učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základním pramenem poznatků PV je:
přímé zkoumání pedagogické praxe (např. činnosti učitele a odezva žáků)
zkušenosti učitelů (vychovatelů)
analýza pedagogické dokumentace (vzdělávací programy, plány)
Dle funkce a využití výsledků můžeme dělit PV na:
Základní = slouží k objasnění pedagogických jevů, jejich příčin s cílem obohatit dosavadní vědění o nové poznatky.
Aplikovaný = zabývá se využitelností výsledků výzkumu (např. v podobě návrhu opatření, intervencí nebo programů pro zefektivnění výchovy a vzdělávání) do pedagogické praxe).
Akční = Vychází z aktuálních potřeb pedagogů při řešení problému, který se objevil v praxi a snahy o změnu tohoto stavu.
Evaluační = má za cíl posoudit efektivitu opatření, intervencí nebo programů (navržených například na základě aplikovaného výzkumu).
PV můžeme dělit dle dalších faktor: dle paradigmatu (kvantitativní/kvalitativní), dle délky trvání (krátkodobý/ dlouhodobý), dle prostředí (laboratorní/terénní), dle přístupu a metody (experimentální/observační) atd.
Etapy výzkumu:
stanovení výzkumného problému a volba přístupu
informační příprava výzkumu – způsob výběru výzkumného souboru a metody sběru dat, časový plán
příprava výzkumných metod
sběr a zpracování údajů
interpretace údajů
psaní výzkumné zprávy.
Nejčastější metody sběru dat v PV:
• pozorování
• experimentální metoda
• dotazníková metoda
• metoda rozhovoru (interview)
• obsahová analýza pedagogických dokumentů
• vybrané techniky měření v pedagogických výzkumech (ohnisková skupina)
Výzkumný nástroj by splňovat tyto požadavky:
validita = schopnost výzkumného nástroje (např. dotazník, pozorování, rozhovor) zjišťovat to, co zjišťovat má
Tedy zdali výsledky zjištěné prostřednictvím daného nástroje jsou platné
Existuje několik druhů validity. (obsahová validita, konstruktová validita, kritériální validita, souběžná validita, predikční validita aj.)
Každá z nich se stanovuje zvláštním způsobem.
reliabilita = znamená přesnost a spolehlivost výzkumného nástroje.
Pokud budeme měřit pomocí reliabilního výzkumného nástroje stejnou věc, pak pokud se věc nezměnila, měli bychom získat stejný výsledek.
Existuje několik způsobů stanovení reliability, např. opakování měření
Akční výzkum (AV) v kontextu profesního rozvoje učitele
AV vychází z aktuálních potřeb pedagogů při řešení problému, který se objevil v praxi a snahy o změnu tohoto stavu.
Učitelé, kteří se podílí na akčním výzkumu, získávají akčním výzkumem systematické poznatky o tom, co se děje či stalo v jejich třídě nebo škole s cílem zkvalitnit výchovně-vzdělávací proces.
Tyto otázky diskutují uvnitř školy, a to s ostatními učiteli, žáky, rodiči či poradci.
Sbírají informace, využívají své zkušenosti a navrhují řešení.
Navrhovaná řešení realizují při vlastní práci a sledují výsledky.
Aktéři akčního výzkumu jsou zainteresováni, jsou účastníky zkoumaných procesů
