Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • subjektivní fenomenologická komponenta (city)- to, co cítíme

  • expresivní chování – to, jak se projevujeme

  • tělesná složka emocí (vegetativní změny)

Charakteristiky emocí:
Základní charakteristiky emocí:

  • intenzita - jednou ze základních charakteristik emocí. Bývá odlišná u nálad, kde je obvykle
    slabší. U citů i citových vztahů naopak velmi kolísá od mírných až po velmi silné.

  • Trvání - trvání citových prožitků lze měřit na dobu od několika sekund až po celé roky.

  • polarita - Většina emočních prožitků má svůj protiklad

    • Libost a nelibost strukturují emocionální čas do nestejně dlouhých úseků

    • Nelibost prožitek času zpomaluje, libost prožitek času urychluje.

  • vztažnost k vnějším nebo vnitřním podnětům a předmětům - city jsou obvykle vyvolány určitými podněty nebo mají svůj předmět, jsou kratší než nálady

  • další charakteristiky: také nakažlivost, spontánnost a neopakovatelnost

Citové vztahy X Nálada

  • nálady bývají běžně bezpředmětné, krátkodobé, málo intenzivní

  • citové vztahy se vždy váží ke konkrétním objektům, jsou dlouhodobé

Vliv pozitivních a negativních emocí na výkon žáka

Vliv pozitivních emocí:

  • Zlepšují kognitivní funkce: Pozitivní emoce, jako je radost a nadšení, rozšiřují pozornost, zlepšují paměť a kreativní myšlení.

  • Podporují učení: Umožňují efektivnější zpracování informací a vytváření nových spojení mezi poznatky.

  • Zvyšují motivaci: Radost z učení a úspěchu motivuje žáky k dalšímu úsilí a dosahování lepších výsledků.

  • Posilují pozitivní vztahy: Pozitivní emoce usnadňující budování dobrých vztahů s učiteli a spolužáky, což znamená nájem k příjemnějšímu a efektivnějšímu školnímu prostředí.

Vliv negativních emocí:

  • Omezují kognitivní funkce: Negativní emoce, jako je úzkost a strach, zužují pozornost, zhoršují paměť a omezují kreativitu.

  • Rychlé učení: Úzkost a stres mohou blokovat schopnost dostatečně se a zpracovávat informace, což vede ke zhoršení výkonu.

  • Zvyšují frustraci a demotivaci: Negativní emoce mohou vést k pocitům beznaděje a demotivace, což snižuje chuť se učit.

  • Zhoršují vztahy: Negativní emoce mohou vést k napětí a konfliktům ve vztazích s učiteli a spolužáky.

Faktory ovlivňující emoční stav žáka

  • vnitřní faktory: osobnost žáka, jeho temperament, úroveň emoční inteligence a způsob, jakým zvládá stres

  • vnější faktory: zahrnují rodinné prostředí, sociální klima ve třídě a ve škole, vztah s učiteli, ale i samotný průběh vyučování.

Úzkost

= je subjektivně velmi nepříjemný citový stav, doprovázený předtuchou nebezpečí nebo
hrozby, kterou ale jedinec není schopen přesně pojmout či určit.

  • Nejčastěji projevovanou negativní emocí, se kterou je ve škole potřeba pracovat, je úzkost.

  • Mírný stupeň úzkosti může být pro žáky pozitivní a motivující, nicméně pokud se tato hranice
    přesáhne, úzkost zabrání učení.

  • Tato hladina úzkosti je u každého žáka individuální.

  • Nejmocnějším zdrojem úzkosti ve škole je strach ze selhání

  • Tento strach je pozorovatelný při zkoušení před tabulí nebo při písemkách.

  • Mnohdy je strach ze selhání umocňován například klimatem třídy, kdy při neúspěchu dochází k výsměchu od třídy či hněvu od učitele.

  • Strach z neúspěchu mohou výrazně ovlivnit i výchovné strategie rodičů žáka

Témata, do kterých materiál patří