učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Úzkost X strach
- Strach: reakce na konkrétní přítomné nebezpečí
- Úzkost: očekávání budoucí hrozby, často bez jasného podnětu
- Obě jsou primární emoce, úzce propojené, obtížně odlišitelné
- Mají ochrannou funkci = mobilizují tělo, bystří smysly, připravují na „útěk nebo útok“
Úzkostnost a úzkostné poruchy
Úzkostnost = trvalý rys osobnosti, tendence reagovat nejistotou a úzkostí
Úzkostné poruchy postihují 13,6 % evropské populace – patří k nejčastějším duševním onemocněním
Stres
Zátěž, kdy je organismus nucen mobilizovat obranné a adaptační mechanismy
- Způsobuje vnitřní napětí = vnitřní stav jedince, který je něčím ohrožován nebo ohrožení
očekává (strach z nedostatečné obrany)
- Pro každého z nás je stresující něco jiného
Stresory
- Činitelé způsobující stres
vnější = časový deficit, málo peněz
vnitřní = zdravotní stav
psychický původ = když se nedostává zhroucení
Fáze stresu
VAROVNÁ FÁZE = dává najevo, že je přítomen stresor, objevují se tělesné reakce, také se jí říká poplachová fáze
ODOLÁVÁNÍ = ztrácí energii, snížení produktivity
VYČERPÁNÍ = únava, deprese, stavy úzkosti
Druhy stresu
EUSTRES = dobrý stres, člověk se může vyburcovat k lepšímu výkonu
DISTRES = špatný stres, výrazné negativní vlivy stresu, až ohrožení jedince
Příčiny stresu u učitelů
Žáci se špatnými postoji a nedostatečnou motivací ke školní práci
Špatná kázeň žáků a vyrušování ve výuce
Rodiče (stoupající agresivita rodičů, jejich nezájem o dění ve škole, nekritický přístup ke svým dětem)
Časné reorganizace ve škole a změny učebních programů
Špatné pracovní podmínky
Problémy s časem
Nadměrná pracovní zátěž (termínovaná práce, příliš mnoho úkolů, časová tíseň, velká zodpovědnost
Konflikty s kolegy a spolupracovníky, s vedením školy
Nedostatečné společenské hodnocení práce učitele
Otázka
Profesní kompetence učitele. Začínající učitel a jeho specifika s ohledem na aktuální trendy české vzdělávací politiky. Reflexe a sebereflexe v práci učitele. Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Profesní kompetence učitele
= vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a osobnostní dispozice, které jsou předpokladem pro to,
aby učitel kvalitně vykonával své povolání.
Soubor profesních kompetencí je složen z dílčích či speciálních kompetencí:
kompetence odborně předmětové (vědecké základy daných předmětů),
kompetence psychodidaktické (vytváření příznivých podmínek pro učení, dobré pracovní klima, řízení procesu žákova učení)
kompetence komunikativní (ve vztahu k dětem i dospělým sociálním partnerům školy),
kompetence organizační a řídící (plánování a projektování své činnosti, navozování a udržování řádu a systému)
kompetence diagnostická (jak žák myslí, cítí, jedná a proč, jaké to má příčiny, jak mu pomoci)
kompetence poradenská a konzultativní (zejména ve vztahu k rodičům)
kompetence reflexe své vlastní činnosti (na základě analýzy vlastní činnosti umět modifikovat své chování, přístupy, metody).
Profesní kompetence učitele se utvářejí průběžně (už v období přípravného studia, praxemi během
studia), vlivem profesionálního prostředí (působení učitelského sboru a vedení školy), reflexí
výchovné a vzdělávací reality (aktivní přizpůsobení se změnám ve školství, vzdělávání a v potřebách
společnosti včetně trhu práce), sebereflexí a sebezdokonalováním jde o dlouhodobý proces
