Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Charakter

- Škola, která chce člověka připravovat na život nejen znalostně, ale také rozvojem tvůrčích

schopností a sociálních dovedností

- Waldorfský učitel by měl pohlížet na dítě jako na duchovní bytost, která přichází na svět

nadána možností všestranného vývoje

- Jeho úkolem je pěstovat toto nadání a vést dítě k tomu, aby bylo schopno jednou převzít

výchovu sebe sama

  • Vyučování „hlavních“ předmětů v blocích = český jazyk, matematika, přírodověda, probíhá v souvislých blocích, které se nazývají epochy, epocha trvá většinou 3 až 4 týdny, po ní následuje epocha jiného hlavního předmětu

  • Nepoužívání učebnic = vedou si tzv. epochové sešity, do nichž si pečlivě zaznamenávají všechny důležité nové poznatky i své osobní postřehy.

  • Absence klasického známkování = individualizované slovní hodnocení pro daného žáka, zahrnuje ocenění, pochvalu, uznání i analýzu chyb a doporučení pro další rozvoj žáka

  • Brzká výuka cizích jazyků = již od první třídy

  • Pomalejší výuka čtení a psaní

  • Důraz na umělecké předměty = hra na flétnu, zpěv

  • Důraz na pracovní a řemeslné činnosti = pletení, háčkování, truhlařina

  • Specifické vyučovací předměty = kreslení obrazců volnou rukou

  • Témata pro jednotlivé ročníky = 1. r. - pohádky, 2. r. - báje a legendy, 3. r. - Starý zákon, 4. r. - severští bohové a hrdinské báje, 5. r. - řecká mytologie atd

  • Vztah učitel, žák a třída = zdravení podáním ruky, autorita učitele měla být přirozená a vyplývat z jeho osobnosti.

  • Důraz na slavení svátků = slaví celou škálu svátků a slavností, zejména pak Michaelskou, Martinskou, Adventní, Tříkrálovou a Masopustní

  • Výuka prožitkem, memorování rytmem = předávání nové látky má být maximálně živé, obrazové, podněcující fantazii, oslovující tak nikoli jen intelekt, ale i citovost, ryt,ické aktivity

Školy Marie Montessori

  • Alternativní výchovně-vzdělávací program, který postupuje dle zásad navržených lékařkou a pedagožkou italského původu Marií Montessori (1870–1952)

  • Pedagogika typu Montessori je zaměřena na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností

  • 6. ledna 1907 otevřela Dům dětí (Casa dei Bambini), školku určenou pro sociálně slabé děti od tří do šesti let

Charakter

- Chápané jako školy zkušeností pro život a nejsou založeny na memorování žáků

- Při výuce je užíván specifický metodický materiál či Montessori pomůcky, učivo je pro

snadnější pochopení řazeno od jednoduchého ke složitějšímu, klade se důraz na svobodný

rozvoj, samostatnost a tvůrčí práci dítěte, klasické vyučovací hodiny neexistují, jsou

nahrazeny činností dítěte

  • Podpora činnosti dítěte

  • Nenapomínání, absence trestů, neautoritativní, nenátlakový přístup

  • Učitel jako facilitátor, průvodce dítěte

  • Užití materiálů a pomůcek s ohledem na věk a psychický vývoj dítěte

  • Přiměřené užití uznání, snaha o nevybudování závislosti dítěte na pochvalách

  • Posílení zdravého sebevědomí a sebedůvěry dítěte, podpora jeho bezpečí

  • Princip tzv. dělené odpovědnosti = dítěti je poskytována svoboda pouze v těch případech, kdy je schopno s ní adekvátně naložit

  • Dítě aktivně přispívá ke konstrukci svého vzdělání

  • Možnost volby materiálů a pracovního místa

  • Chápání chyb jako nutnosti hlubšího procvičení učiva

Témata, do kterých materiál patří