Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

a společnosti

Provázanost dokumentů

- Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), které má na jeho zpracování spolupracovat s

Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)

- Oblastí počátečního vzdělání se zabývá Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020,

která byla schválena vládou ČR dne 12.11.2014

- Oblastí dalšího vzdělávání se zabývá Strategie digitální gramotnosti České republiky na

období let 2015 až 2020

  1. Vývojová charakteristika žáků – starší školní věk základní školy a střední školy: oblast kognitivní, sociální a emocionální. Důsledky a možnosti využití vývojových charakteristik pro práci učitele. Typy problémů, pedagogické situace a jejich řešení vyplývající z vývojového stádia žáků. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje – příčiny a důsledky pro práci ve škole.

PREPUBERTA (cca 10–12 let)

  1. Výrazné změny jak ve fyzickém vývoji, tak v oblasti psychické

  2. Změny jsou poměrně náhlé a nápadné

  3. Sekulární akcelerace = v posledním století se vývoj i růst dětí zrychlil, fyzické změny nastupují dříve a narůstá i hmotnost a výška dospívajících

  4. Somatický vývoj v prepubertě předstihuje vývoj psychický

  5. Období prepuberty nastupuje u děvčat okolo 10. roku, u chlapců zhruba v 11 letech

  6. Období vlastní puberty pak u dívek začíná v průměru ve 12,5 letech a u chlapců zhruba ve 13–14 letech

Tělesný vývoj

  • Rychlý růst těla, hlavně končetin – tzv. období „vytáhlosti“

  • Začínají hormonální změny, rozvoj sekundárních pohlavních znaků

  • Dívky obvykle předbíhají chlapce (začátek kolem 10 let)

  • Prepuberta končí první menstruací (dívky) / polucemi (chlapci)

  • Přechodná neobratnost, nekoordinované pohyby

Kognitivní vývoj

  • Rozvoj logického myšlení, nástup abstrakce

  • Zvětšuje se kapacita paměti, zlepšují se strategie učení

  • Fantazie (např. denní snění) je výrazná

  • Kritičnost a pocit výjimečnosti

Sociální a emocionální vývoj

  • Emoční labilita, citová rozkolísanost

  • Citlivost na nespravedlnost, kritiku a vzhled

  • Začátek osamostatňování od rodiny, význam vrstevníků

  • Rivalita a přátelské skupiny dle pohlaví

Důsledky pro učitele

  • Potřeba empatie, trpělivosti a respektu k citlivosti žáků

  • Pomáhat se seberegulací emocí

  • Podpora zdravého sebevědomí a práce se skupinovou dynamikou

PUBERTA (cca 12–15 let)

Tělesný vývoj

  • Vyrovnání tělesných proporcí, růst svalstva

  • Zlepšení koordinace pohybů, silnější výkonnost

  • Schopnost reprodukce (menstruace, poluce)

  • Zlepšuje se zvládání sexuálního pudu

Kognitivní vývoj

  • Myšlení přechází do fáze formálních operací (Piaget)

  • Schopnost hypotetického a abstraktního uvažování

  • Vzrůstá schopnost kritiky, logického uvažování, originalita

Sociální a emocionální vývoj

  • Stále přítomná citová nevyrovnanost, ale postupná stabilizace

  • Hledání vlastní identity, potřeba se odlišit

  • Navazování prvních hlubších přátelských i citových vztahů

  • Snaží se o nezávislost, testování hranic

Témata, do kterých materiál patří