Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Otázka

  1. Aktuální trendy českého vzdělávání v kontextu předchozího historického vývoje pedagogické teorie a praxe.

  • Vzdělávací systém v České republice prošel během své historie několika zásadními proměnami, které byly formovány politickými, kulturními a sociálními změnami

  • Pedagogická teorie a praxe se vyvíjely v průběhu staletí a ovlivnily současné trendy, které můžeme v českém školství identifikovat

  • Výchova a vzdělávání se postupně transformovaly od přísného autoritářského systému k více otevřenému, žáka orientovanému přístupu

Historický vývoj pedagogické teorie a praxe v českém kontextu

  1. Středověk a raný novověk (do 18. století)

  • V období středověku byla výchova silně spjata s náboženskými institucemi

  • Vzdělání bylo dostupné především v klášterech a církevních školáchkladl se důraz na křesťanskou morálku a náboženské vzdělání

  • V tomto období měl vzdělávací systém velmi autoritářský charakter, přičemž didaktika byla zaměřena především na memorování a recitaci textů

  1. Osvícenství a reforma školství (18. století)

  • S nástupem osvícenství, zejména díky filozofii a myšlenkám jako byla podpora rozumu a svobody, se vzdělávací systém začal měnit

  • Reformní hnutí, jako například Josefínská reforma školství za vlády Josefa II., přinesla pokrok v organizaci školství a otevřela cestu k veřejnému školství pro širší vrstvy obyvatel

  • Významnou roli začal hrát i rozvoj školní pedagogiky, kdy bylo kladeno důraz na vzdělání jako nástroj pro rozvoj občanské společnosti

  1. 19. století – Národní obrození a vznik moderního školství

  • V 19. století, během národního obrození, byla školní výuka orientována na budování národní identity a kulturního povědomí

  • Vznik moderního českého školství byl spojen s požadavky na vyučování v mateřském jazyce a rozvojem státního školství

  • Didaktika tohoto období se začíná více orientovat na žáka, a to jak z hlediska výběru obsahu, tak formy výuky

  1. První republika (1918–1938)

  • V období První republiky se školství transformovalo v souvislosti s nově vzniklým demokratickým státem

  • Tento periodický vývoj vedl k zavedení povinné školní docházky a rozvoji středního školství

  • Vznikaly školní reformy zaměřené na vyrovnání vzdělávacích příležitostí pro všechny děti bez ohledu na jejich sociální původ

  1. Po druhé světové válce a období socializmu (1948–1989)

  • Po roce 1948, kdy došlo k převzetí moci komunisty, bylo školství podřízeno ideologickému rámcu socialistické výchovy

  • Didaktika byla ovlivněna marxisticko-leninskými principy, a školství se orientovalo na výchovu k práci a kolektivismu

  • Počátky školské reformy se soustředily na centrální plánování a rozšíření základního vzdělání, ale zároveň byla oslabena autonomie učitelů a škol

Témata, do kterých materiál patří