učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jenské školy
Zakladatel směru Peter Petersen (1884–1952) působil na Jenské univerzitě jako profesor pedagogiky a byl evangelickým pastorem
Při univerzitě zřídil experimentální školu a v roce 1927 byl jeho návrh na konferenci pojmenován Jenský plán
Charakter
- Jenské učebny nevypadají jako klasické školní třídy, protože umožňují práci v malých
skupinkách i individuální práci, volbu pomůcek přítomných na místě a také volný pohyb
- Žáci nejsou sestavováni do tříd podle věku
- Výuka je plánována v týdenních plánech vycházejících ze situace školy a zohledňujících
rytmus života žáků, obsahuje 4 základní druhy činností: jádrové vyučování, výuku v
kursech, volnou práci a aktivity v pracovních společenstvích
Freinetovské školy
- Její zakladatelé, francouzský učitel a teoretik pracovních škol Célestin Freinet (1896–
1966) a jeho manželka Élise
Třída je mnohostranně rozčleněný pracovní prostor pro získávání zkušeností (pracovní ateliéry)
Individuální týdenní pracovní plán žáka, který projednává žák na začátku týdne s učitelem
Pracovní knihovna obsahuje informativní sešity, které podněcují k dalšímu bádání včetně audiovizuálních materiálů
Kartotéka rozděluje základní učivo pomocí karet s testy a informacemi o úkolech a řešeních
Akustické učební programy, zvláště pro jazykovou výuku
Nástěnka pro zveřejňování kritik, pochval, přání a pracovních výsledků žáků
Děti se volně vyjadřují
Rozvrh hodin je nutný, ale nemá pevné hranice
Klade se důraz na individuální práci žáků
Využívají se volné texty, které se čtou 1× týdně
Daltonské školy
- Autorkou je Helen Parkhurstová, r. 1920
- Žák rozhoduje sám o své práci, sám si určuje tempo a učí se spolupracovat s ostatními žáky
volnost = učit se zacházet se svobodou, získat odpovědnost
samostatnost = učit se samostatně pracovat
spolupráce = učit se pracovat v kolektivu
státní nebo soukromé - moderní alternativní školy (např. školy s otevřeným vyučováním, Gesamtchule, tzv. Zdravé školy, s angažovaným učením, integrované a jiné).
Kromě alternativních škol v pravém slova smyslu existují i standardní školy, v nichž se uplatňují určité alternativní programy (třeba jen v jedné třídě)
Zdravá škola
Projekt staví na příjemném prostředí, zdravém učení a otevřeném partnerství
Směřuje k výchově k nezávislosti a tvořivosti, k odpovědnosti, vzájemné pomoci, k podpoře kladného sebepojetí a sebehodnocení, uspokojování základních sociálních potřeb, zvýšení podnětnosti školního prostředí a aktivit, zkvalitnění metod hodnocení školních výsledků
a zvýšení respektu vůči etnickým a sociálním menšinám.
Začít spolu
Velký důraz klade na individuální přístup k dítěti, začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, týmovou spolupráci a na partnerství rodiny, školy a širší společnosti
Výchovně vzdělávací práce se opírá o pozitivní prvky známé z Freinetovy Moderní školy i jiných reformních škol: