učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
FORMOVÁNÍ OSOBNOSTI
- Je ovlivněno dědičností i prostředím, ve kterém člověk žije
- Na vývoj osobnosti působí
vnitřní biologické podmínky
vlivy prostředí
vlastní činnost člověka
Determinanty
(z lat. De-terminare)
Určení, určování, vymezovat, vymezení, vymezování, postup od obecného pojmu k pojmům méně obecným
BIOLOGICKÉ DETERMINANTY – vnitřní biologické faktory
Psychika je vázána na STAVU a ČINNOSTI nervové soustavy a závisí na kvalitě a vývoji mozku
Vrozené dispozice
Novorozenecký screening = slouží k vyhledávání novorozenců se zvýšeným rizikem některých vzácných onemocnění (vrozené selhání funkce štítné žlázy, onemocnění látkové výměny,..), ve věku 48-72 hodin po narození se odebere několik kapek krve z patičky na speciální papírek
° žlázy s vnitřní sekrecí – hypofýza, štítná žláza, mléčná žláza
– vylučují hormony do krve, které ovlivňují nervovou a psychickou
činnost
° tělesný stav – celkový tělesný stav v organismu je podmíněn ZDRAVOTNÍM STAVEM a
uspokojováním BIOLOGICKÝCH POTŘEB + momentální tělesný stav
- např. únava, nemoc
° biologické potřeby – primárně souvisejí s tělesnou existencí člověka
- jejich uspokojování je nevyhnutelné pro udržování základních
životních funkcí (potřeba dýchání, tekutin, tepla, spánku,..)
° dědičnost a vrozené předpoklady = předpoklady psychického rozvoje získané dědičností
genotyp = dědičná výbava, souhrn dispozic z mateřského a otcovského organismu, souhrn dědičných předpokladů-to, co si do života přinášíme od svých předků
vloha = vrozený předpoklad pro vykonávání nějaké mentální nebo senzomotorické činnosti, jejich cvičením se vyvíjí schopnosti = člověk se s nimi nerodí, je třeba je různými činnostmi rozvíjet
SOCIÁLNÍ DETERMINANTY – Sociální faktory a vlivy prostředí
K postupné přeměně člověka z biologické bytosti v bytost společenskou dochází v procesu socializace
Socializace
Působení společnosti na jedince
Je to proces vrůstání jedince do společnosti, získávání a plnění společenských norem, hodnot a zásad
Součástí je vzdělávání a výchova
Formy socializace
formální = odborná forma prostřednictvím institucí (škola)
neformální = probíhá po celý život prostřednictvím rodiny
CÍLEM je získávání specificky lidských způsobů reagování a vzorců chování, schopnosti
žít ve společnosti, osvojení si jazyka a prožívání lidské řeči
sociální vztahy
postavení ve skupině, práva a povinnosti
vliv institucí
vzdělávání, postoj rodiny ke vzdělání
sebevýchova
ekonomické, politické a kulturní podmínky
vlivy prostředí
JINÉ DETERMINANTY – vlastní činnost člověka, hra, práce, učení, koníčky, zájmy
PSYCHICKÉ FAKTORY – spolupůsobí s faktory biologickými a sociálními
nálady = déletrvající citové stavy, ovlivňuje naše jednání a působí na náladu blízkých lidí
pocity = psychické jevy, které hodnotí to, co poznáváme a co děláme
dojmy = je výsledek vnímání, pozorování, hodnotícího uvažování, přemýšlení nebo zdání
