Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Začínající učitel

Specifikace začínajících učitelů:

  • Adaptace na nové prostředí: Začínající učitelé se musí rychle zorientovat v novém prostředí školy, seznámit se s kolegy, provozem školy a specifickými požadavky dané školy.

  • Zvládání kurikulární reformy: Aktuální trendy směřují k větší individualizaci výuky a rozvoji klíčových kompetencí. Začínající učitelé musí umět pracovat s novými kurikulárními dokumenty a didaktickými postupy, které tyto trendy reflektují.

  • Integrace moderních technologií: Využívání moderních technologií ve výuce je dalším důležitým trendem. Začínající učitelé by měli být schopni efektivně integrovat digitální nástroje do výuky digitálních kompetencí.

  • Práce s diverzitní žáky: Školní třídy jsou stále více diverzifikované. Začínající učitelé by se měli naučit efektivně pracovat s žáky s různými potřebami, schopnostmi a styly učení.

  • Rozvoj profesních kompetencí: Česká vzdělávací politika klade důraz na celoživotní vzdělávání a profesní rozvoj učitelů. Začínající učitelé by se měli aktivně zapojovat do dalšího vzdělávání a reflektovat svou vlastní praxi.

  • Spolupráce s kolegy: Začínající učitelé by se měli naučit efektivně spolupracovat s kolegy, sdílet zkušenosti a vzájemně se podporovat.

Trendy české vzdělávací politiky:

  • Individualizace výuky: Cílem je přizpůsobit výuku potřebám a schopnostem jednotlivých žáků.

  • Rozvoj klíčových kompetencí: Důraz se klade na rozvoj kompetencí, jako jsou komunikace, spolupráce, kritické myšlení a řešení problémů.

  • Inovace ve výuce: Podpora zavádění nových metod a forem výuky, včetně využití moderních technologií.

  • Posilování profesních kompetencí učitelů: Důraz na další vzdělávání a profesní rozvoj učitelů, včetně adaptačních programů pro začínající učitele.

  • Spolupráce se školou a rodinou: Důležitá je spolupráce školy s rodinou žáků a rodičů do vzdělávacího procesu.

  • Podpora rozmanitosti a zahrnuje: Vytváření prostředí, které respektuje a podporuje rozmanitost žáků a zajišťuje rovný přístup ke vzdělání pro všechny.

Autodiagnostika a sebereflexe v práci učitele
= způsob poznávání a hodnocení vlastní pedagogické činnosti a jejích výsledků z různých hledisek
= analýza výsledků učitelova pedagogického působení
= sebereflexe učitele

  • V průběhu autodiagnostiky si učitel klade sebereflektující otázky, které umožňují vědomou
    analytickou interpretaci jeho dosavadních zkušeností, vedou ho k zamýšlení se nad příčinami
    uvědomovaných způsobů jednání a zároveň ho podněcují k hledání cest dalšího zdokonalování vlastní
    pedagogické činnosti.

Sebereflektující otázky
Proč se věnuji učitelství? → motivy volby studia učitelství, škála prestiže apod.
Jaká je moje motivace pro volbu učitelského povolání?
Jaké jsou moje předpoklady pro výkon učitelského povolání?
Jaká je moje představa ideálního žáka?
Jaká je moje míra tolerance pro žáka, který je diametrálně odlišný od mé představy ideálu?
Jakou důležitost přikládám svému předmětu?
Disponuji schopností sebereflexe, na jaké úrovni?
Kdo je v případě neúspěšného žáka dle mého názoru nositelem problému?

Témata, do kterých materiál patří