učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Školní metodik prevence
Koordinace prevence rizikového chování, tvorba preventivních programů
Práce s ohroženými žáky, spolupráce s organizacemi
Školení pedagogů v oblasti prevence
Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání
Školní psycholog
Diagnostika a intervence při výukových a výchovných problémech
Krizová intervence, péče o žáky se SVP, skupinová práce, spolupráce s učiteli
Kariérové poradenství, metody učení, práce se třídními kolektivy
Depistáž a diagnostika nadaných dětí
Školní speciální pedagog
Diagnostika SVP, podpora realizace PO, tvorba IVP
Individuální i skupinová speciálně pedagogická péče
Úprava prostředí, metodická podpora pedagogů, práce s žáky se SPCH
Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
Preventivní programy realizované v rámci činnosti školy za podpory členů ŠPP
Normální je nekouřit
Pro žáky 1. stupně ZŠ (7–11 let)
Prevence kouření, podpora zdravého životního stylu
25 lekcí zaměřených na výživu, pohyb, duševní zdraví
Unplugged
Pro žáky 6. tříd ZŠ (11–13 let)
12 lekcí primární prevence (alkohol, tabák, konopí atd.)
Program z EU projektu EU-Dap, vedený učiteli nebo školenými lektory
Je používán ve více než 20 zemích nejen v Evropě.
Preventure
Pro žáky 6.–9. tříd ZŠ (11–16 let)
Indikovaná prevence – 4 setkání zaměřená na rizikové chování
Rozvoj dovedností v oblasti sebepoznání a zvládání problémových tendencí
Důležité je dodržení struktury programu i časové posloupnosti. Nekombinovat členy z nižších ročníků s členy z vyšších ročníků a naopak
Peer program
Pro žáky SŠ (15–18 let)
Školení peer aktivistů Poradenským centem pro drogové a jiné závislosti
Kombinace teorie, praktického výcviku a neformální podpory
peer aktivisté spolupracují se školním metodikem prevence ve své škole, podílejí se na organizování besed se svými spolužáky, a i v neformálním kontaktu ovlivňují spolužáky svými protidrogovými postoji a zdravým životním stylem
otázka
Současné trendy ve vzdělávání a jejich inspirace v alternativních pedagogických směrech.
Alternativní školství
Je souborné označení pro školství různých pedagogických směrů, které se vymezují vůči klasickému čili tradičnímu školství, které vychází z pedagogiky formulované v 19. století J. F. Herbartem (herbartismus)
Latinské alter = jiný, opačný, změněný
Alternativní škola
Je obecný termín, který pokrývá všechny druhy škol, ať už soukromé, státní či veřejné, které mají jeden podstatný znak – odlišují se od hlavního proudu standardních či běžných škol
Odlišnosti mohou spočívat v hodnocení vzdělávacích výsledků žáků, organizaci a metodě výuky, ve specifičnosti obsahu vzdělávání