učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v práci učitele. Možné způsoby hodnocení výsledků vzdělávání žáků na vysvědčení. Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků jako školní regulativ.
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v práci učitele
Podstatou školního hodnocení je zjištění stavu vědomostí, dovedností a postojů a formulace hodnotících soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem předpokládaným - formulovaným jako cíle výuky
Hodnocení zaujímá významnou pozici ve struktuře vzdělávacího programu – ukazuje, zda byl vzdělávací program dobře sestaven – zda byl funkční/ v čem byly slabé stránky, zda školitel/lektor/ vyučující pracoval dobře, zda byly uspokojeny vzdělávací potřeby účastníků vzdělávání, zda bylo dosaženo cíle, zda byly finance na vzdělávací program vynaloženy správně, motivační účinek – zpětná vazba
-
Funkce hodnocení (Ch. Kyriacou 1996):
-
Hodnocení má být pro učitele zpětnou vazbou o jeho práci - o tom, jak se mu podařilo dosáhnout zamýšlených výsledků.
Hodnocení má poskytnou žákům zpětnou vazbu o jejich pokroku (učitelovo hodnocení by mělo být formulováno co nejpřesněji, aby bylo žákovi jasné, v čem má zlepšit svoji práci).
Hodnocení má žáky motivovat.
Hodnocení slouží jako podklad pro vedení záznamů o prospěchu žáka – podklad pro rozhodování o výchovných a vzdělávacích potřebách žáků, záznamy lze použít i při jednání s učiteli a rodiči žáků.
Hodnocení umožňuje poskytnout podklady o momentálním prospěchu a dosažené úrovni žáka
Hodnocení umožňuje posoudit připravenost žáka pro další učení, hodnocení může posloužit jako ukazatel připravenosti žáka na zvládání dalšího učiva, zda je vhodná například určitá forma diferenciace apod.
Funkce hodnocení
Poznávací či informativní
Žák získává přehled o tom, jak vyhověl zadaným kritériím
Prostřednictvím hodnocení dává učitel zpětnou vazbu žákovi o jeho vědomostech, výkonu,nedostatcích, chování
Konativní či regulativní
Žák získává ponaučení pro svou další činnost, a podněty, jak svou práci vylepšit, opravit
Hodnocením může učitel regulovat učební činnost žáka a nasměrovat jej ke kvalitnějšímu výkonu
Motivační
Hodnocení by mělo žáka povzbudit a motivovat v učebních činnostech a v práci sám na sobě a ve snaze o zlepšení
Výchovná
Hodnocení by mělo žáka vést k formování pozitivních vlastností a postojů, mělo by se pozitivně podílet na utváření žákovy osobnosti
Diagnostická
Na základě dosažených výsledků žáka lze identifikovat např. specifické poruchy učení a vyvodit pedagogické závěry pro jejich řešení
Prognostická
Někdy zaměňováno s diagnostickou
Hodnocením si učitel vytváří přehled o žákových schopnostech, vědomostech, návycích, může pak odhadnout další žákovu studijní perspektivu
