Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Příklad: pomocí akčního výzkumu může učitel, který se rozhodl používat ve svém vyučovacím předmětu novou učebnici, zjistit, zdali je nová učebnice efektivnější než učebnice původní.

  • Základem AV je participace a kooperace všech zúčastněných

  • Základními prvky AV jsou akce, reflexe a revize.

  • Dosažené efekty jsou diskutovány v týmech uvnitř instituce, a tak dochází ke změnám а k neustálému růstu a zdokonalování

Cílem akčního výzkumu v učitelské praxi je:

  • zvýšit profesionalitu učitele

  • rozvíjet jeho pedagogické myšlení a dovednosti

  • zkvalitnit jeho rozhodovací procesy

  • ovlivnit hodnotovou orientaci a zlepšit vlastní pedagogické zkušenosti

Využití výsledků AV v edukační realitě:

  • personální rozvoj (posílení důvěry pedagogů v jejich vlastní praxi, hledání nových cest k zavádění změn)

  • sociální rozvoj (kooperace s ostatními, redukce fenoménu „osamělého učitele“)

  • profesionální rozvoj (role výzkumníka, reflexe své činnosti)

  • celkový rozvoj školy, posílení kvality školy (dosažených výsledků žáků – efektivní vyučovací metody, lepší výstupy)

  • oblast postojů a hodnot (podpora pozitivních přístupů k práci, modifikace žákova hodnotového systému vzhledem k některým aspektům života)

  • další vzdělávání učitelů (zlepšování pedagogických dovedností, rozvoj nových metod výuky, rozvoj sebereflexe a sebehodnocení;)

  • řízení (využívání a aplikace nových strategií a technik)

  • administrativa (růst efektivity některých administrativních procesů ve škole)

Vlastní hodnocení školy (autoevaulace) jako prostředek rozvoje školy

  • Napomáhá ke zkvalitnění a zefektivnění vzdělávání a výchovy ve škole.

  • Cílem autoevaulace je zjistit aktuální informace o stavu školy a tím získat podklady pro plánování a realizaci dalšího rozvoje školy.

  • Vnitřní hodnocení školy stanoví i školský zákon.

Oblasti autoevaluace:

  • Podmínky ve vzdělávání (lidské zdroje, materiální zdroje, finanční zdroje)

  • Průběh vzdělávání (charakteristika učících se, cíle vzdělávání a ŠVP, vzdělávací proces a jeho organizace, učení se žáků)

  • Kultura školy (podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vzájemné vztahy, výchovné poradenství, práce třídního učitele, image školy, vztahy s regionem a okolím)

  • Řízení školy (vize a vnitřní hodnoty školy, plánování, organizace školy, vedení lidí, kontrola, vlastní hodnocení školy)

  • Výsledky vzdělávání

  • Výsledky práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.
    - Kritéria autoevaluace jsou stanovována pro jednotlivé dílčí cíle, které si škola
    stanovuje na každý školní rok (jsou stanoveny v rámcovém plánu práce pro každý
    školní rok).

Nástroje autoevaluace:
• rozbor dokumentace školy
• rozhovory s učiteli, rodiči
• dotazníky pro rodiče, žáky a učitele
• srovnávací prověrky, dovednostní testy (např. testy, SCIO, OSP)
• hospitace

Témata, do kterých materiál patří