Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Úzkost X strach

- Strach: reakce na konkrétní přítomné nebezpečí

- Úzkost: očekávání budoucí hrozby, často bez jasného podnětu

- Obě jsou primární emoce, úzce propojené, obtížně odlišitelné

- Mají ochrannou funkci = mobilizují tělo, bystří smysly, připravují na „útěk nebo útok“

Úzkostnost a úzkostné poruchy

  • Úzkostnost = trvalý rys osobnosti, tendence reagovat nejistotou a úzkostí

  • Úzkostné poruchy postihují 13,6 % evropské populace – patří k nejčastějším duševním onemocněním

Stres

Zátěž, kdy je organismus nucen mobilizovat obranné a adaptační mechanismy

- Způsobuje vnitřní napětí = vnitřní stav jedince, který je něčím ohrožován nebo ohrožení

očekává (strach z nedostatečné obrany)

- Pro každého z nás je stresující něco jiného

Stresory

- Činitelé způsobující stres

  • vnější = časový deficit, málo peněz

  • vnitřní = zdravotní stav

  • psychický původ = když se nedostává zhroucení

Fáze stresu

  • VAROVNÁ FÁZE = dává najevo, že je přítomen stresor, objevují se tělesné reakce, také se jí říká poplachová fáze

  • ODOLÁVÁNÍ = ztrácí energii, snížení produktivity

  • VYČERPÁNÍ = únava, deprese, stavy úzkosti

Druhy stresu

  • EUSTRES = dobrý stres, člověk se může vyburcovat k lepšímu výkonu

  • DISTRES = špatný stres, výrazné negativní vlivy stresu, až ohrožení jedince

Příčiny stresu u učitelů

  • Žáci se špatnými postoji a nedostatečnou motivací ke školní práci

  • Špatná kázeň žáků a vyrušování ve výuce

  • Rodiče (stoupající agresivita rodičů, jejich nezájem o dění ve škole, nekritický přístup ke svým dětem)

  • Časné reorganizace ve škole a změny učebních programů

  • Špatné pracovní podmínky

  • Problémy s časem

  • Nadměrná pracovní zátěž (termínovaná práce, příliš mnoho úkolů, časová tíseň, velká zodpovědnost

  • Konflikty s kolegy a spolupracovníky, s vedením školy

  • Nedostatečné společenské hodnocení práce učitele

  1. Otázka

  1. Profesní kompetence učitele. Začínající učitel a jeho specifika s ohledem na aktuální trendy české vzdělávací politiky. Reflexe a sebereflexe v práci učitele. Další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Profesní kompetence učitele
= vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a osobnostní dispozice, které jsou předpokladem pro to,
aby učitel kvalitně vykonával své povolání.

Soubor profesních kompetencí je složen z dílčích či speciálních kompetencí:

  • kompetence odborně předmětové (vědecké základy daných předmětů),

  • kompetence psychodidaktické (vytváření příznivých podmínek pro učení, dobré pracovní klima, řízení procesu žákova učení)

  • kompetence komunikativní (ve vztahu k dětem i dospělým sociálním partnerům školy),

  • kompetence organizační a řídící (plánování a projektování své činnosti, navozování a udržování řádu a systému)

  • kompetence diagnostická (jak žák myslí, cítí, jedná a proč, jaké to má příčiny, jak mu pomoci)

  • kompetence poradenská a konzultativní (zejména ve vztahu k rodičům)

  • kompetence reflexe své vlastní činnosti (na základě analýzy vlastní činnosti umět modifikovat své chování, přístupy, metody).

  • Profesní kompetence učitele se utvářejí průběžně (už v období přípravného studia, praxemi během
    studia), vlivem profesionálního prostředí (působení učitelského sboru a vedení školy), reflexí
    výchovné a vzdělávací reality (aktivní přizpůsobení se změnám ve školství, vzdělávání a v potřebách
    společnosti včetně trhu práce), sebereflexí a sebezdokonalováním jde o dlouhodobý proces

Témata, do kterých materiál patří