Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků).

  • Vyučovací proces je založen na interakci mezi učitelem a žákem (resp. skupinou žáků)

  • Pro správnou interakci mezi těmito subjekty je třeba sledovat (diagnostikovat) aktivitu, náladu třídy, odezvu, projevy odmítání, apod.

Diagnostika v průběhu výuky (co můžeme sledovat u žáků):

  • co dělají žáci, když učitel vchází do třídy (je smazaná tabule? jsou disciplinovaní? běhají po třídě?)

  • při pozdravu

  • kontroly DÚ

  • při prezentaci nového učiva (spolupráce, pokyvování, nebo naopak neklid, zívání, nuda…)

  • zkoušení (nesprávné odpovědi, žáci se smějí…)

Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků).

  • Řízení výuky znamená, že učitel aktivně plánuje, vede a vyhodnocuje vyučovací proces s cílem dosáhnout stanovených vzdělávacích cílů. Efektivní řízení výuky zvyšuje pozornost, motivaci a výkon žáků.

Plynulost a spád hodiny

  • Plynulost – schopnost učitele udržet kontinuitu výuky, přecházet mezi činnostmi bez zbytečných prodlev.

  • Spád – tempo hodiny, které odpovídá mentálním i fyzickým možnostem žáků.

Důležitost:

  • Plynulá výuka předchází nudě a vyrušování.

  • Dobrý spád hodiny udržuje pozornost a aktivitu žáků.

  • Učitel by měl mít připravené přechody mezi aktivitami (např. „časovač“, signály, jasné instrukce).

Organizační pokyny

  • Jsou to instrukce k průběhu výuky, nikoli k obsahu (např. co si připravit, kam se přesunout, jak pracovat).

Příklady efektivních pokynů:

  • „Otevřete si sešity na straně 42 a přečtěte první odstavec.“

  • „Ve dvojicích vyřešte příklad a porovnejte výsledky.“

Zásady:

  • Musí být jasné, stručné, konkrétní.

  • Vhodné je používat neverbální signály (gesta, pohled, tón hlasu).

  • Učitel by měl zkontrolovat, zda žáci pokynům porozuměli (např. zpětnou otázkou).

Sledování žáků

  • Pozornost věnovaná tomu, co žáci dělají – sleduje se aktivita, zapojení, porozumění, případné problémy.

Vyučující sleduje:

  • Kdo je zapojen a kdo ne.

  • Kdo nerozumí nebo se ztrácí.

  • Emoční klima ve třídě (nuda, frustrace, nadšení).

Metody:

  • Chůze mezi lavicemi.

  • Průběžné dotazování (tzv. checking for understanding).

  • Pozorování mimiky a řeči těla.

  • Zapisování poznámek o průběžné práci žáků.

Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny.

  • Reflexe umožňuje sebevyjádření a pomáhá jedinci formulovat svůj zážitek, poskytuje rozvoj, získání maxima prospěchu ze situace, diskuse

  • Sebereflexe = uvědomování si svých učitelských poznatků, zkušeností, prožitků z pedagogické činnosti a rozhodování

  • Toto učitel provádí, když cítí potřebu se zamýšlet, např. nad svými dosavadními postupy, metodami, když je k tomu vyzván (vedením školy), při aplikaci nového postupu a hodnocení účinnosti, apod.

Témata, do kterých materiál patří