učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Charakter
- Škola, která chce člověka připravovat na život nejen znalostně, ale také rozvojem tvůrčích
schopností a sociálních dovedností
- Waldorfský učitel by měl pohlížet na dítě jako na duchovní bytost, která přichází na svět
nadána možností všestranného vývoje
- Jeho úkolem je pěstovat toto nadání a vést dítě k tomu, aby bylo schopno jednou převzít
výchovu sebe sama
Vyučování „hlavních“ předmětů v blocích = český jazyk, matematika, přírodověda, probíhá v souvislých blocích, které se nazývají epochy, epocha trvá většinou 3 až 4 týdny, po ní následuje epocha jiného hlavního předmětu
Nepoužívání učebnic = vedou si tzv. epochové sešity, do nichž si pečlivě zaznamenávají všechny důležité nové poznatky i své osobní postřehy.
Absence klasického známkování = individualizované slovní hodnocení pro daného žáka, zahrnuje ocenění, pochvalu, uznání i analýzu chyb a doporučení pro další rozvoj žáka
Brzká výuka cizích jazyků = již od první třídy
Pomalejší výuka čtení a psaní
Důraz na umělecké předměty = hra na flétnu, zpěv
Důraz na pracovní a řemeslné činnosti = pletení, háčkování, truhlařina
Specifické vyučovací předměty = kreslení obrazců volnou rukou
Témata pro jednotlivé ročníky = 1. r. - pohádky, 2. r. - báje a legendy, 3. r. - Starý zákon, 4. r. - severští bohové a hrdinské báje, 5. r. - řecká mytologie atd
Vztah učitel, žák a třída = zdravení podáním ruky, autorita učitele měla být přirozená a vyplývat z jeho osobnosti.
Důraz na slavení svátků = slaví celou škálu svátků a slavností, zejména pak Michaelskou, Martinskou, Adventní, Tříkrálovou a Masopustní
Výuka prožitkem, memorování rytmem = předávání nové látky má být maximálně živé, obrazové, podněcující fantazii, oslovující tak nikoli jen intelekt, ale i citovost, ryt,ické aktivity
Školy Marie Montessori
Alternativní výchovně-vzdělávací program, který postupuje dle zásad navržených lékařkou a pedagožkou italského původu Marií Montessori (1870–1952)
Pedagogika typu Montessori je zaměřena na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností
6. ledna 1907 otevřela Dům dětí (Casa dei Bambini), školku určenou pro sociálně slabé děti od tří do šesti let
Charakter
- Chápané jako školy zkušeností pro život a nejsou založeny na memorování žáků
- Při výuce je užíván specifický metodický materiál či Montessori pomůcky, učivo je pro
snadnější pochopení řazeno od jednoduchého ke složitějšímu, klade se důraz na svobodný
rozvoj, samostatnost a tvůrčí práci dítěte, klasické vyučovací hodiny neexistují, jsou
nahrazeny činností dítěte
Podpora činnosti dítěte
Nenapomínání, absence trestů, neautoritativní, nenátlakový přístup
Učitel jako facilitátor, průvodce dítěte
Užití materiálů a pomůcek s ohledem na věk a psychický vývoj dítěte
Přiměřené užití uznání, snaha o nevybudování závislosti dítěte na pochvalách
Posílení zdravého sebevědomí a sebedůvěry dítěte, podpora jeho bezpečí
Princip tzv. dělené odpovědnosti = dítěti je poskytována svoboda pouze v těch případech, kdy je schopno s ní adekvátně naložit
Dítě aktivně přispívá ke konstrukci svého vzdělání
Možnost volby materiálů a pracovního místa
Chápání chyb jako nutnosti hlubšího procvičení učiva