospěch a problémy s chováním: Negativní sebepojetí se může projevit i zhoršeným prospěchem a problémy s chováním ve škole.

  • Negativní vztah ke škole: Žáci s negativním sebepojetím mohou mít ke škole celkově negativní vztah a pociťovat odpor k učení.

Témata, do kterých materiál patří