učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Hledat příčinu chování, sledovat a zaznamenávat situace a podmínky při kterých problémové chování objevuje (ve kterých předmětech, při jakých činnostech, organizačním uspořádání výuky, s jakými lidmi, po jakých událostech, při jakém zdravotním a psychickém stavu žáka apod.).
Věnovat pozornost, co žáka v daném chování zastavilo a které zásahy okolí se naopak zcela míjely účinkem.
Ideální je vést si o náročném chování žáka pečlivé záznamy, ze kterých bychom měli být brzy schopni poznat „spouštěče“, preventivní faktory, „brzdy“ a účel chování, které bychom chtěli zmírnit nebo odstranit
Zjišťování informací o žákovi samotném, o jeho osobnosti, vlastnostech, hodnotách, zájmech, zálibách, silných a slabých stránkách, rodinném zázemí a zdravotním stavu.
Soustředit se na to, co by případně mohl žák vnímat jako „odměnu“ a co jako „trest“ a tyto prostředky pak můžeme přiměřeně využívat k posílení žádoucích projevů chování (prostředky vnější motivace, zejména sankce, by měly být využívány uvážlivě a na základě předem stanovených pravidel). Sledujeme, zda a jakým způsobem žák dokáže komunikovat o svých potřebách a jak reaguje na způsob komunikace různých
zaměstnanců školy.Paralelně uvažujeme o tom, v jaké míře a stupni závažnosti se nevhodné chování u daného žáka (v dané třídě) objevuje. Zda si s ním jsme schopni poradit zařazením cílených preventivních aktivit do běžné výuky nebo zda již budeme potřebovat pomoc dalších osob (a kterých). Tyto osoby přizveme ke spolupráci, stanovíme si koordinátora celé spolupráce a domluvíme se na její konkrétní podobě.
Rizika
Příliš důrazný, nebo naopak příliš shovívavý přístup, stejně jako neochota učitele náročné chování řešit, mohou nežádoucí projevy v chování žáka stupňovat
V krajním případě může situace končit závažným ohrožením bezpečnosti žáka samotného nebo dalších osob v jeho okolí (včetně dopadu na vztahy ve třídě)
Učitel sám může být v ohrožení, pokud mu kolegové a vedení školy neposkytují dostatečnou podporu, případně pokud musí opakovaně jednat s vysoce agresivním žákem nebo agresivními rodiči.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Náročné chování lze řešit zapojením jednodušších preventivních intervencí do výuky učitelem.
Pracuje se většinou průběžně s celým kolektivem (potřeby žáka zohledníme výběrem aktivit a volbou motivačních prvků) v kombinaci s cílenějšími zásahy, mířenými přímo na vybrané projevy žáka
Problémy v chování jsou řešitelné více cílenou péčí v týmu učitelů, případně s podporou ŠPP; v případě potřeby organizujeme pravidelné schůzky se žákem a/nebo rodiči v rozsahu podle aktuální situace, nebo upozorníme orgán péče o dítě.
Dle konkrétní podoby náročného chování saháme např. po následujících intervencích:
a) Zesílení dozoru ve třídě o přestávkách.
b) Cílené předcházení vzniku těch situací, které již v minulosti u žáka problémové vzorce chování vyprovokovaly
