učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Taxonomie kognitivních cílů
Bloomova taxonomie
má 6 hierarchicky uspořádaných kategorií
hierarchické uspořádání vychází z předpokladu, že k dosažení vyšší cílové kategorie je nezbytné zvládnutí učiva na nižší úrovni
1. znalost (zapamatování) - žák projeví tím, že pozná nebo si vybaví termíny, pravidla,
metody, postupy, zákony v situaci, která je nová (ve výuce při podrobnějším členění cílů
postupujeme od zapamatování konkrétních poznatků ke znalostem abstraktních a složitých
poznatků)
2. porozumění - žák pochopí význam obsahu sdělení a dokáže tohoto obsahu využít, musí
obsah sdělení přepracovat do podoby, která je pro něj smysluplná (zahrnuje to převod do jiné
podoby, interpretaci = vysvětlit obsah vlastními slovy a vystihnout hlavní myšlenky a
extrapolaci = žák je schopen odvozovat důsledky)
3. aplikace - žák dokáže řešit problémy, dochází k přenosu učení do situací pro jedince
nových
4. analýza - žák je schopen rozložit sdělení na prvky nebo části, tak aby bylo možno objasnit
jejich vztahy a uspořádání myšlenek, rozlišujeme analýzu prvků, vztahů, a principů
5. syntéza- žák dokáže jednotlivé prvky skládat tak, aby vytvářely celek (vytváří strukturu,
která předtím neexistovala), nejvýrazněji vyžaduje tvořivou činnost, je třeba vyhledávat prvky
z mnoha pramenů
6. hodnotící posouzení - posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů,...je to komplexní
proces, v němž se uplatňují všechny nižší taxonomické úrovně, členění: posouzení vnitřních
kriterií, posouzení vnějšími kriterii.
Taxonomie afektivních (postojových) cílů
Taxonomie D.B.Kratwohla
= záměrné ovlivňování hodnotové složky žáka (boření stereotypů a předsudků, rozvoj žádaných hodnot – solidarita, tolerance, respekt k jinakosti apod.)
Nezbytná je dlouhodobost a důslednost.
Cílem je internalizace žádaných vzorců chování, jednání a prožívání.
Od působení hodnoty na žáka až po její zabudování do žebříčku hodnot:
Přijímání (vnímání působení)
Reagování (zvýšení aktivity jedince)
Oceňování hodnoty (skutečnost nabývá vnitřní hodnotu)
Integrace hodnoty (hierarchizace hodnot; urč. Hodnota má své místo v žebříčku)
Internalizace – začlenění hodnot do struktury osobnosti (pevné místo; hodnota dlouhodobě ovlivňuje lidské chování až životní filozofie)
Daveho taxonomie psychomotorických cílů
= záměrné ovlivňování „pohybových“ schopností žáka (tedy oblasti, kde se spojuje mozek s vlastní motorikou, např. plavání, šplh, správná artikulace v jazyce,…)
Imitace
Manipulace
Zpřesňování
Koordinace
Automatizace
Učební úloha
Učební úlohou lze nazvat všechny učební situace, které žáky vedou k aktivní činnosti, k vyřešení této
situaceUčební úlohu lze také chápat jako pedagogickou situaci, která je vytvořena proto, aby
zabezpečila u žáků dosažení stanoveného cíleUčební úlohy zahrnují širokou škálu všech učebních zadání od jednoduchých úkolů, vyžadujících pamětní reprodukci až po náročnější úkoly, které vyžadují tvůrčí přístup a tvůrčí myšlení
prostupují celým výchovně vzdělávacím procesem a plní v něm různé funkce (aktivizují a motivují žáky, navozují u nich učební činnosti, jsou nástrojem pro zjišťování výsledků učení apod.)
v rámci řešení učebních úloh by totiž žáci měli získávat nové vědomosti a dovednosti a zároveň opakovat a procvičovat vědomosti a dovednosti, které již znají a vše postupně uvádět ve vědní systém předmětu
učební úlohy by dále měly u žáků rozvíjet schopnost spolupráce, dovednost pracovat s literaturou, volit vhodné metody práce, získávat osobní vlastnosti jako cílevědomost, systematičnost, soustředěnost,...