učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Další vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje:
Na vysokých či středních školách (vzdělávací instituce), neziskové organizace, soukromí léktoři,
Samostudiem
dalším vzděláváním zdravotnických pracovníků v případě učitelů zdravotnických studijních oborů.
Kreativita ve škole a v práci učitele a žáka: Vymezení termínu kreativita. Význam rozvíjení kreativity (v čem kreativita pomáhá). Důležitost kreativity pro žáky. Kreativní techniky a možnosti jejich využití ve školní výuce (brainstorming, brainwriting, myšlenkové mapy atd.)
Kreativita (Mareš, Valenta)
= potenciál mozku + dovednost
soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost
projevuje se jako vynalézavost, vznik nového, originálního díla nebo myšlenky, popř. tvůrčím řešením problémů
Tvořivé myšlení se někdy označuje jako divergentní
KREATIVITA UMĚLECKÁ
KREATIVITA VĚDECKO-TECHNICKÁ
Znaky kreativní osobnosti
vnímání a asociace směřují k menší všeobecnosti a typičnosti
projevuje zájem o formu a eleganci, není svázána přesností a pečlivostí
je intuitivní a empatická, psychicky náladová, má zájem o lidské jednání
je otevřená, vnímavá, libuje si v nových přístupech
je esteticky, emocionálně a sociálně senzitivní
využívá vlastní představivosti a fantazie
překračuje hranice konvencí a je málo konformní (nejde s dobou)
je zvídavá a snadno se nechává inspirovat okolím
má široké zájmy
je hravá, často využívá například přirovnávání a srovnávání
Význam rozvíjení kreativity
- Kreativita podporuje:
Samostatnost a flexibilitu v myšlení
Schopnost řešit problémy různými způsoby
Motivaci a vnitřní zájem o učení
Inovace ve výuce i v profesním životě
- Pomáhá při adaptaci na změny a při celoživotním vzdělávání
Kreativita ve škole
patří mezi základní psychické schopnosti, které se podílejí na učení
Důležitost kreativity pro žáky
- Přispívá k osobnostnímu rozvoji a zdravému sebevědomí
Rozvíjí kompetence k učení, komunikaci, spolupráci
Podporuje vlastní iniciativu a aktivní přístup k učení
Posiluje vnitřní motivaci = žák se učí, protože chce, ne jen musí
Jak rozvíjet kreativitu u žáků
Již před mnoha lety J. A. Komenský mluvil o škole jako o tvořivé dílně, ze které vyjdou jedinci dobře připraveni na život.
Podmínky:
Podnětné prostředí (esteticko-vizuální dojem).
Učitel by měl být pro žáka příkladem kreativního člověka.
Využití prvku hry.
Kreativní programy ve škole:
Program kreativního partnerství
program zaměřený na rozvoj kvality vzdělávání a zařazení kreativních metod do výuky
vznik Anglie 2002
partnerství mezi školami a umělci s cílem inspirovat žáky a pedagogy, prosazovat otevřené prostředí a využívat potenciál kreativních metod na školách
V ČR od roku 2009
Každá škola si určuje vlastní cíl, kterého chce díky tomuto programu dosáhnout
