učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Studium učebnice
Je potřeba porovnat obsah učebnice s obsahem učiva vymezeným osnovami
V případě, že obsahy nesouhlasí, měl by se učitel rozhodnout o tom, který z doplňujících materiálů bude používat, aby bylo dosaženo cílů daných osnovami
Zjištění potřeb žáků
Kurikulární dokumenty je třeba porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi
Tematický plán učiva
Kurikulární dokument školy
Konečná představa o výuce ve školním roce
Stanovuje tematické celky, počty hodin, které se jim budou věnovat
Při jeho zpracování se vychází z osnov předmětu
Někdy se formulují i hlavní výukové cíle tematických celků
Nyní víme, kterému tématu se chceme ve výuce věnovat, a nastává fáze přípravy na výuku
3 Typy přípravy dle Ryse:
První typ – blesková příprava
- Odpovídá na otázky: Co? Jak?
- Učitel si vymezí obsah, metody a prostředky
- O výukových cílech předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učebnice
- V praxi se s tímto typem setkáváme často, a to i u pečlivých učitelů z nedostatku času
Druhý typ
- Nejčastější typ přípravy
- Odpovídá na otázky: Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnu? Jaké bude
mít tato hodina pokračování?
- Učitel pracuje s cíli popisujícími, čemu se mají žáci naučit a na jaké úrovni
- Zařazuje vyučovací jednotku do obsahových a časových souvislostí s tím, co bylo a tím, co
bude
- Projevuje se to opakováním učiva z minulé hodiny, zadávání úkolů na příští
Třetí typ = nejnáročnější, lze charakterizovat otázkami:
Cíl
Co chci? Čeho zamýšlím dosáhnout?
Jakými prostředky?
Obsah učiva – stručný nástin
Volba vyučovacích metod, didaktických pomůcek a technik, metodický postup
Zvláštní didaktická hlediska
Co bude z učiva pro žáky nejobtížnější?
Jak budu žáky aktivizovat?
Jak zajistím diferencovaný přístup k žákům?
Vypracování systému úkolů k procvičování a upevňování učiva (včetně domácí práce)
Výchovné možnosti
Jak mohu učiva výchovně využít?
Organizuje si vyučovací jednotku
Jaké pracovní podmínky musím zajistit?
Jaký organizační typ hodiny bude mé metodické koncepci nejlépe odpovídat?
Časový projekt
Kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací hodiny?
Kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další hodinu?
K realizaci přípravy
Jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků?
Jak budu zjišťovat pracovní výsledky žáků?
Chyby:
žádná písemná příprava nebo jen zběžná (nedostatečná)
učitel neumí transformovat učivo do takové náročnosti, jak jej zvládnou žáci
učitel se inspiruje vysokoškolským systémem výuky - převažují přednášky, výklad
Z toho pak plynou různé důsledky, zde jen málo pro představu: přetěžování žáků aktivitami, časová tíseň, uspěchanost ve výuce, nepozornost žáků
