Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Funkce učebních úloh

  • Aktivizují a motivují žáky, navozují u nich učební činnosti, udržují v chodu proces učení

  • Jsou nástrojem pro zjišťování výsledků učení

  • Prostřednictvím učebních úloh se objektivní poznatky obsažené v učitelově výkladu, v učebnicích, odpozorované při pokusech a cvičeních, samostatně odvozené při řešení problémových situací, mění v subjektivní vědomosti žáků

  • Mají charakter didaktického prostředku = jsou podřízeny celkovému pojetí vyučování a respektují osnovy, specifiku učiva, vyučovací metody a organizační formy vyučování

Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (Kalhous, Obst, 2002)

  • Učební úlohy jsou rozděleny do pěti kategorií, obsahujících 27 typů učebních úloh. Souvislost této taxonomie učebních úloh s taxonomií výukových cílů B.S. Blooma je zřejmá.

  1. Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků

  • 1.1. úlohy na znovupoznání

  • 1.2. úlohy na reprodukci jednotlivých faktů, čísel, pojmů

  • 1.3. úlohy na reprodukci definic, norem, pravidel

  • 1.4. úlohy na reprodukci textových celků, básní, tabulek aj.

Typické úlohy (příklady aktivních sloves):

  • Která z, co je, jak se nazývá, kdy byl, definujte, vyjmenujte, co víte o, kdo byl,

  1. Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky

  • 2.1. úlohy na zjišťování faktů (měření, jednoduché výpočty aj.)

  • 2.2. úlohy na vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis aj.)

  • 2.3. úlohy na vyjmenování a popis procesů, způsobů činností aj

  • 2.4. úlohy na rozbor a skladbu (analýza, syntéza)

  • 2.5. úlohy na porovnávání a rozlišování (komparace, diskriminace)

  • 2.6. úlohy na třídění (kategorizace, klasifikace)

  • 2.7. úlohy na zjišťování vztahů (příčina, následek, cíl, prostředek, vliv, funkce, užitek, nástroj, způsob aj.)

  • 2.8. úlohy na abstrakci, konkretizaci a zobecňování

  • 2.9. úlohy na řešení jednoduchých příkladů (s neznámými veličinami)

Typické úlohy:

  • Zjistěte, kolik měří, popište, z čeho se skládá, vyjmenujte části, udělejte soupis, popište, jak probíhá, řekněte, jak se vyrábí, jaký je postup při, čím se liší, určete schody a rozdíly, proč, jakým způsobem, co je příčinou, …

  1. Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky

  • 3.1. úlohy na překlad (translaci – přemístění, přeložení, transformaci)

  • 3.2. úlohy na výklad (interpretaci), vysvětlení smyslu a významu, zdůvodnění

  • 3.3. úlohy vyvozování (indukci)

  • 3.4. úlohy na odvozování (dedukci)

  • 3.5. úlohy na dokazování (argumentaci) a ověřování (verifikaci)

  • 3.6. úlohy na hodnocení

Typické úlohy:

  • Vysvětlete smysl, význam, jak rozumíte, proč myslíte, že, určete, dokažte, udělej závěr,

  1. Úlohy vyžadující sdělení poznatků

  • 4.1. úlohy na vypracování přehledu, výtahu, obsahu apod.

  • 4.2. úlohy na vypracování zprávy, pojednání referátu aj.

  • 4.3. samostatná písemná práce, výkresy, projekty apod.

Témata, do kterých materiál patří