Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ankety

  • Snadný diagnosticky nástroj

  • Pedagog ji muže rychle vytvořit

  • Slouží k rychlé analýze sledovaného jevu v široké populaci a ve škole má své místo

  • Lze jimi monitorovat školní klima, popř. klima celé školy

  • Pedagog může průběžně zachycovat vývoj názorů či postojů ve své třídě

  • Výchovný poradce či školní metodik prevence využije ankety k monitorování výskytu sociálně patologických jevů ve škole atd.

  • Nevýhody: omezená výpovědní hodnota – teď a tady, odpovědi silně ovlivnitelné (momentální nálada, aktuální pocity ve třídě, sympatie zadávajícího pedagoga u dětí atd.)

Škály

  • Rozlišujeme škály posuzovací, postojové a vývojové

  • Mohou vyjadřovat výskyt určitého jevu a také jeho míru

  • Využití: charakterizování nebo hodnocení žáka, třídy, učitele, jevu apod., součást jiných metod, popř. pozorování, dotazníku

  • Významný přínos mají sebeposuzovací stupnice

  • Nevýhody: zaměřují se pouze na pozorovatelné chování, výrazně ovlivněny osobností pozorovatele

Dotazníky

  • Zprostředkovaná forma dotazování, založená na schopnosti introspekce.

  • Většina dotazníku pedagogicko-psychologické diagnostiky jsou standardizované.

  • Soubor promyšlených otázek, který je prezentovaný testované osobě.

  • Stále více se využívá počítačové techniky.

  • Výhoda: vyhodnocování nebývá složité a je možné oslovit velké množství respondentů.

  • Nevýhody: ovlivnitelnost výsledků

Testy v užším významu

  • Test (v užším významu) = psychometricky podložená zkouška při které je nutno dodržovat předepsaná pravidla, užívat jednotné pomůcky a jednotným způsobem vyhodnocovat získané informace.

  • K vyhodnocení slouží normy vzniklé standardizací.

  • Patří do rukou psychologovi, který je administruje buď individuálně, či skupinově.

  • Mají mnoho podob a můžeme jimi zjišťovat jakoukoliv stránku lidské psychiky, jednotlivé procesy, stavy nebo vlastnosti i osobnost jako celek

  • Testy dělíme na výkonové, testy osobnosti a testy sociálních vztahů:

  • Výkonové testy: testy inteligence, testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí (paměti, kreativity ap.), testy vědomostí, testy dovedností)

  • Testy osobnosti: projektivní testy, objektivní testy osobnosti, dotazníky, posuzovací stupnice

  • Testy sociálních vztahů: testy rodinných vztahů, testy vztahů v jiné skupině

Využití psychologické diagnostiky pro poznání osobnosti žáka a její uplatnění při edukační práci učitele:

  • Mezi žáky jsou rozdíly

  • V osobnosti - cosi obecného (určitá míra intelektu, věk + krajně specifického (vlastnosti, volní předpoklady, emoční ladění).

  • Učitel je zvyklý přistupovat k jednotlivým dětem individuálně, ale přesto by měl svou přirozenou diagnostickou činnost kombinovat s diagnostickými postupy, a objektivizovat tak svá zjištění.

  • Pedagogicko-psychologická diagnostika má hodnotit celou osobnost dítěte, tedy 4 základní složky:

Témata, do kterých materiál patří