učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Funkce učebních úloh
Aktivizují a motivují žáky, navozují u nich učební činnosti, udržují v chodu proces učení
Jsou nástrojem pro zjišťování výsledků učení
Prostřednictvím učebních úloh se objektivní poznatky obsažené v učitelově výkladu, v učebnicích, odpozorované při pokusech a cvičeních, samostatně odvozené při řešení problémových situací, mění v subjektivní vědomosti žáků
Mají charakter didaktického prostředku = jsou podřízeny celkovému pojetí vyučování a respektují osnovy, specifiku učiva, vyučovací metody a organizační formy vyučování
Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (Kalhous, Obst, 2002)
Učební úlohy jsou rozděleny do pěti kategorií, obsahujících 27 typů učebních úloh. Souvislost této taxonomie učebních úloh s taxonomií výukových cílů B.S. Blooma je zřejmá.
-
Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků
1.1. úlohy na znovupoznání
1.2. úlohy na reprodukci jednotlivých faktů, čísel, pojmů
1.3. úlohy na reprodukci definic, norem, pravidel
1.4. úlohy na reprodukci textových celků, básní, tabulek aj.
Typické úlohy (příklady aktivních sloves):
Která z, co je, jak se nazývá, kdy byl, definujte, vyjmenujte, co víte o, kdo byl,
-
Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky
2.1. úlohy na zjišťování faktů (měření, jednoduché výpočty aj.)
2.2. úlohy na vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis aj.)
2.3. úlohy na vyjmenování a popis procesů, způsobů činností aj
2.4. úlohy na rozbor a skladbu (analýza, syntéza)
2.5. úlohy na porovnávání a rozlišování (komparace, diskriminace)
2.6. úlohy na třídění (kategorizace, klasifikace)
2.7. úlohy na zjišťování vztahů (příčina, následek, cíl, prostředek, vliv, funkce, užitek, nástroj, způsob aj.)
2.8. úlohy na abstrakci, konkretizaci a zobecňování
2.9. úlohy na řešení jednoduchých příkladů (s neznámými veličinami)
Typické úlohy:
Zjistěte, kolik měří, popište, z čeho se skládá, vyjmenujte části, udělejte soupis, popište, jak probíhá, řekněte, jak se vyrábí, jaký je postup při, čím se liší, určete schody a rozdíly, proč, jakým způsobem, co je příčinou, …
-
Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky
3.1. úlohy na překlad (translaci – přemístění, přeložení, transformaci)
3.2. úlohy na výklad (interpretaci), vysvětlení smyslu a významu, zdůvodnění
3.3. úlohy vyvozování (indukci)
3.4. úlohy na odvozování (dedukci)
3.5. úlohy na dokazování (argumentaci) a ověřování (verifikaci)
3.6. úlohy na hodnocení
Typické úlohy:
Vysvětlete smysl, význam, jak rozumíte, proč myslíte, že, určete, dokažte, udělej závěr,
-
Úlohy vyžadující sdělení poznatků
4.1. úlohy na vypracování přehledu, výtahu, obsahu apod.
4.2. úlohy na vypracování zprávy, pojednání referátu aj.
4.3. samostatná písemná práce, výkresy, projekty apod.