Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jenské školy

  • Zakladatel směru Peter Petersen (1884–1952) působil na Jenské univerzitě jako profesor pedagogiky a byl evangelickým pastorem

  • Při univerzitě zřídil experimentální školu a v roce 1927 byl jeho návrh na konferenci pojmenován Jenský plán

Charakter

- Jenské učebny nevypadají jako klasické školní třídy, protože umožňují práci v malých

skupinkách i individuální práci, volbu pomůcek přítomných na místě a také volný pohyb

- Žáci nejsou sestavováni do tříd podle věku

- Výuka je plánována v týdenních plánech vycházejících ze situace školy a zohledňujících

rytmus života žáků, obsahuje 4 základní druhy činností: jádrové vyučování, výuku v

kursech, volnou práci a aktivity v pracovních společenstvích

Freinetovské školy

- Její zakladatelé, francouzský učitel a teoretik pracovních škol Célestin Freinet (1896–

1966) a jeho manželka Élise

  • Třída je mnohostranně rozčleněný pracovní prostor pro získávání zkušeností (pracovní ateliéry)

  • Individuální týdenní pracovní plán žáka, který projednává žák na začátku týdne s učitelem

  • Pracovní knihovna obsahuje informativní sešity, které podněcují k dalšímu bádání včetně audiovizuálních materiálů

  • Kartotéka rozděluje základní učivo pomocí karet s testy a informacemi o úkolech a řešeních

  • Akustické učební programy, zvláště pro jazykovou výuku

  • Nástěnka pro zveřejňování kritik, pochval, přání a pracovních výsledků žáků

  • Děti se volně vyjadřují

  • Rozvrh hodin je nutný, ale nemá pevné hranice

  • Klade se důraz na individuální práci žáků

  • Využívají se volné texty, které se čtou 1× týdně

Daltonské školy

- Autorkou je Helen Parkhurstová, r. 1920

- Žák rozhoduje sám o své práci, sám si určuje tempo a učí se spolupracovat s ostatními žáky

  • volnost = učit se zacházet se svobodou, získat odpovědnost

  • samostatnost = učit se samostatně pracovat

  • spolupráce = učit se pracovat v kolektivu

    1. státní nebo soukromé - moderní alternativní školy (např. školy s otevřeným vyučováním, Gesamtchule, tzv. Zdravé školy, s angažovaným učením, integrované a jiné).

      Kromě alternativních škol v pravém slova smyslu existují i standardní školy, v nichž se uplatňují určité alternativní programy (třeba jen v jedné třídě)

Zdravá škola

  • Projekt staví na příjemném prostředí, zdravém učení a otevřeném partnerství

  • Směřuje k výchově k nezávislosti a tvořivosti, k odpovědnosti, vzájemné pomoci, k podpoře kladného sebepojetí a sebehodnocení, uspokojování základních sociálních potřeb, zvýšení podnětnosti školního prostředí a aktivit, zkvalitnění metod hodnocení školních výsledků
    a zvýšení respektu vůči etnickým a sociálním menšinám.

Začít spolu

  • Velký důraz klade na individuální přístup k dítěti, začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, týmovou spolupráci a na partnerství rodiny, školy a širší společnosti

  • Výchovně vzdělávací práce se opírá o pozitivní prvky známé z Freinetovy Moderní školy i jiných reformních škol:

Témata, do kterých materiál patří