učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ankety
Snadný diagnosticky nástroj
Pedagog ji muže rychle vytvořit
Slouží k rychlé analýze sledovaného jevu v široké populaci a ve škole má své místo
Lze jimi monitorovat školní klima, popř. klima celé školy
Pedagog může průběžně zachycovat vývoj názorů či postojů ve své třídě
Výchovný poradce či školní metodik prevence využije ankety k monitorování výskytu sociálně patologických jevů ve škole atd.
Nevýhody: omezená výpovědní hodnota – teď a tady, odpovědi silně ovlivnitelné (momentální nálada, aktuální pocity ve třídě, sympatie zadávajícího pedagoga u dětí atd.)
Škály
Rozlišujeme škály posuzovací, postojové a vývojové
Mohou vyjadřovat výskyt určitého jevu a také jeho míru
Využití: charakterizování nebo hodnocení žáka, třídy, učitele, jevu apod., součást jiných metod, popř. pozorování, dotazníku
Významný přínos mají sebeposuzovací stupnice
Nevýhody: zaměřují se pouze na pozorovatelné chování, výrazně ovlivněny osobností pozorovatele
Dotazníky
Zprostředkovaná forma dotazování, založená na schopnosti introspekce.
Většina dotazníku pedagogicko-psychologické diagnostiky jsou standardizované.
Soubor promyšlených otázek, který je prezentovaný testované osobě.
Stále více se využívá počítačové techniky.
Výhoda: vyhodnocování nebývá složité a je možné oslovit velké množství respondentů.
Nevýhody: ovlivnitelnost výsledků
Testy v užším významu
Test (v užším významu) = psychometricky podložená zkouška při které je nutno dodržovat předepsaná pravidla, užívat jednotné pomůcky a jednotným způsobem vyhodnocovat získané informace.
K vyhodnocení slouží normy vzniklé standardizací.
Patří do rukou psychologovi, který je administruje buď individuálně, či skupinově.
Mají mnoho podob a můžeme jimi zjišťovat jakoukoliv stránku lidské psychiky, jednotlivé procesy, stavy nebo vlastnosti i osobnost jako celek
Testy dělíme na výkonové, testy osobnosti a testy sociálních vztahů:
Výkonové testy: testy inteligence, testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí (paměti, kreativity ap.), testy vědomostí, testy dovedností)
Testy osobnosti: projektivní testy, objektivní testy osobnosti, dotazníky, posuzovací stupnice
Testy sociálních vztahů: testy rodinných vztahů, testy vztahů v jiné skupině
Využití psychologické diagnostiky pro poznání osobnosti žáka a její uplatnění při edukační práci učitele:
Mezi žáky jsou rozdíly
V osobnosti - cosi obecného (určitá míra intelektu, věk + krajně specifického (vlastnosti, volní předpoklady, emoční ladění).
Učitel je zvyklý přistupovat k jednotlivým dětem individuálně, ale přesto by měl svou přirozenou diagnostickou činnost kombinovat s diagnostickými postupy, a objektivizovat tak svá zjištění.
Pedagogicko-psychologická diagnostika má hodnotit celou osobnost dítěte, tedy 4 základní složky:
