Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Studium učebnice

  • Je potřeba porovnat obsah učebnice s obsahem učiva vymezeným osnovami

  • V případě, že obsahy nesouhlasí, měl by se učitel rozhodnout o tom, který z doplňujících materiálů bude používat, aby bylo dosaženo cílů daných osnovami

    1. Zjištění potřeb žáků

  • Kurikulární dokumenty je třeba porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi

    1. Tematický plán učiva

  • Kurikulární dokument školy

  • Konečná představa o výuce ve školním roce

  • Stanovuje tematické celky, počty hodin, které se jim budou věnovat

  • Při jeho zpracování se vychází z osnov předmětu

  • Někdy se formulují i hlavní výukové cíle tematických celků

  • Nyní víme, kterému tématu se chceme ve výuce věnovat, a nastává fáze přípravy na výuku

3 Typy přípravy dle Ryse:

První typ – blesková příprava

- Odpovídá na otázky: Co? Jak?

- Učitel si vymezí obsah, metody a prostředky

- O výukových cílech předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učebnice

- V praxi se s tímto typem setkáváme často, a to i u pečlivých učitelů z nedostatku času

Druhý typ

- Nejčastější typ přípravy

- Odpovídá na otázky: Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnu? Jaké bude

mít tato hodina pokračování?

- Učitel pracuje s cíli popisujícími, čemu se mají žáci naučit a na jaké úrovni

- Zařazuje vyučovací jednotku do obsahových a časových souvislostí s tím, co bylo a tím, co

bude

- Projevuje se to opakováním učiva z minulé hodiny, zadávání úkolů na příští

Třetí typ = nejnáročnější, lze charakterizovat otázkami:

Cíl

  • Co chci? Čeho zamýšlím dosáhnout?

Jakými prostředky?

  • Obsah učiva – stručný nástin

  • Volba vyučovacích metod, didaktických pomůcek a technik, metodický postup

Zvláštní didaktická hlediska

  • Co bude z učiva pro žáky nejobtížnější?

  • Jak budu žáky aktivizovat?

  • Jak zajistím diferencovaný přístup k žákům?

  • Vypracování systému úkolů k procvičování a upevňování učiva (včetně domácí práce)

Výchovné možnosti

  • Jak mohu učiva výchovně využít?

Organizuje si vyučovací jednotku

  • Jaké pracovní podmínky musím zajistit?

  • Jaký organizační typ hodiny bude mé metodické koncepci nejlépe odpovídat?

Časový projekt

  • Kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací hodiny?

  • Kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další hodinu?

K realizaci přípravy

  • Jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků?

  • Jak budu zjišťovat pracovní výsledky žáků?

Chyby:

  • žádná písemná příprava nebo jen zběžná (nedostatečná)

  • učitel neumí transformovat učivo do takové náročnosti, jak jej zvládnou žáci

  • učitel se inspiruje vysokoškolským systémem výuky - převažují přednášky, výklad

Z toho pak plynou různé důsledky, zde jen málo pro představu: přetěžování žáků aktivitami, časová tíseň, uspěchanost ve výuce, nepozornost žáků

Témata, do kterých materiál patří