učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků).
Vyučovací proces je založen na interakci mezi učitelem a žákem (resp. skupinou žáků)
Pro správnou interakci mezi těmito subjekty je třeba sledovat (diagnostikovat) aktivitu, náladu třídy, odezvu, projevy odmítání, apod.
Diagnostika v průběhu výuky (co můžeme sledovat u žáků):
co dělají žáci, když učitel vchází do třídy (je smazaná tabule? jsou disciplinovaní? běhají po třídě?)
při pozdravu
kontroly DÚ
při prezentaci nového učiva (spolupráce, pokyvování, nebo naopak neklid, zívání, nuda…)
zkoušení (nesprávné odpovědi, žáci se smějí…)
Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků).
Řízení výuky znamená, že učitel aktivně plánuje, vede a vyhodnocuje vyučovací proces s cílem dosáhnout stanovených vzdělávacích cílů. Efektivní řízení výuky zvyšuje pozornost, motivaci a výkon žáků.
Plynulost a spád hodiny
Plynulost – schopnost učitele udržet kontinuitu výuky, přecházet mezi činnostmi bez zbytečných prodlev.
Spád – tempo hodiny, které odpovídá mentálním i fyzickým možnostem žáků.
Důležitost:
Plynulá výuka předchází nudě a vyrušování.
Dobrý spád hodiny udržuje pozornost a aktivitu žáků.
Učitel by měl mít připravené přechody mezi aktivitami (např. „časovač“, signály, jasné instrukce).
Organizační pokyny
Jsou to instrukce k průběhu výuky, nikoli k obsahu (např. co si připravit, kam se přesunout, jak pracovat).
Příklady efektivních pokynů:
„Otevřete si sešity na straně 42 a přečtěte první odstavec.“
„Ve dvojicích vyřešte příklad a porovnejte výsledky.“
Zásady:
Musí být jasné, stručné, konkrétní.
Vhodné je používat neverbální signály (gesta, pohled, tón hlasu).
Učitel by měl zkontrolovat, zda žáci pokynům porozuměli (např. zpětnou otázkou).
Sledování žáků
Pozornost věnovaná tomu, co žáci dělají – sleduje se aktivita, zapojení, porozumění, případné problémy.
Vyučující sleduje:
-
Kdo je zapojen a kdo ne.
-
Kdo nerozumí nebo se ztrácí.
-
Emoční klima ve třídě (nuda, frustrace, nadšení).
Metody:
-
Chůze mezi lavicemi.
-
Průběžné dotazování (tzv. checking for understanding).
-
Pozorování mimiky a řeči těla.
-
Zapisování poznámek o průběžné práci žáků.
Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny.
Reflexe umožňuje sebevyjádření a pomáhá jedinci formulovat svůj zážitek, poskytuje rozvoj, získání maxima prospěchu ze situace, diskuse
Sebereflexe = uvědomování si svých učitelských poznatků, zkušeností, prožitků z pedagogické činnosti a rozhodování
Toto učitel provádí, když cítí potřebu se zamýšlet, např. nad svými dosavadními postupy, metodami, když je k tomu vyzván (vedením školy), při aplikaci nového postupu a hodnocení účinnosti, apod.
