učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
podnětné prostředí (centra aktivit ve třídě),
kooperativní učení, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka,
sebehodnocení, podíl dětí na vytváření společných pravidel chování.
V průběhu dne pracují žáci podle denních plánů a kromě společné výuky se věnují individuální nebo skupinové práci v centrech aktivity podle vlastní volby.
Integrovaná tematická výuka
Integrace tu znamená možnost spojování a propojování učiva, poznatků a informací
Učivo všech předmětů je integrováno do určitého tematického celku
Jedno celoroční téma se člení na měsíční a dále na týdenní tematické okruhy
Otevřené vyučování
navazuje na myšlenky pedagogického reformismu
Tato didaktická koncepce usiluje o humanizaci výuky, respektování individuálních předpokladů a potřeb, přechod od transmisivního ke konstruktivistickému pojetí výuky apod.
Otevřenost chápe jednak ve vztahu k žákovi, jednak jako otevřenost směrem ven, projevující se změnou vztahu školy k okolnímu světu
Projektové vyučování
Cílem projektového vyučování je řešit úkol, který je konkrétní, má smysl, je reálný, vychází ze života a ze zkušeností dětí
Projekty mohou mít různou podobu i délku trvání (jednodenní, dlouhodobé, jednooborové, integrující, ve věkově homogenních i smíšených skupinách
ROZDÍL MEZI TRADIČNÍ A ALTERNATIVNÍ ŠKOLOU
Tradiční X Alternativní
1) pevný rozvrh, jednotná organizace dne x dle zájmu dítěte a jejich potřeb
2) učitel má monopol na pravdu x učitel v roli poradce, zkušenějšího kamaráda
3) plní se úkoly dle zadání x žák rozhoduje o pořadí a rozsahu úkolů
4) pamětné učení, vnější motivace x objevování, vnitř. motivace
5) selektivní výkonová soutěživost x spolupráce ve sk.
6) ve třídě x i mimo
7) malý důraz na tvořivost a iniciativu x důraz na rozvoj tvořivosti a iniciativy
Alternativní znaky školství:
pedocentrismus (aktivita kladena na žáka)
Slovní hodnocení
Slavnosti
Netradiční metody a formy práce
Didaktické pomůcky (skládačky, kostky, učebnice, věci, které si žáci mohou osahat, např.)
Didakticky uspořádané prostředí (např. stoly do U, prostředí, ve kterém se žáci motivují na danou oblast)
Epochová výuka
Emoce ve škole: Funkce emocí, souvislost s kognitivními procesy, vliv pozitivních a negativních emocí na žáka a jeho výkon (intenzita emocí), faktory ovlivňující emoční stav žáka. Příčiny stresu žáků i učitelů ve škole
Emoce
Slovo emoce má původ v latinském slově emovere, které znamená vzrušovat
Emoce hrají významnou roli v našem psychickém životě i v interpersonálním světě
Emoce je chápána jako širší pojem než cit. Cit je prožitková, čistě psychická stránka emoce
Psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti jedince.
Součást prožívání osobnosti.