učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
pojmové učení
procesy vytváření pojmů a osvojování pojmů. Osvojování si společné odpovědi na odlišné podněty, které zároveň vykazují jisté společné rysy.
Zákony učení:
1. Zákon motivace (Zákon připravenosti)
Princip: Učení je efektivnější, pokud je žák motivovaný (vnitřně nebo vnějšně).
Vliv:
Motivovaný žák se lépe soustředí, je aktivnější a vytrvalejší.
Vnitřní motivace (zájem, smysl, seberealizace) je silnější než vnější (odměny, známky).
Nedostatek motivace může vést k apatii, odporu k učení nebo zhoršení výkonu
Motivace patří k nejdůležitějším činitelům v učení
vnější - odměna, pochvala, trest, donucení
vnitřní - zvídavost, radost z vykonávání činnosti
počáteční - vzniká snadno, nadchnutí
hlubší a trvalejší - mohou pomoci činitelé níže, záleží ale hlavně na samotném žákovi a jeho činnosti
2. Zákon zpětné vazby (Zákon důsledku / efektu)
Princip: Reakce, které mají pozitivní důsledky, se posilují a upevňují.
Vliv:
Žáci potřebují vědět, zda postupují správně (okamžité a jasné hodnocení).
Pozitivní zpětná vazba posiluje správné chování a zvyšuje sebedůvěru.
Negativní zpětná vazba má smysl pouze tehdy, když je konstruktivní (nejen kritika).
3. Zákon transferu (Přenesení)
Princip: Znalosti a dovednosti získané v jedné situaci mohou ovlivnit učení v jiné.
Vliv:
Pozitivní transfer (např. matematika → fyzika) podporuje efektivnější učení.
Negativní transfer (např. chybné předpoklady z jiného předmětu) může brzdit porozumění.
Učitel by měl pomoci žákovi uvědomit si souvislosti mezi různými předměty a situacemi.
4. Zákon opakování (Zákon cviku)
Princip: Co si opakujeme, to se lépe učíme a déle si pamatujeme.
Vliv:
Opakováním se tvoří silnější nervové spoje = lepší zapamatování.
Opakování musí být smysluplné a rozmanité (ne mechanické „biflování“).
Lepší je rozložené opakování v čase (spaced repetition) než krátké intenzivní učení.
otázka
Akční výzkum v kontextu profesního rozvoje učitele. Vlastní hodnocení školy (autoevaluace) jako prostředek rozvoje školy.
Pedagogický výzkum (PV) ve školní praxi
PV je vědecká činnost, jejímž předmětem je edukační realita.
Edukační realita = každá skutečnost (prostředí, situace, proces aj.), vyskytující se v lidské společnosti, ve které probíhají nějaké edukační procesy nebo jsou vyvíjeny/fungují edukační konstrukty (teorie, modely, plány, předpisy aj), které ovlivňují edukační procesy.
PV má za účel systematicky popisovat, analyzovat a objasňovat různé druhy edukační reality.
Existují různé metody a přístupy v PV, které mají pravidla, která musí výzkumník respektovat.
Tato pravidla jsou definována v metodologii (nauka o vědeckých metodách, jejíž předmětem jsou postupy a prostředky vědeckého poznávání, je základní pedagogickou disciplínou).
PV používá metodologický aparát a postupy, které jsou specifické pro společenské vědy.
PV je činnost, která je organizovaná a institucionalizovaná, tzn. provádí se v rámci určitých vědeckých a jiných institucí (ústavů, společností, informačních toků, publikačních médií aj.)
PV má svou etiku, tj. soubor morálních hodnot a norem, kterými se řídí profesionální činnost těch, kdo pedagogický výzkum provádějí.
Pro účely PV byl přijat kodex Českého pedagogického výzkumu (v něm etické principy, např. anonymita, informovaný souhlas atd.)
PV se mimo školní praxe zabývá se vzdělávacími procesy např. v pracovní, manažerské, politické, informační, sportovní, vojenské aj. oblastech.
