Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

podnětné prostředí (centra aktivit ve třídě),

kooperativní učení, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka,

sebehodnocení, podíl dětí na vytváření společných pravidel chování.

  • V průběhu dne pracují žáci podle denních plánů a kromě společné výuky se věnují individuální nebo skupinové práci v centrech aktivity podle vlastní volby.

Integrovaná tematická výuka

  • Integrace tu znamená možnost spojování a propojování učiva, poznatků a informací

  • Učivo všech předmětů je integrováno do určitého tematického celku

  • Jedno celoroční téma se člení na měsíční a dále na týdenní tematické okruhy

Otevřené vyučování

  • navazuje na myšlenky pedagogického reformismu

  • Tato didaktická koncepce usiluje o humanizaci výuky, respektování individuálních předpokladů a potřeb, přechod od transmisivního ke konstruktivistickému pojetí výuky apod.

  • Otevřenost chápe jednak ve vztahu k žákovi, jednak jako otevřenost směrem ven, projevující se změnou vztahu školy k okolnímu světu

Projektové vyučování

  • Cílem projektového vyučování je řešit úkol, který je konkrétní, má smysl, je reálný, vychází ze života a ze zkušeností dětí

  • Projekty mohou mít různou podobu i délku trvání (jednodenní, dlouhodobé, jednooborové, integrující, ve věkově homogenních i smíšených skupinách

ROZDÍL MEZI TRADIČNÍ A ALTERNATIVNÍ ŠKOLOU

Tradiční X Alternativní
1) pevný rozvrh, jednotná organizace dne x dle zájmu dítěte a jejich potřeb
2) učitel má monopol na pravdu x učitel v roli poradce, zkušenějšího kamaráda
3) plní se úkoly dle zadání x žák rozhoduje o pořadí a rozsahu úkolů
4) pamětné učení, vnější motivace x objevování, vnitř. motivace
5) selektivní výkonová soutěživost x spolupráce ve sk.
6) ve třídě x i mimo
7) malý důraz na tvořivost a iniciativu x důraz na rozvoj tvořivosti a iniciativy

Alternativní znaky školství:

  • pedocentrismus (aktivita kladena na žáka)

  • Slovní hodnocení

  • Slavnosti

  • Netradiční metody a formy práce

  • Didaktické pomůcky (skládačky, kostky, učebnice, věci, které si žáci mohou osahat, např.)

  • Didakticky uspořádané prostředí (např. stoly do U, prostředí, ve kterém se žáci motivují na danou oblast)

  • Epochová výuka

  1. Emoce ve škole: Funkce emocí, souvislost s kognitivními procesy, vliv pozitivních a negativních emocí na žáka a jeho výkon (intenzita emocí), faktory ovlivňující emoční stav žáka. Příčiny stresu žáků i učitelů ve škole

Emoce

  • Slovo emoce má původ v latinském slově emovere, které znamená vzrušovat

  • Emoce hrají významnou roli v našem psychickém životě i v interpersonálním světě

  • Emoce je chápána jako širší pojem než cit. Cit je prožitková, čistě psychická stránka emoce

  • Psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti jedince.

  • Součást prožívání osobnosti.

Témata, do kterých materiál patří