učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Příklad: pomocí akčního výzkumu může učitel, který se rozhodl používat ve svém vyučovacím předmětu novou učebnici, zjistit, zdali je nová učebnice efektivnější než učebnice původní.
Základem AV je participace a kooperace všech zúčastněných
Základními prvky AV jsou akce, reflexe a revize.
Dosažené efekty jsou diskutovány v týmech uvnitř instituce, a tak dochází ke změnám а k neustálému růstu a zdokonalování
Cílem akčního výzkumu v učitelské praxi je:
zvýšit profesionalitu učitele
rozvíjet jeho pedagogické myšlení a dovednosti
zkvalitnit jeho rozhodovací procesy
ovlivnit hodnotovou orientaci a zlepšit vlastní pedagogické zkušenosti
Využití výsledků AV v edukační realitě:
personální rozvoj (posílení důvěry pedagogů v jejich vlastní praxi, hledání nových cest k zavádění změn)
sociální rozvoj (kooperace s ostatními, redukce fenoménu „osamělého učitele“)
profesionální rozvoj (role výzkumníka, reflexe své činnosti)
celkový rozvoj školy, posílení kvality školy (dosažených výsledků žáků – efektivní vyučovací metody, lepší výstupy)
oblast postojů a hodnot (podpora pozitivních přístupů k práci, modifikace žákova hodnotového systému vzhledem k některým aspektům života)
další vzdělávání učitelů (zlepšování pedagogických dovedností, rozvoj nových metod výuky, rozvoj sebereflexe a sebehodnocení;)
řízení (využívání a aplikace nových strategií a technik)
administrativa (růst efektivity některých administrativních procesů ve škole)
Vlastní hodnocení školy (autoevaulace) jako prostředek rozvoje školy
Napomáhá ke zkvalitnění a zefektivnění vzdělávání a výchovy ve škole.
Cílem autoevaulace je zjistit aktuální informace o stavu školy a tím získat podklady pro plánování a realizaci dalšího rozvoje školy.
Vnitřní hodnocení školy stanoví i školský zákon.
Oblasti autoevaluace:
Podmínky ve vzdělávání (lidské zdroje, materiální zdroje, finanční zdroje)
Průběh vzdělávání (charakteristika učících se, cíle vzdělávání a ŠVP, vzdělávací proces a jeho organizace, učení se žáků)
Kultura školy (podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vzájemné vztahy, výchovné poradenství, práce třídního učitele, image školy, vztahy s regionem a okolím)
Řízení školy (vize a vnitřní hodnoty školy, plánování, organizace školy, vedení lidí, kontrola, vlastní hodnocení školy)
Výsledky vzdělávání
Výsledky práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.
- Kritéria autoevaluace jsou stanovována pro jednotlivé dílčí cíle, které si škola
stanovuje na každý školní rok (jsou stanoveny v rámcovém plánu práce pro každý
školní rok).
Nástroje autoevaluace:
• rozbor dokumentace školy
• rozhovory s učiteli, rodiči
• dotazníky pro rodiče, žáky a učitele
• srovnávací prověrky, dovednostní testy (např. testy, SCIO, OSP)
• hospitace
