Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Taxonomie kognitivních cílů
Bloomova taxonomie

  • má 6 hierarchicky uspořádaných kategorií

  • hierarchické uspořádání vychází z předpokladu, že k dosažení vyšší cílové kategorie je nezbytné zvládnutí učiva na nižší úrovni

1. znalost (zapamatování) - žák projeví tím, že pozná nebo si vybaví termíny, pravidla,
metody, postupy, zákony v situaci, která je nová (ve výuce při podrobnějším členění cílů
postupujeme od zapamatování konkrétních poznatků ke znalostem abstraktních a složitých
poznatků)
2. porozumění - žák pochopí význam obsahu sdělení a dokáže tohoto obsahu využít, musí
obsah sdělení přepracovat do podoby, která je pro něj smysluplná (zahrnuje to převod do jiné
podoby, interpretaci = vysvětlit obsah vlastními slovy a vystihnout hlavní myšlenky a
extrapolaci = žák je schopen odvozovat důsledky)

3. aplikace - žák dokáže řešit problémy, dochází k přenosu učení do situací pro jedince
nových
4. analýza - žák je schopen rozložit sdělení na prvky nebo části, tak aby bylo možno objasnit
jejich vztahy a uspořádání myšlenek, rozlišujeme analýzu prvků, vztahů, a principů
5. syntéza- žák dokáže jednotlivé prvky skládat tak, aby vytvářely celek (vytváří strukturu,
která předtím neexistovala), nejvýrazněji vyžaduje tvořivou činnost, je třeba vyhledávat prvky
z mnoha pramenů
6. hodnotící posouzení - posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů,...je to komplexní
proces, v němž se uplatňují všechny nižší taxonomické úrovně, členění: posouzení vnitřních
kriterií, posouzení vnějšími kriterii.

Taxonomie afektivních (postojových) cílů

Taxonomie D.B.Kratwohla

= záměrné ovlivňování hodnotové složky žáka (boření stereotypů a předsudků, rozvoj žádaných hodnot – solidarita, tolerance, respekt k jinakosti apod.)

  • Nezbytná je dlouhodobost a důslednost.

  • Cílem je internalizace žádaných vzorců chování, jednání a prožívání.

  • Od působení hodnoty na žáka až po její zabudování do žebříčku hodnot:

    • Přijímání (vnímání působení)

    • Reagování (zvýšení aktivity jedince)

    • Oceňování hodnoty (skutečnost nabývá vnitřní hodnotu)

    • Integrace hodnoty (hierarchizace hodnot; urč. Hodnota má své místo v žebříčku)

    • Internalizace – začlenění hodnot do struktury osobnosti (pevné místo; hodnota dlouhodobě ovlivňuje lidské chování až životní filozofie)

Daveho taxonomie psychomotorických cílů

= záměrné ovlivňování „pohybových“ schopností žáka (tedy oblasti, kde se spojuje mozek s vlastní motorikou, např. plavání, šplh, správná artikulace v jazyce,…)

  • Imitace

  • Manipulace

  • Zpřesňování

  • Koordinace

  • Automatizace

Učební úloha

  • Učební úlohou lze nazvat všechny učební situace, které žáky vedou k aktivní činnosti, k vyřešení této
    situace

  • Učební úlohu lze také chápat jako pedagogickou situaci, která je vytvořena proto, aby
    zabezpečila u žáků dosažení stanoveného cíle

  • Učební úlohy zahrnují širokou škálu všech učebních zadání od jednoduchých úkolů, vyžadujících pamětní reprodukci až po náročnější úkoly, které vyžadují tvůrčí přístup a tvůrčí myšlení

  • prostupují celým výchovně vzdělávacím procesem a plní v něm různé funkce (aktivizují a motivují žáky, navozují u nich učební činnosti, jsou nástrojem pro zjišťování výsledků učení apod.)

  • v rámci řešení učebních úloh by totiž žáci měli získávat nové vědomosti a dovednosti a zároveň opakovat a procvičovat vědomosti a dovednosti, které již znají a vše postupně uvádět ve vědní systém předmětu

  • učební úlohy by dále měly u žáků rozvíjet schopnost spolupráce, dovednost pracovat s literaturou, volit vhodné metody práce, získávat osobní vlastnosti jako cílevědomost, systematičnost, soustředěnost,...

Témata, do kterých materiál patří