učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pedagogický pracovník je osoba, která vykonává přímou pedagogickou činnost na školách nebo v zařízeních sociálních služeb
Tato činnost zahrnuje vyučování, výchovu, speciálněpedagogickou nebo pedagogicko-psychologickou práci s dětmi a žáky.
Dle Zákonu č. 563/2004 Sb.,o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
Pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímo vyučovací, přímo výchovnou, přímo speciálněpedagogickou nebo přímo pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělaného, kterým vzdělávání uskutečňuje výchovu
Požadavky na pedagogického pracovníka:
Odborná kvalifikace: Závisí na typu školy a pozice, ale obvykle vyžaduje vysokoškolské vzdělání (magisterské nebo bakalářské) v oboru pedagogika nebo příbuzného oboru, případně střední vzdělání s maturitou a pedagogickým zaměřením, nebo získání profesní kvalifikace pro danou činnost.
Plná svéprávnost: Osoba musí být plně odpovědná za své jednání a rozhodnutí.
Bezúhonnost: Žadatel nesmí být trestně stíhán ani mít záznam v rejstříku trestů za závažné trestné činy.
Zdravotní způsobilost: Pedagogický pracovník musí být fyzicky a psychicky způsobilý k výkonu své práce.
Znalost českého jazyka: Je nutné prokázat znalost českého jazyka na odpovídající úrovni.
Členové školního poradenského pracoviště – jejich úloha ve škole – využití při práci učitele.
ředitel ZŠ, SŠ a VOŠ zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm,
působí zde zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence
poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem
Škola
zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole,
preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování
pedagogičtí pracovníci (viz předchozí slide) se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Školní poradenské pracoviště:
Zajišťuje poradenské služby pod vedením ředitele školy
Typičtí členové: výchovný poradce, školní metodik prevence, případně školní psycholog a školní speciální pedagog
Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC aj.)
Cíle a činnosti ŠPP
Podpora žáků se SVP, nadaných a ohrožených rizikovým chováním
Prevence školního neúspěchu, šikany, diskriminace
Kariérové poradenství, spolupráce s rodiči a pedagogy
Metodická podpora učitelům při práci s žáky
Role jednotlivých členů ŠPP
Výchovný poradce
Kariérové poradenství, koordinace podpory žákům se SVP = zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona
Spolupráce na tvorbě PLPP, IVP, spolupráce s PPP/SPC
Diagnostika potřeb žáků, metodická podpora učitelům