učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
a společnosti
Provázanost dokumentů
- Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), které má na jeho zpracování spolupracovat s
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)
- Oblastí počátečního vzdělání se zabývá Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020,
která byla schválena vládou ČR dne 12.11.2014
- Oblastí dalšího vzdělávání se zabývá Strategie digitální gramotnosti České republiky na
období let 2015 až 2020
Vývojová charakteristika žáků – starší školní věk základní školy a střední školy: oblast kognitivní, sociální a emocionální. Důsledky a možnosti využití vývojových charakteristik pro práci učitele. Typy problémů, pedagogické situace a jejich řešení vyplývající z vývojového stádia žáků. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje – příčiny a důsledky pro práci ve škole.
PREPUBERTA (cca 10–12 let)
Výrazné změny jak ve fyzickém vývoji, tak v oblasti psychické
Změny jsou poměrně náhlé a nápadné
Sekulární akcelerace = v posledním století se vývoj i růst dětí zrychlil, fyzické změny nastupují dříve a narůstá i hmotnost a výška dospívajících
Somatický vývoj v prepubertě předstihuje vývoj psychický
Období prepuberty nastupuje u děvčat okolo 10. roku, u chlapců zhruba v 11 letech
Období vlastní puberty pak u dívek začíná v průměru ve 12,5 letech a u chlapců zhruba ve 13–14 letech
Tělesný vývoj
Rychlý růst těla, hlavně končetin – tzv. období „vytáhlosti“
Začínají hormonální změny, rozvoj sekundárních pohlavních znaků
Dívky obvykle předbíhají chlapce (začátek kolem 10 let)
Prepuberta končí první menstruací (dívky) / polucemi (chlapci)
Přechodná neobratnost, nekoordinované pohyby
Kognitivní vývoj
Rozvoj logického myšlení, nástup abstrakce
Zvětšuje se kapacita paměti, zlepšují se strategie učení
Fantazie (např. denní snění) je výrazná
Kritičnost a pocit výjimečnosti
Sociální a emocionální vývoj
Emoční labilita, citová rozkolísanost
Citlivost na nespravedlnost, kritiku a vzhled
Začátek osamostatňování od rodiny, význam vrstevníků
Rivalita a přátelské skupiny dle pohlaví
Důsledky pro učitele
Potřeba empatie, trpělivosti a respektu k citlivosti žáků
Pomáhat se seberegulací emocí
Podpora zdravého sebevědomí a práce se skupinovou dynamikou
PUBERTA (cca 12–15 let)
Tělesný vývoj
Vyrovnání tělesných proporcí, růst svalstva
Zlepšení koordinace pohybů, silnější výkonnost
Schopnost reprodukce (menstruace, poluce)
Zlepšuje se zvládání sexuálního pudu
Kognitivní vývoj
Myšlení přechází do fáze formálních operací (Piaget)
Schopnost hypotetického a abstraktního uvažování
Vzrůstá schopnost kritiky, logického uvažování, originalita
Sociální a emocionální vývoj
Stále přítomná citová nevyrovnanost, ale postupná stabilizace
Hledání vlastní identity, potřeba se odlišit
Navazování prvních hlubších přátelských i citových vztahů
Snaží se o nezávislost, testování hranic
