učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nerovnoměrnost mezi oblastmi (např. matematika x čtení)
Riziko neúspěchu a frustrace
Učitel: Identifikovat slabé stránky, posilovat silné, podpora psychické pohody
Příčiny: Genetika, prostředí (podnětné x deprivační), zdravotní faktory
Otázka
Možnosti využití organizačních forem výuky s ohledem na výstupy z učení. Materiální didaktické prostředky ve škole, způsoby prezentace obsahu učiva, role učitelova verbálního projevu při práci s pomůckami.
Organizační formy výuky (Školní didaktika, Kalhous, Obst, 2002)
Vnější organizační rámec vyučovacího procesu
Architektura, stavba výuky
Uspořádání vyučovacího procesu, tedy vytvoření prostřední a způsob organizace činnosti učitele i žáků při výuce
Pro uspořádání výuky jsou z pohledu učitele důležitá dvě hlediska
„S kým a jak pracuje“ = zda se jedná v krajních případech o výuku individuální nebo hromadnou, do jaké míry se daří výuku vztahovat k jednotlivým žákům čili individualizovat a do jaké míry je podporována spolupráce žáky
„Kde výuka probíhá“ = zda v tradiční učebně, nebo ve specializované učebně, případně v přirozeném prostředí
Jsou řazeny mezi nejdůležitější prostředky realizace cílů a učiva ve výuce
Záměrné uspořádání jednotlivých prvků výuky – cíle, obsahu, metod výuky, materiálních prostředků, činnosti učitele a žáků, v prostoru a čase
V rámci určité formy je možné realizovat obsah výuky různými metodami výuky s použitím různých materiálních či nemateriálních prostředků Volba organizační formy ovlivňuje nejen činnost učitele, ale i žáků
Pro uspořádání výuky jsou z pohledu vyučujícího důležitá dvě hlediska: s kým a jak pracujeme a zadruhé kde výuka probíhá (zda v tradiční učebně (třída), nebo v učebně upravené určitým způsobem (specializovaná učebna), v přirozeném prostředí)
Členění
Organizační formy výuky podle vztahu k osobnosti žáka
1. Individuální vyučování
Výuku vede jeden učitel a jeden žák pracuje individuálně bez spolupráce s dalšími žáky (žáci jsou zpravidla shromážděni v jedné místnosti, jsou různého věku, různé úrovně vědomostí, jejich počet je různý, učivo je stanoveno pro každého žáka zvlášť, doba vyučování je volná)
V současné době se individuálního vyučování využívá např. na základních uměleckých školách, konzervatořích (typickým příkladem je hra na hudební nástroj) apod.
Je považováno za nejstarší organizační formu výuky používanou již ve starověku a středověku
2. Hromadné vyučování (frontální výuka)
V Evropě je zaváděl s velkým úspěchem J. A. Komenský
Tyto formy jsou využívány dodnes a jsou nejčastější formou výuky
Výuku vede jeden učitel, který má vedoucí postavení ve třídě
Žáci jsou v jedné místnosti stabilně rozmístěni ve frontálním uspořádání
Řadí se zde vyučovací jednotka ve třídě, v laboratořích a speciálních učebnách, ve školní dílně, na školním pozemku, vycházky a exkurze, jiné formy
Předpokladem hromadného vyučování je vytvoření skupiny žáků přibližně stejné věkové a mentální úrovně
Žáci v průběhu výuky plní vždy ve stejném čase stejné učební úkoly, tedy probírají stejnou látku, postupují jednotně stejným tempem
