Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • pojmové učení

  • procesy vytváření pojmů a osvojování pojmů. Osvojování si společné odpovědi na odlišné podněty, které zároveň vykazují jisté společné rysy.

Zákony učení:

1. Zákon motivace (Zákon připravenosti)

  • Princip: Učení je efektivnější, pokud je žák motivovaný (vnitřně nebo vnějšně).

  • Vliv:

  • Motivovaný žák se lépe soustředí, je aktivnější a vytrvalejší.

  • Vnitřní motivace (zájem, smysl, seberealizace) je silnější než vnější (odměny, známky).

  • Nedostatek motivace může vést k apatii, odporu k učení nebo zhoršení výkonu

Motivace patří k nejdůležitějším činitelům v učení

  • vnější - odměna, pochvala, trest, donucení

  • vnitřní - zvídavost, radost z vykonávání činnosti

  • počáteční - vzniká snadno, nadchnutí

  • hlubší a trvalejší - mohou pomoci činitelé níže, záleží ale hlavně na samotném žákovi a jeho činnosti

2. Zákon zpětné vazby (Zákon důsledku / efektu)

  • Princip: Reakce, které mají pozitivní důsledky, se posilují a upevňují.

  • Vliv:

  • Žáci potřebují vědět, zda postupují správně (okamžité a jasné hodnocení).

  • Pozitivní zpětná vazba posiluje správné chování a zvyšuje sebedůvěru.

  • Negativní zpětná vazba má smysl pouze tehdy, když je konstruktivní (nejen kritika).

3. Zákon transferu (Přenesení)

  • Princip: Znalosti a dovednosti získané v jedné situaci mohou ovlivnit učení v jiné.

  • Vliv:

  • Pozitivní transfer (např. matematika → fyzika) podporuje efektivnější učení.

  • Negativní transfer (např. chybné předpoklady z jiného předmětu) může brzdit porozumění.

  • Učitel by měl pomoci žákovi uvědomit si souvislosti mezi různými předměty a situacemi.

4. Zákon opakování (Zákon cviku)

  • Princip: Co si opakujeme, to se lépe učíme a déle si pamatujeme.

  • Vliv:

  • Opakováním se tvoří silnější nervové spoje = lepší zapamatování.

  • Opakování musí být smysluplné a rozmanité (ne mechanické „biflování“).

  • Lepší je rozložené opakování v čase (spaced repetition) než krátké intenzivní učení.

  1. otázka

    1. Akční výzkum v kontextu profesního rozvoje učitele. Vlastní hodnocení školy (autoevaluace) jako prostředek rozvoje školy.

Pedagogický výzkum (PV) ve školní praxi

  • PV je vědecká činnost, jejímž předmětem je edukační realita.

  • Edukační realita = každá skutečnost (prostředí, situace, proces aj.), vyskytující se v lidské společnosti, ve které probíhají nějaké edukační procesy nebo jsou vyvíjeny/fungují edukační konstrukty (teorie, modely, plány, předpisy aj), které ovlivňují edukační procesy.

  • PV má za účel systematicky popisovat, analyzovat a objasňovat různé druhy edukační reality.

  • Existují různé metody a přístupy v PV, které mají pravidla, která musí výzkumník respektovat.

  • Tato pravidla jsou definována v metodologii (nauka o vědeckých metodách, jejíž předmětem jsou postupy a prostředky vědeckého poznávání, je základní pedagogickou disciplínou).

  • PV používá metodologický aparát a postupy, které jsou specifické pro společenské vědy.

  • PV je činnost, která je organizovaná a institucionalizovaná, tzn. provádí se v rámci určitých vědeckých a jiných institucí (ústavů, společností, informačních toků, publikačních médií aj.)

  • PV má svou etiku, tj. soubor morálních hodnot a norem, kterými se řídí profesionální činnost těch, kdo pedagogický výzkum provádějí.

  • Pro účely PV byl přijat kodex Českého pedagogického výzkumu (v něm etické principy, např. anonymita, informovaný souhlas atd.)

  • PV se mimo školní praxe zabývá se vzdělávacími procesy např. v pracovní, manažerské, politické, informační, sportovní, vojenské aj. oblastech.

Témata, do kterých materiál patří