učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
subjektivní fenomenologická komponenta (city)- to, co cítíme
expresivní chování – to, jak se projevujeme
tělesná složka emocí (vegetativní změny)
Charakteristiky emocí:
Základní charakteristiky emocí:
intenzita - jednou ze základních charakteristik emocí. Bývá odlišná u nálad, kde je obvykle
slabší. U citů i citových vztahů naopak velmi kolísá od mírných až po velmi silné.Trvání - trvání citových prožitků lze měřit na dobu od několika sekund až po celé roky.
polarita - Většina emočních prožitků má svůj protiklad
Libost a nelibost strukturují emocionální čas do nestejně dlouhých úseků
Nelibost prožitek času zpomaluje, libost prožitek času urychluje.
vztažnost k vnějším nebo vnitřním podnětům a předmětům - city jsou obvykle vyvolány určitými podněty nebo mají svůj předmět, jsou kratší než nálady
další charakteristiky: také nakažlivost, spontánnost a neopakovatelnost
Citové vztahy X Nálada
nálady bývají běžně bezpředmětné, krátkodobé, málo intenzivní
citové vztahy se vždy váží ke konkrétním objektům, jsou dlouhodobé
Vliv pozitivních a negativních emocí na výkon žáka
Vliv pozitivních emocí:
Zlepšují kognitivní funkce: Pozitivní emoce, jako je radost a nadšení, rozšiřují pozornost, zlepšují paměť a kreativní myšlení.
Podporují učení: Umožňují efektivnější zpracování informací a vytváření nových spojení mezi poznatky.
Zvyšují motivaci: Radost z učení a úspěchu motivuje žáky k dalšímu úsilí a dosahování lepších výsledků.
Posilují pozitivní vztahy: Pozitivní emoce usnadňující budování dobrých vztahů s učiteli a spolužáky, což znamená nájem k příjemnějšímu a efektivnějšímu školnímu prostředí.
Vliv negativních emocí:
Omezují kognitivní funkce: Negativní emoce, jako je úzkost a strach, zužují pozornost, zhoršují paměť a omezují kreativitu.
Rychlé učení: Úzkost a stres mohou blokovat schopnost dostatečně se a zpracovávat informace, což vede ke zhoršení výkonu.
Zvyšují frustraci a demotivaci: Negativní emoce mohou vést k pocitům beznaděje a demotivace, což snižuje chuť se učit.
Zhoršují vztahy: Negativní emoce mohou vést k napětí a konfliktům ve vztazích s učiteli a spolužáky.
Faktory ovlivňující emoční stav žáka
vnitřní faktory: osobnost žáka, jeho temperament, úroveň emoční inteligence a způsob, jakým zvládá stres
vnější faktory: zahrnují rodinné prostředí, sociální klima ve třídě a ve škole, vztah s učiteli, ale i samotný průběh vyučování.
Úzkost
= je subjektivně velmi nepříjemný citový stav, doprovázený předtuchou nebezpečí nebo
hrozby, kterou ale jedinec není schopen přesně pojmout či určit.
Nejčastěji projevovanou negativní emocí, se kterou je ve škole potřeba pracovat, je úzkost.
Mírný stupeň úzkosti může být pro žáky pozitivní a motivující, nicméně pokud se tato hranice
přesáhne, úzkost zabrání učení.Tato hladina úzkosti je u každého žáka individuální.
Nejmocnějším zdrojem úzkosti ve škole je strach ze selhání
Tento strach je pozorovatelný při zkoušení před tabulí nebo při písemkách.
Mnohdy je strach ze selhání umocňován například klimatem třídy, kdy při neúspěchu dochází k výsměchu od třídy či hněvu od učitele.
Strach z neúspěchu mohou výrazně ovlivnit i výchovné strategie rodičů žáka