učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pubescence
Toto vývojové stadium je charakterizováno hledáním a rozvojem vlastní identity, snahou o integraci jejích složek, objevením nových kompetencí a rolí
Mladý člověk je orientován do budoucnosti, přitom usiluje o hlubší sebepoznání
Typické filosofování o sobě, svém bytí probíhá formou introspekce a srovnávání se s druhými.
Problematika školní úspěšnosti žáka. Utváření sebepojetí a sebevědomí žáka a jejich vliv na školní výkonnost a prožívání žáka.
Školní výkon je žáky vnímán hlavně skrze známky a celkové hodnocení
Školní úspěšnost závisí na školní zdatnosti, která se dělí na:
vrozenou (inteligence)
získanou (rozvíjené schopnosti)
reálnou (aktuální projevy ve škole).
Sebevědomí a vliv na školní výkon
Vysoké sebevědomí = při neúspěchu pocit křivdy, uzavírání se, obviňování okolí, snaha uspět i za každou cen
Nízké sebevědomí = vzniká z nedostatku uznání a dlouhodobého podceňování; projevuje se nedůvěrou ve vlastní schopnosti, pocity méněcennosti, rezignací na snahu o úspěch.
Rozvoj zdravého sebevědomí ve školním prostředí
Organizační formy = skupinová výuka, projekty, kooperativní učení – posilují spolupráci, vzájemnou podporu a pocit kompetence
Vyučovací metody = tvořivé aktivity, diskuse, didaktické hry, motivační a aktivizační metody – rozvíjejí sebedůvěru a zapojení
Kooperativní učení = klíčová forma – podporuje pocit přijetí, respektu a významnosti
Dramatická, osobnostní a sociální výchova = rozvíjejí sebevyjádření, empatii, reflexi a práci s emocemi – lze je zařadit jako předměty nebo metody napříč výukou
Vliv sebepojetí na školní úspěšnost a prožívání žáka
Vliv pozitivního sebepojetí:
Zvýšená motivace a zájem o učení: Žáci s pozitivním sebepojetím se nebojí zkoušet nové věci a jsou více motivováni k učení, protože věří ve své schopnosti.
Vyšší sebedůvěra a ochota riskovat: Důvěra ve vlastní schopnosti jim umožňuje lépe zvládat výzvy a nebát se chybovat, což je důležité pro proces učení.
Lepší zvládání stresu a negativních emocí: Pozitivní sebepojetí pomáhá žákům lépe se vyrovnávat s neúspěchem a negativními emocemi, což přispívá k celkovému duševnímu zdraví.
Aktivnější zapojení do výuky: Žáci s pozitivním sebepojetím se lépe zapojují do diskuzí, ptají se na to, čemu nerozumí, a nebojí se vyjádřit svůj názor.
Pozitivnější vztah ke škole: Pozitivní sebepojetí vede k celkově pozitivnějšímu vztahu ke škole, menšímu stresu a větší radosti z učení.
Vliv negativního sebepojetí:
Snížená motivace a zájem o učení: Žáci s negativním sebepojetím se bojí selhání, což vede ke snížené motivaci a nezájmu o učení.
Úzkost a strach z hodnocení: Negativní sebepojetí může u žáků vyvolávat úzkost a strach z hodnocení, což se může projevit i jejich chování.
Vyhýbání se výzvám a náročnějším úkolům: Žáci s negativním sebepojetím se vyhýbají výzvám a obtížnějším úkolům, aby se vyhnuli neúspěchu, čímž snížili jejich šance na rozvoj.
Zhoršený prospěch a problémy s chováním: Negativní sebepojetí se může projevit i zhoršeným prospěchem a problémy s chováním ve škole.
Negativní vztah ke škole: Žáci s negativním sebepojetím mohou mít ke škole celkově negativní vztah a pociťovat odpor k učení.